View : 882 Download: 0

청소년의 전인교육을 위한 미술교육 프로그램 제안

Title
청소년의 전인교육을 위한 미술교육 프로그램 제안
Other Titles
(A) Proposal of Fine-art Teaching-Learning Program for Holistic Growth during an adolescent period : Based on M.Merleau-Ponty Phenomenology
Authors
이나래
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
본 연구는 청소년기의 신체적, 정서적 급격한 성장으로 인하여 환경과의 원만한 상호작용이 필요한 시기임을 중시하였다. 메를르 퐁티의 현상학은 설명이나 전달, 설득, 개념 등으로 형성된 객관적 지식은 올바른 앎의 자세가 아니라고 주장한다. 즉, 현상학적은 대상의 참모습을 직접적이고 감각적으로 인식하는 본질직관적 앎을 추구하는 것이다. 그리하여 본고에서는 현상학을 적용하여 청소년을 개성적 존재로서 존중하며 다양하고 균형있는 교육 경험을 통해 세계와의 관계 속에서 올바르게 자아개념을 확립할 수 있도록 하는 미술교육을 프로그램을 제안하고자 한다. 이와 같은 연구의 필요성으로 연구 목적은 다음과 같다. 첫째, 메를르 퐁티의 현상학을 분석하고 이를 적용하여 교육 현장에서 적용될 수 있는 본질직관적 미술교육의 방향을 모색해보고자 한다. 둘째, 메를르 퐁티의 현상학이 미술교육의 목표 및 내용, 방법의 설정에 주는 시사점을 분석하여 미술교육에의 활용 가능성을 알아본다. 셋째, 현상학적 미술교육의 교육적 효과를 바탕으로 현상학적 미술교육 프로그램을 연구하여 제안하고자 한다. 본 연구에서는 현상학의 문헌 연구의 결과로 현상학의 의의와 교육적 장점을 인식하여 교육현장에서의 적용가능성에의 의미를 밝히고, 메를르 퐁티의 현상학이 미술교육의 주제 및 내용설정과 방법에 주는 시사점을 중심으로 미술교육 프로그램을 개발하는데 연구의 의미를 두었다. 결과적으로 본 연구는 첫째, 현상학적 미술교육은 청소년의 전인적 성장을 도모하며 지적인 것에 치우친 교육이 아닌 전 감각적이고 전인적인 미술교육이 되도록 할 것이다. 둘째, 현상학은 미술교육의 목표 및 내용설정, 방법의 설정에 시사점을 제공한다. 청소년의 전인적 성장을 위한 미술교육은 신체활동을 통해 대상을 능동적으로 이해하고 생활과 밀접한 주제로 통합적이고 포괄적으로 실시되어야 할 것이다. 셋째, 현상학적 미술교육을 위한 프로그램을 설계하여 교수-학습 활동을 계획하였다. 교육의 현장에서 본 연구의 프로그램을 사용한다면 청소년이 생활과 환경에 능동적으로 대처하며 나아가 올바른 자아개념을 확립하는데 도움이 될 것이다. 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 프로그램을 설계하였다. 그러나 프로그램을 실제로 교육현장에서 적용하여 객관적인 결과를 내지 못한 한계를 지닌다. 그러므로 향후 교육현장에서 활발하게 활용되어 객관적인 결과를 도출하고 현상학적 미술교육의 가치를 더 효과적으로 이끌어 낼 것을 기대한다.;The study deliberates the smooth interaction with the environment due to adolescent physical, emotional dramatic growth. A description of the phenomenology Merleau Ponty delivers that the concept of objective knowledge is not a valid claim knowing. In other words, the phenomenological knowing a direct target of the facts and the nature of sensory perception to be intuitive knowing. On the study, due to the phenomenology of Merleau Ponty, focused on a proposal of art education programs for youth, to establish the right self-concept into the world through diverse and balanced educational experience. The purpose of the research are as follows. First, To grope the direction of intuitive art education by analysis the phenomenology of Merleau Ponty and applying them in the field of art education. Second, To analyze the phenomenology of Merleau Ponty owing to find the suggestion on the aim, contents and the way to art education. Third, To Propose art edcational programs based on the educational effects of the phenomenology of Merleau Ponty. The study recognized the possible application of the Phenomenology to art education and emphasis the possibility in the field. As a result of this study, first, phenomenological art education issues holistic growth of youth, promising not only intellectuals but also the non-biase art education. Second, the phenomenological art education sets intuitive goals, contents, and the way. Art for the holistic growth of youth should comprehend physical activities and the subject of the programs should be closed to the one's life and have aggressive interaction to the world. Third, phenomenological design, art education programs for the faculty teaching -learning activities were planned. To expect the use of the programs in the field of education for young people to actively deal with life and the environment and help to further establish the correct concept of self-will. In this study, programs were designed through literary research. However, these Programs has a limitation that have yet not been conducted in the field of education. Therefore, the next training in the field has been actively utilized to obtain objective results with the phenomenological value of art education to more effectively lead to expect.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE