View : 621 Download: 0

영상매체를 통한 무용예술의 대중화 연구

Title
영상매체를 통한 무용예술의 대중화 연구
Other Titles
A Study on the Popularization of Dance Art through Visual Media
Authors
황세란
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조은미
Abstract
문화와 예술 전반에 걸쳐 단절되었던 대중과의 소통을 위해 대중매체의 결합은 포스트모더니즘 사상을 특징짓는 요소라 할 수 있다. 대표적으로 백남준의 비디오 아트는 TV 모니터를 활용함으로써 표현과 양식의 변화를 꾀하고 이는 관객과의 소통 문제, 관객 참여의 문제로 귀결된다. 이후 예술에서 영상매체는 예술 표현상의 주요한 매체로 간주되며, 예술의 문맥 속에 편입되면서 예술 창작과 수용, 소통에 변혁을 가져다준다. 오늘날 정보화 시대로 불리는 것은 분명 영상 시대이고, 따라서 이미지의 범람 현상과 결합되어 있다. 이러한 사회 환경 속에서 영상매체는 가장 강력한 커뮤니케이션 수단으로서 대중의 적극적인 참여를 유도하며 또한 수용자의 참여 없이는 작품의 완성이 될 수 없음에 예술로서 고부가가치를 창출하는데 막대한 영향을 미치고 있다. 따라서 본 논문에서는 무용예술이 영상매체와의 조우를 통해 대중과 소통할 수 있는 방법을 찾는데 연구의 목적을 둔다. 이에 본 연구는 영상매체와 무용의 결합이 가장 진보적인 형태로서 대중의 접근과 참여를 꾀한 'Interactive Performance', 'Video Dance', '춤영화'를 선정하여 시각적 역동성, 영상의 언어성, 시공간적 구성의 측면으로 나누어 영상매체의 대중적 요소를 통해 무용예술의 발전을 이끌어내고자 하였다. 이를 종합적으로 살펴보면 'Interactive Performance'는 영상의 화려한 색채와 자유로운 빛의 유영으로 시각적 충격과 감동을 주며 무대라는 평면 공간에서 시공을 초월한 환상적 체험으로 관객들에게 센세이션을 불러일으킨다. 특히 오늘날 즉각적이고 빠른 정보 전달에 익숙한 관객들에게 무대라는 한 공간에서 이루어지는 직접적인 체험은 대중들에게 예술 현장을 목격할 수 있게 해준다. ‘Video Dance'는 무대 공간을 뛰어 넘어 자연과 일상의 모든 공간이 무대 공간을 대신해준다. 무용수는 무대의 평면적 공간이 아닌 3차원의 공간에서도 움직임을 표현해 낼 수 있으며, 카메라의 이동과 편집의 중첩 효과로 안무가의 상상적 욕구를 상상적 공간에 표현할 수 있도록 하여, 관객들의 상상력을 극대화 시키며 스펙터클한 이미지를 경험할 수 있게 한다. 더욱이 TV를 통해 방영되는 비디오댄스는 무용예술이 보다 많은 대중과 소통할 수 있는 기회제공을 부여한다. ‘춤영화’는 영화라는 자체가 대중들의 일상 속에 자리매김하고 있는 대중문화로 파급력이 가장 강하게 작용한다. 시각적으로 내용을 구성하고 있으므로 관객들의 이해가 쉬우며, 춤은 스토리에 있어 제한 받지 않고 확장될 수 있다. 대중들은 경험하기 어려운 발레댄서들의 삶 속에서 자신들의 꿈과 열정을 환기시키고 대중의 갈망, 호기심 등 자신이 하지 못하는 것을 제 3자(영화)를 통해서 얻고 싶어 하는 욕구를 충족 시켜주며 대중들의 관심을 불러일으킨다. 이와 같이 영상매체와의 조우는 무용의 제한적 영역을 초월하여 스펙터클한 이미지와 다양한 메시지 전달방식으로 관객들의 시선을 압도하고 이해를 돕는다. 그리하여 관객들에게 종전의 관조적 양상이 아닌 복합적이고 오감각적인 자극의 범위까지 미적체험을 선사하여 준다. 이는 급변화하는 정보화 사회를 살아가는 대중들의 기호나 욕구를 충족시키는 예술적 전략으로 대중의 참여를 유도하고 경계를 허무는 역할을 도모한다. 즉, 대중들의 접근성을 높이면서 무용예술의 고유한 성격을 저해시키지 않는 영상매체는 무용예술의 발전을 도모하는 하나의 방법이라 할 수 있다.;The combination of a popular medium and art to communicate with the public who has been cut off from art and culture is a characteristic element in postmodernism. The video art of Paik Nam-June representatively tried to change the expression and form of art by using TV monitors, and his attempt was led to the communication and participation problems with viewers. Since then, visual media in art have been regarded as important tools in the expression of art. As they was put into the context of art, they brought about a revolution in the creation, appreciation, and communication of art. That today is referred as the information age is related to the image age, and it is combined with the overflowing of images. In such an environment, visual media induce the active participation of the public as a strong communication tool. Since an artwork cannot be complete without the participation of audiences, visual media hugely influence the creation of a high-value work. Thus, this paper aims at suggesting a method that dance art can encounter the public through visual media. The paper selects 'Interactive Performance', 'Video Dance', and 'Dance Film' as the most progressive types in the combination of visual media and dance, which are useful tools for the access and participation of the public. It tries to develop dance art through the public elements of visual media in terms of visual dynamics, linguistics of image, and space-time composition. When comprehensively examining the useful tools, an 'interactive performance' delivers visual shock and impression with the showy color of an image and the flow of liberal light, presenting sensation to audiences by allowing them to experience fantastic art beyond space and time on the stage. 'Video dance,' is not limited in a simple stage but can be performed in all spaces including nature and daily places. A dancer can express his/her art in the 3D space beyond the plane space. The movement of cameras and an overlapping effect of an editing process allow the imaginative desire of a choreographer to be expressed in an imaginative space. So audiences can experience a spectacular image through such effects. Furthermore, video dance showing on the TV gives more opportunities to dance art to communicate with the public than dance art on the stage. As film itself is already part of the daily lives of the public, 'dance films' have the strongest ripple effect as a public culture. Since the story of a dance film is visually created, audiences can understand easily, and dance in the film can be expanded without limit. The difficult lives of dancers in a film remind audiences of their dream and passion, and such a dance film satisfies the desire of people who want to realize their longing and dream through a third party(film). Dance films help raise the interest of the public in dance. The encounter of dance and a visual medium is beyond the limited area of dance and helps the understanding of audiences through spectacular images and various messages. Then, it delivers artistic experience to audiences not with the existing contemplative type but with complex stimuli using fives senses. As an artistic strategy that meets the taste and desire of the public who live in the rapid information society, it enhances the participation of the public, destroying the border between art and people. That is, visual media that increase the access of the public without removing the characteristics of dance art are a method of promoting the development of dance art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE