View : 599 Download: 0

온라인 토론 학습에서 토론 방식과 학습자 통제 소재가 학업 성취도에 미치는 영향

Title
온라인 토론 학습에서 토론 방식과 학습자 통제 소재가 학업 성취도에 미치는 영향
Other Titles
(the) effect of discussion ways and learners' locus of control on academic achievement in the on-line discussion
Authors
양영아
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Keywords
온라인토론학습자
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Learners' on-line discussion study basing on letters and simultaneous * non-simultaneous interaction enables them to do on-line discussion both synchronously and asynchronously, by using internet tool, chatting and bulletin board. The practical use extent of on-line study is high. On the contrary, it shows a limit that teachers are difficult to take a direct part in discussion, compared with face-to-face study. Therefore, success or failure of study depends on learners' motivation and responsibility. In particular, learners' locus of control has a great influence on learners' motivation. And it is a means for learners to understand study processes in the middle of studying circumstances(Rotter, 1996), so that many scholars reported that locus of control is related with learners' academic achievement. On this, this study aimed at examining the fact that discussion ways and learners' locus of control influence academic achievement in on-line discussion study activities through an experiment, comparing scholastic attainments' effectiveness of synchronous on-line discussion with that of asynchronous on-line discussion, and offering basic materials clarifying the factors of learns, which influence academic achievement' effectiveness of on-line discussion. Study subjects are as follows; 1. Are any differences found in academic achievement extents in on-line discussion study, according to discussion ways(synchronous and asynchronous ways)? 2. Are any differences found in academic achievement extents in on-line discussion study, according to learners' locus of control? 3. Are discussion ways(synchronous and asynchronous ways) and learners' locus of control interactively effectual for academic achievement? This study's subjects were fifth year students of 2 classes in B elementary school located at Seoul. The experiment was performed for 4 weeks and the discussion focused on 3 themes. The on-line discussion study and face-to-face study were done simultaneously. The experimental group consisted of synchronous discussion group and asynchronous discussion group. The locus of control test divided and asynchronous discussion group. The locus of control test divided students into internal locus of control group and external locus of control group. After the on-line discussion finished, academic achievement extents were measured. Two-way analysis of variance was used to examine experimental results, and SPSS 11.0 for Windows was used to treat data in statistics. Study results are as follows; First, the analysis on academic achievement extents' differences by on-line discussion ways proved that the score(M=66.96) of synchronous on-line discussion group was higher than that of asynchronous on-line discussion group(M=63.83), but any meaningful differences were found in statistics(F= .493, p>.05). Therefore, the discussion way is not an important factor that makes us predict academic achievement extents. Second, the analysis on academic achievement extents' differences by learners' locus of control in on-line discussion study proved that the score(M=69.29) of internal locus of control group was higher than that of external locus of control group (M=62.42), but any meaningful differences were found in statistics(F=2.820, p>.05). Therefore, internal-external locus of control didn't influence academic achievement extents. Third, the examination of interaction between discussion ways and subject-control in on-line discussion study proved that but any meaningful interactive effects were shown in statistics(F=.241 p>.05). Conclusively, in on-line discussion study, web-based discussion ways and learners' locus of control didn't influence academic achievement extents.;웹 기반 학습환경은 언제 어디서나 학습이 가능한 개방적인 학습 환경을 제공하고, 다양한 매체를 통합시키며, 학습자의 능동적인 참여와 상호작용을 촉진시키는 등과 같은 장점이 부각되면서 높은 관심의 대상이 되고 있다. 학습자들이 문자를 기반으로 한 동시적-비동시적 상호작용을 통하여 학습이 이루어지는 온라인 토론 학습은 학습자에게 익숙한 인터넷 도구인 채팅과 게시판을 활용하여 실시간-비실시간 온라인 토론이 가능하여 실제 활용도가 매우 높은 반면 면대면 수업에 비해 교수자가 토론 과정에 직접 관여하기 어려운 한계를 지니고 있어, 학습자들의 높은 동기와 학습에 대한 책임감에 의해 학습의 성패가 좌우된다. 특히 학습자의 통제 소재는 학습자의 동기에 영향을 끼치며 학습상황에 서 학습과정을 이해하는 수단으로(Rotter, 1996), 많은 연구자들은 통제 소재가 학업성취와 관련이 있다고 보고하고 있다. 이에 본 연구에서는 온라인 토론 학습에서 실시간-비실시간 온라인 토론 방식과 학습자의 내외통제 소재가 학업 성취도에 미치는 영향을 실험 검증함으로 써, 온라인 토론 학습의 학업 성취에 있어서 실시간 온라인 토론과 비실시간 온라인 토론의 효과성을 비교하고, 온라인 토론 학습의 성취도에 영향을 미치는 학습자 요인을 밝혀내는 기초적 자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 온라인 토론 학습에서 토론 방식(실시간-비 실시간)에 따라 학업 성취도에 차이가 있는가? 2. 온라인 토론 학습에서 학습자의 통제 소재에 따라 학업 성취도에 차이 가 있는가? 3. 온라인 토론 방식(실시간-비실시간)과 통제 소재는 학업 성취에 있어 상호작용 효과가 있는가? 본 연구는 서울특별시에 위치한 B초등학교 5학년 2개 학급을 대상으로 실시하였다. 본 연구를 위한 학습 과제는 초등학교 사회과 5학년 1학기 제2단원 '우리가 사는 지역'이었다. 실시간 온라인 토론은 학교의 지역 정보화 교실을 이용하여 동일한 장소와 시간에 실시되었고, 비 실시간 온라인 토론은 학습자가 편리한 시간과 장소에서 토론에 참여하도록 하였다. 4주간의 연구기간 동안 총 3개의 주제에 대한 토론이 이루어졌으며, 토론은 5-6명의 학생으로 구성된 소집단 단위로 구성되었다. 학습자의 내외 통제 소재를 측정하기 위해 본 연구에서는 Nowiki & Strickland(1973)가 만든 내외 통제 척도를 바탕으로 한국 행동 과학 연구소 (1981)에서 제작한 학생용 내외 통제 척도를 4단계 척도로 수정한 김혜진 (2000)의 내외 통제 검사지를 사용하였다. 온라인 토론이 끝난 후 토론 주제와 관련된 내용의 성취도 검사를 실시하였다. 온라인 토론 학습에서 토론 방식에 따른 학업 성취도의 차이, 온라인 토론 학습에서 학습자 통제 소재에 따른 학업 성취도의 차이, 토론 방식과 학습자 통제 소재의 상호작용효과를 통계적으로 검증하기 위해 이원 분산분석 (Two-way ANOVA)을 실시하였다. 자료분석은 유의도 p<.05 수준으로 검정하였고, 통계처리는 SPSS 11.0 for Windows를 사용하였다. 본 연구의 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 온라인 토론 학습에서 토론 방식에 따른 학업 성취도의 차이를 분석한 결과, 실시간 온라인 토론 집단의 학업 성취도 점수(M=66.96)가 비 실시간 온라인 토론 집단의 학업 성취도 점수(M=63.83)보다 높았으나 통계적으로 유의미한 차이는 나지 않았다(F: 493, p>.05). 그러므로, 온라인 토론 학습에서 토론 방식은 학업 성취도를 예측할 수 있는 중요한 변인이 될 수 없다고 할 수 있다. 둘째, 온라인 토론 학습에서 학습자의 통제 소재에 따른 학업 성취도의 차이를 분석한 결과 내적 통제 소재 집단의 학업 성취도(M=69.29)가 외적 통제 소재 집단의 학업 성취도(M=62.42) 보다 높은 것으로 나타났으나, 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다(F=2.820, p>.05). 그러므로 온라인 토론 학습에서 내외 통제 소재는 학업 성취도에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 셋째, 온라인 토론 학습에서 토론 방식과 통제 소재의 상호작용 효과를 검증한 결과 통계적으로 유의미한 상호작용 효과는 나타나지 않았다(F=.241 p>.05). 결론적으로, 온라인 토론 학습에서 온라인 토론 방식과 학습자의 통제 소재 는 학업성취도에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 이러한 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구에서는 실시간 온라인 토론은 학습자들이 토론이 가능한 날짜와 시간에 대한 의견을 합치하는데 곤란한 점을 감안하여 실험 학교의 지역정보화 교실에 집합하여 실시하였는데, 학습자들이 상이한 공간에서 실시간 온라인 토론을 실시하여 온라인 토론 학습에서 토론 방식이 학업 성취에 미치는 영향을 연구하여 볼 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 학습자의 개인차변인을 통제 소재로 제한하였는데, 온라인 토론 학습은 문자를 기반으로 학습자간 상호작용이 이루어지므로, 학습자의 독해력과 쓰기 능력을 요구하는데, 이는 본 연구에서는 고려하지 않았던 개인차 변인이다. 따라서 학습자의 독해력과 쓰기 능력을 매개 변인으로 하여 온라인 토론 학습에서 토론방식과 통제 소재가 학업 성취도에 미치는 영향을 검증해 볼 필요가 있다. 셋째, 본 연구는 일부 지역의 특정 초등학생을 대상으로 한 연구이므로, 연구 대상의 연령과 지역 폭을 넓혀 다양한 대상으로 연구를 실시할 필요가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE