View : 862 Download: 0

기업내 교육, 훈련을 위한 교육매체의 활용에 관한 조사 연구

Title
기업내 교육, 훈련을 위한 교육매체의 활용에 관한 조사 연구
Authors
이경희
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
현대사회의 산업화·정보화는 기업으로 하여금 보다 많은 정보와 지식의 습득을 요구하게 되었을 뿐만 아니라 급속히 발전하는 기술과 기능에 대처하여 국제화에 대응하는 경영 관리를 요구하고 잇다. 따라서, 기업의 인적자원개발(human resources development)은 더욱 중요한 문제로 대두되고 있다. 이에 따라, 본 연구는 기업이나 조직체의 궁극적 성패의 관건 중의 하나인 기업내 교육·훈련이 우리나라에서는 어떻게 행해지고 있으며, 특히, 기업내 교육·훈련에 있어서 교수매체는 어떻게 활용되고 있는지를 알아보기 위하여 144개 기업체(1990년도 매출액 대비 500大 기업체 포함)의 교육·훈련부서의 담당자 144명, 3개의 공인된 교육·훈련전문기관(한국생산성본부, 한국능률협회, 한국공업표준협회)의 기업내 교육·훈련 담당자 25명, 20개 우량 연수원의 책임자 25명 등 총 189명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 1. 기업체 교육·훈련의 일반적인 현황 2. 교육·훈련을 위한 프로그램의 필요성 3. 교육·훈련프로그램 실행시 교수매체 활용에 관한 인식. 4. 교수매체 활용 이유 및 활용하지 않는 이유 5. 교육·훈련기법과 교수매체의 활용 6. 교육·훈련의 평가 등으로 구성되어 있다. 더불어 교육·훈련에 있어서 교수매체 활용에 관한 제반 사항을 기업체, 교육·훈련전문기관, 우량 연수원 간을 비교 분석함으로써 기업내 교육·훈련에 있어서 교수매체 활용을 위한 좀 더 바람직한 방향을 탐색하고자 하였다. 설문 조사의 분석 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 기업체의 기업내 교육·훈련에 있어서 교수매체 활용의 필요성에 대한 기업체의 인식은 높았으나, 그것이 교수-학습과정에 체계적으로 통합되어 사용되고 있지는 않았다. 둘째, 기업체의 기업내 교육·훈련프로그램에서 교수매체를 활용하기 위한 전문요원을 확보가 미흡했다. 셋째, 기업체의 교육·훈련 관련부서나 담당자의 교수매체 전반에 대한 지식이 매우 부족하였다. 넷째, 기업체의 기업내 교육·훈련에서 교수매체를 활용하기 위한 시설·설비가 충분히 고려되어 있지 못하였다. 다섯째, 교육·훈련전문기관에서의 교재 개발 및 제작이 활발하지 못하였다. 여섯째, 연수원의 교수매체 담당자는 그 역할 및 위치가 전문적이지 못하고 보조원의 수준에 머물러 있었다. 일곱째, 기업체, 교육·훈련전문기관, 연수원에서 주로 활용되고 있는 교수매체는 OHP, VTR, 연수교재 등과 같은 몇가지의 일방통행적인 매체에 집중되어 있었으며, 첨단적이고 쌍방통행적인 교수매체의 활용은 극히 미약했다. 따라서 우리나라 기업체의 기업내 교육·훈련에 있어서 교수매체의 바림직한 활용 방향을 위해서는 첫째, 기업내에 교수매체담당 전문요원의 확보가 필요하며, 교육·훈련전문가의 양성을 위해 교육·훈련전문기관이 노력해야 한다. 둘째, 기업내에 교수매체 활용에 적합한 교재 및 교수, 시설 및 설비가 갖추어져야 한다. 셋째, 교육·훈련전문기관은 교육·훈련프로그램 개발 및 다양한 교육·훈련기법에 적합한 교수자료 개발에 앞장서야 한다. 넷째, 연수원은 독립된 조직체계를 갖추고, 실제적인 역할과 책임을 가져야 한다. 다섯째, 연수원의 기능은 단순한 교육·훈련기능을 넘어서 종업원과 기업체에 대한 상담과 서비스 기능까지 제공할 수 있어야 한다. 여섯째, 연수원이 기업내 교육·훈련을 위한 공급자로서의 기능을 하기 위해서는 프로그램 개발, 교재 제작, 교구 확보가 이루어져야 하고, 교육·훈련전문기관 및 다른 연수원간의 네트워크 형성이 필요하다. 일곱째, 장기적인 안목으로 볼 때, 연수원은 기업내 교육·훈련을 위해 투자라는 차원에서 인식되어져야 할 것이다. ; The industrialization and so called ‘THE THIRD WAVE’ (which in other words is the information movement) of the modern society have forced the corporations to require not only the more information and knowledge but also the ability to manage with the rapidly developing technology and skills Therefore, it has become a matter of much greater importance to develop human resources in the corporations. Based on this fact, this survey was carried out with the purpose to provide educational insight in corporate education/training which is one of decisive factors of success or failure of corporation The survey questionnaire was distributed to total of 189 people (20 directors in excellent training institutes, 25 corporate education/ training instructors of 3 professional education/ training centers, and trainers in 144 of top 500 corporations in 1990) The contents of the survey are as follows: 1. The general status of corporate education/ training. 2. The necessity of a program for corporate education/ training. 3. The degree of acknowledgement about effects, when instructional media are applied to corporate education/ training. 4. The reason for application and non-application of instructional media. 5. The methods of education/ training and the application of instructional media. 6. Evaluation of education/ training. For this survey, a questionnaire made for this purpose was sent by mail and also door-to-door visits were made. And the returned/ collected answers were statistically handled by using SPSS package. On the basis of above mentioned contents of the survey, I researched how and to what degree the education/ training was being used in corporations and also compared and analyzed the differences among three groups, corporation, professional education. Training centers, and excellent training institutes, in order to find better way of using the media in education/ training at corporations. The results of the analysis are as follows: 1. The acknowledgement about the need of using of the media systems in corporations was very high but the teaching-learning systems were not systematically organized. 2. The security of professionally trained personnel in order to use the education/ training system, was insufficient. 3. The education/ training related departments and the person in charge lacked knowledge about the instruction media system 4. The equipment’s of environment for apt application of instructional media program are not fully available. 5. The development and production of text by the professional education/ training institutes was insufficient. 6. The person at excellent training institutes in charge of instructional media is not professionally trained for his role or his position, but is only good for the role of an assistant. 7. The instructional media being well used in corporations, education/ training centers, and excellent training institutes are one-way teaching materials, such as OHP, VTR or text materials. But the application of high-technology and two-way materials is very insufficient. Therefore, for the improvement in application of instructional media in corporate education/ training, 1. the security of professionally trained personnel’s is needed in corporates, 2. the equipments such as text or facilities for the better use of the instructional media should be made in companies, 3. the education/ training centers should develop education/ training programs, and also the teaching materials which are suitable to education/ training techniques. 4. Education/ training centers should cultivate professional personnels for education/ training. 5. The excellent research institutes should equip themselves with independent organizations and should take practical role and responsibility. 6. The excellent research institutes should not just take the role of education/ training but also take the role of consulting and survive-giving. 7. In order for the excellent research institutes to perform as the supplier of education/ training, the development of programs, production of instructional materials, and the security of equipment along with a network between education/ training centers and other excellent training centers are needed. 8. The excellent training institutes regard the education/ training in corporations as a long term investment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE