View : 606 Download: 0

幼稚園의 室內空間構成에 關한 硏究

Title
幼稚園의 室內空間構成에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the arrangement of indoor space in the kindergarten
Authors
朴瑚鮮.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원실내공간구성indoor space
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육 프로그램을 효과적으로 달성할 수 있는 물리적 학습환경이란 무엇이며, 실내공간구성이 어떻게 구성되어야 하느냐를 추구하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 이론적 배경에서는 물리적학습환경의 중요성, 물리적학습환경 구성의 원리, 그리고 유아교육 프로그램모형에 따른 물리적 학습환경에 대해 고찰해 보았다. 그리고 본론에서는 문헌연구를 통해 유치원의 실내공간구성에서 일반적으로 고려되어야할 주요 부분시설에 대해 살펴보았고 이를 기준으로 사례를 조사 분석하였다. 유치원의 실내공간구성을 위해 일반적으로 고려할점은 다음과 같다. 1)건물 : 단층이 좋으며, 관리하기에 편하고 안전하며 융통성있는 구조여야 한다. 2 )교실 : 남향이나 동향이 좋고 충분히 넓어야하며( 한 아동당1.1∼1.7평 ), 화장실과 물먹는 곳이 가까워야 하고, 개인옷장과 보관장이 설치되어야 한다. 3 )교실배치 : 활동의 성격, 필요공간, 통행, 교사의 감독, 교실의 구조, 물·전기 시설등을 고려하여 배치하고, 일반적으로 미술센타, 소꿉놀이센타, 블럭센타, 조작적교구센타, 음악센타, 독서센타, 과학센타등의 활동센타별로 조직된다. 4 )출입구와 창문 : 창문을 넓고 낮아야하며, 문은 가볍고 밖으로 열리며, 손잡이는 낮게 달려있어야 한다. 5 )벽, 마루, 천장 : 마루는 청소가 용이하고, 소리가 울리지 않는 재료를 사용해야 하고, 부분적으로 양탄자를 까는 것이 좋다. 벽에는 충분한 전시공간이 있어야 하고 방음물질로 되어 있으면 더욱좋고 색은 너무 자극적이지 않아야 한다. 천장의 높이는 3.0∼3.4m 정도가 적당하다. 6 )음향·조명·난방·통풍 : 바닥에 양탄자와 매트의 사용으로 소음을 줄이고 인공조명과 쾌적한 난방으로 교실분위기를 명랑하게 할 수 있다. 방의 온도의 20℃∼22℃, 습도는 50∼65%를 유지해야 한다. 자연통풍이 바람직하며 한 아동당 1분에 0.3∼0.8㎥의 공기 유통이 있어야 한다. 7 )위생시설 : 변소는 실내·외 두곳에 있으면 이상적이나 한군데만 있을 경우 실내·외로부터 모두 가까운 곳에 위치해야한다. 남. 여변소를 함께 설치하고 변기와 세면대는 적어도 10어린이당 1개씩은 있어야 한다. 세면대 높이는 아동에게 맞아야 한다.( 약 58∼61cm ) 8 )보관시설 : 개인장의 위치는 출입통로가 아닌 곳으로 출입구와 실외구역에 가까워야 하며 아동이 쉽게 사용할 수 있게 되어있어야 한다. 그리고 자료보관장과 어른을 위한 보관장소도 필요하다. 9 )부엌시설 : 반일제수업 프로그램을 위해서는 간단한 시설로도 충분하며 그 위치는 아동의 활동지역에선 떨어져 있지만 서비스하기에 편리한 곳에 있어야 한다. 10 )어른을 위한 시설 : 교사를 위한 사무실 또는 작업실이 있어야 하며, 관찰할 수 있도록 되어있는 부모접견실은 더욱 좋다. 위의 실내공간구성에 대한 문헌연구를 근거로 서울시내 4개 유치원을 사례조사한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1 )건물 : 사례 A. D는 공동건물내 1층에 위치하고 사례 C는 지하층을 포함한 3층 단독건물이며, 사례B는 단독 1층 건물이다. 사례B가 가장 바람직하며, 사례C의 경우는 지하층과 3층을 교실로 사용하므로 유치원 건물로는 부적합하다. 2 )교실 : 사례 모두 교실의 넓이는 충분했다. 사례 C의 경우 지하교실은 어둡고 화장실과 부엌시설도 너무 멀어 교실로는 부적합하다. 3 )교실배치 : 사례 B를 제외하고는 모두 활동센타가 부족하고 교실배치가 부적합하다. 4 )출입구와 창문 : 사례 B, D는 좋으나 사례 C는 계단을 통해 현관이 있으므로 나쁘고 창문도 지하층은 천장근처에 조금있어 채광이 나쁘다. 사례A도 창문이 높게 위치하고 있는 것이 단점이다. 5 )벽·마루·천장 : 사례 모두 벽. 천장의 색은 좋으나 방음물질로 처리된 곳이 적었다. 6 )음향·조명·난방·통풍 : 소음방지를 위해 부분적으로 양탄자를 깐곳이 없으며 인공조명은 모두 천장에 형광등이 일률적으로 고정되어 있었고, 난방은 사례 A는 온풍기였으며 나머지는 모두 스팀이다. 7 )위생시설 : 사례 모두 화장실은 수세식이다. 그러나 사례 A의 경우 건물의 어른용 화장실을 이용하고 있으며, 사례 C는 3층 건물에 화장실이 가운데 층에만 있어 아동에게 부적합하고 불편하다. 사례 D는 남. 여 화장실이 분리되어 있으나 넓고 충분한 시설을 갖추고 있다. 8 )보관시설 : 사례 B를 제외한 모든 사례에서 아동옷장이 모두 교실내에 위치하고 있다. 그러나 옷장의 수가 선반이나 자료장에 비해 너무 많아 방배치가 어렵고 활동에 방해가 된다. 9 )부엌시설 : 부엌시설이 대체로 빈약하나 교육프로그램에서는 간단한 간식만 먹고, 점심을 먹을 경우 도시락을 지참하게 되므로 최소한의 시설이면 된다. 그러나 사례 D는 그 최소한의 시설마져도 갖추지 않았다. 10 )어른을 위한 시설 : 교사를 위한 시설인 사무실겸 작업실은 협소하고 사례 B를 제외하고는 모든 사례가 부모를 위한 시설을 갖추지 않았다.;This paper deals with the consideration on the physical education environment for accomplishing successful childhood education program and on the indoor space arrangement. For these purposes, the theoretical concerns have been focused on the significance of physical education environment and some principles in it's arrangement. A few models of certain programs were also considered. Main facilities which should be taken into account generally in arranging the indoor space were discussed through reference studies as follows: (a) Building: 1) One-story building is recommended. 2) It should be designed for an easy maintenance and multipurpose structure. (b) Room: 1) Class room should face the south or east direction and about 40 to 60 square feet per child must be given for an enough area. 2) It should have rest room and waterworks that are located near it. 3) Personal closet and safe-keeping cabinet should be equipped. (c) Room arrangement: 1) It would be done under considering the characteristics of activity, necessary space, passage, supervision of teachers, structure of class room, water-works, and electric facilities. 2) Generally, it should be organized according to characteristics of activity centers as follows; Art center, Playing-house center, Block center, Music center, Constructive teaching tools center, Reading center, and Science center. (d) Entrance & Window: 1) Window should be wide and set low. 2) Door should be lightly constructed, open outwards, and the handle should be situated on the lower part. (e) Walls, Floors, Ceilings: 1) Materials of floors must be easy to clean and sound-absorbing. 2) It's better if carpet are partly used. 3) Walls should have enough space for exhibition and it's must better of noisy absorbing material is used. 4) The color of the walls should not be too stimulative. 5) The reasonable height of the ceilings ranges usually from 10 to 11 feet. (f) Sound, Lighting, Heating & Ventilation: 1) It is possible to decrease the noisy be using carpet and matress on the floor and to make pleasant room atmosphere by using artificial lighting and heating system. 2) The room temperature should be remained between 20° - 22℃ and 50 to 60% for humidity. 3) Natural ventilation is better and the air circulation corresponding to 10-30 cubic feet per minute should be done. (g) Sanitary facilities: 1) It is ideal that toilets are established both indoor and outdoor and they should be closed from indoor and outdoor. 2) Toilets should be set together for boys and girls. 3) One chamber pot and one wash-stand should be set at least per ten children and the height of wash-stand should be adquate for children(between 23 and 24 inches). (h) Storage facilities: 1) The individual closet should be located near the exit and outdoor section, not near the passage and it should be designed in order that children can use it easily. 2) Data keeping box and safe-keeping place are needed, too. (i) Kitchen facilities: 1) Kitchen facilities for half day program are solved with a simple equipment. 2) Though it is located for from children's playing and working section it should be located in suitable place for service. (j) Facilities for adults: 1) Office and work rooms for teachers should be planned. 2) The parent-receiving room for observation is also advisable. Certain results gained after case studies on the basis of above mentioned i terns are as follows: (a) Case A and D shows the first-story of joint building is used. In case C, it is a three-storied building with a basement, and the building of case B is one-story. Therefore, case B is the most adequate and the building of the case C is not adequate, since the basement and the third floor are used as class room. (b) Class-room: In all cases, class-rooms have enough space, however, the underground class-room in case C is not adequate, because it's too dark and kitchen facilities are too far from it. (c) Arrangement of class-room: All cases are lack of activity center and show an indequate arrangerrent except B. (d) Entrance and Window: Case Band D are suitable but case B is not adequate, because the porch can be reached through stairway and the basement has bad lightening because of a small window near roof. In case A, the window is established too high. (e) Walls, Floors, Ceilings: All cases are adequate in color of walls and floors. However, little parts of them are made with absorbing material. (f) Sound, Lighting, Heating and Ventilation: 1) No cases have carpet even partly for a sound arrester. 2) For artificial lightening, fluorescent lamps are installed on the ceilings in all cases. 3) For heating system, case A has a Heating fan and a steam system is provided in other cases. (g) Sanitary facility: All cases have flush toilet. Case A, however, uses the t.oilet for adults of the building, and in case C since the toilet is located only on the second floor of the three-storied building, it is not adequate and inconvenient for children. In case D, toilets for boys and girls are seperated each other, but both are enough in space and adequate. (h) Storage facilities: Except case B, children closets are set in the class room in all cases. But the number of closet is much more than that of shelf and data boxes. Therefore, it is difficult to arrange the room and it can be an obstacle to children's activity. (i) Kitchen facilities: Kitchen facilities are meager in all cases, however, for half day education program since only a snack is served or they bring their small lunch basket, the small kitchen can be enough for kitchen facility. But, Case D does not provide even a small one. (j) Facilities for adults: Facilities for teachers are usually too small and narrow for office as well as work room. All cases except B do not have facility for parents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE