View : 732 Download: 0

敎師의 品位에 대한 硏究

Title
敎師의 品位에 대한 硏究
Other Titles
(A) Study of the expectation of teacher's social behavior
Authors
朴修賢
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교사품위expectationteachersocial behavior교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
韓國社會는 교사에게 社會·經濟的으로 낮은 대우를 하는 반면에 品位있게 행동해 줄 것을 강조하고 있다. 따라서 교사는 이러한 二律背反的인 사회의 요구에 의하여 갈등을 겪게되며 나아가 불만을 가지게 된다. 이러한 갈등과 불만은 결과적으로 효율적 교육활동을 저해한다고 보아, 이러한 상황을 분석하기 위해 本硏究에서는 文獻硏究와 調査硏究를 병행하였다. 조사대상이 된 집단은 교사 100명, 학생 190명, 교육 행정가 47명, 학부모 97명으로 총 424명이며, 질문결과는 平均値 (M)와 變量分析(F)을 산출해 분석하였다. 이 硏究의 목적은 다음과 같다. 1. 法規節과 倫理綱領, 또한 社會倫理인 道德規節을 통해서 볼 때, 교사에게 요구되어지는 品位의 限界는 무엇인가. 2. 실제로 교사는 이상에서 요구되어지고 있는 品位를 스스로 어느정도 기대하고 있으며, 이는 다른 집단의 기대와 차이가 있어 교사의 갈등을 찾아 볼 수 있는가. 이상의 문제점은 다음과 같이 규명되어지고 있다. 1. Ⅱ장 法規節에서 볼 때, 교사에게 要求되어지는 品位는 國家公務員法, 敎育公務員法 및 訓令등의 行政規則에 의해 규정되고 있으며, 이는 첫째, 교사는 公務擔當者로서 體面과 威信을 유지해야 한다는 관점과 둘째, 교사는 未成年을 상대로 하는 敎育者라는 특수신분에 있다는 관점에 그 제정근거를 두고 있다. 이러한 두가지 관점은 一般公務員의 경우 品位維持義務가 公的生活에 한하여 절대적 규제가 되는데 비해, 교사의 경우는 公·私生活 전영역에서 규제되는 근거를 제공하게 된다. 2. 윤리강령은 專門職 團體 스스로가 불합리한 他律的 制載를 배제하고, 자신의 觀利와 利益을 최대한으로 보장할 수 있도록 제정한 행동규범이다. 따라서 윤리강령을 통해 전문직 단체가 스스로 자신에게 무엇을 요구하는 가를 찾아볼 수 있다. Ⅲ장 韓國敎員倫理綱領에서는 교사는 국민의 師表이며, 학생의 거울임을 강조하고 있다. 이러한 규정은 보편적 사회가치를 위반하는 교사의 모든 행위를 品位를 손상시키는 범위로 간주하는 것으로써, 한국의 교사는 교사 스스로가 교사의 행위를 규제할 것을 강조하고 있음을 보여주는 것이라 볼 수 있다. 3. Ⅳ장 社會倫理的 側面에서 볼 때, 外面을 중시여기고 過去指向的 성격 특성을 지닌 한국사회는 교사=선비 의식에서 좀처럼 벗어나지 못하고 교사에게 일반 사회인에게 요구하는 것보다 더욱 禁欲的·模範的일 것을 요구하고 있다. 4. Ⅴ장 설문조사를 통해 볼 때, ① 표집된 4집단중 교사 자신이 가장 교사의 행위에 대해 허용적 반응을 보이고 있으며, 가장 보수적으로 교사에게 품위를 요구 하는 대상은 敎育行政家이다. 다음 학생, 학부모 순으로 교사에게 品位를 요구하고 있으나, 사실상 3집단간의 의견차는 거의 없으므로 해서 敎育集團과 他集團 間의 의견대립을 찾아 볼 수 있다. ② 교사에게 品位를 요구하는 정도는 외모보다 행동의 경우에, 학교외보다 학교내의 경우에 더욱 심하다. ③ 본 연구의 준거자료가 된 그린호의 연구와 비교해 볼 때, 本 硏究의 결과는 40년전의 미국의 조사결과와 유사한 반응을 보여 주고 있다. 또한 과거에는 제재되었던 연애, 소매없는 옷, 립스틱등의 문항에 허용적 반응을 보여줌으로써 교사에게 요구되는 品位의 개념은 時公間的으로 주어진 社會·文化的 배경에 따라 변화함을 알 수 있다. 이상의 결과에 의하여 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 1. 교사는 한 市民으로서 자유로운 생활을 할 수 있는 基本權을 보장받아야 하며, 교사의 행위에 대한 제재는 "效律的인 교수활동에의 不適合性"이라는 교직의 專門性에 근거를 두고 결정되어야 한다. 2. 韓國敎員倫理綱領은 敎師의 思考가 바뀌었음으로 인식하고, 교사의 진취적 思考를 반영할 수 있도록 재제정되어야 한다. 3. 교사의 品位를 저해하는 행위는 法規에 의해서 보다는 敎員團體에 의해 自律的으로 제재되어야 한다. 4. 교사는 전통의 전수자일 뿐 아니라 새문화의 창조자라는 역할을 인식하고, 사회는 교사의 행위에 대해 허용적 자세를 보여야 한다.;In Korean society, teachers are not enough respected and not well paid, on the other hand they are expected to be dignified. The discrepancy between low treatment for teachers and high expectation of them is a conflict. This phenomenon makes teachers not only have trouble but also to be discontented with their profession. Therefore they are not willing to do their best in educational activities. The purpose of this study is to find social expectation of teacher's behavior and the limit of his behavior which is described in the laws and ordinances. In this study, related literatures were reviewed and questionnaire was administered to 100 teachers, 190 students, 97 parents, 47 educational supervisors. The questions to be answered in this study are as follows; 1. What are teacher's behaviors required in the laws, the ordinances, and social and moral norms? 2. What is the differences between teacher's own expectation of his behavior and that of other groups : student group, parents group, and educational supervisor group? The results of this study are as follows; 1. The extent of teacher's behaviors is defined in the National public Service Law, the Educational Public Service Law, and others are that, teacher's behavior is taken sanctions in public and private life in view of two points; the first, teacher's must retain honor and prestige as public service personnel, and the second, they are in a special position to educate students. 2. In the professional Ethics for the Korean Teacher, teacher's behavior violating general value was regarded as detracting from teacher's dignity. The Professional Ethics didn't permit enough teacher's autonomy for his own behavior. 3. Teachers are expected to be self-sacrificed and to be a model to other people. 4. The findings of survey are; (1) Among four groups, teacher group was proved to be the most progressive in the attitude toward teacher's behaviors, and educational supervisor group turned out to be the least progressive. Student group and parents group were also no less progressive than educational supervisor group. There were no differences among these three groups. (P<0.05) The difference between teacher group and other groups was significant. (P<0.05) (2) Social expectation of teacher's behavior seemed to take sanctions against attitudes rather than appearance, and behavior in the school than that out of the school. (3) The results of study were similar to those of Greenhoe's study in America 40 years ago. The concepts of teacher's dignity have changed in accordance with social and cultural changes. All groups are permissive on items about love, a heavy make-up, dress without sleeves not as before. The suggestions of this study are; 1. Teachers must be guaranteed to have liberal life as a citizen, and their behaviors must be taken sanctions in terms of professionality. 2. The Professional Ethics of the Korean Teacher must be re-established based on the changes of teacher's value. 3. Teacher's behavior must be taken sanctions autonomously by the teacher association. 4. Society must permit teachers to have autonomy because teachers are creators of new culture as well as transmitters of traditional culture.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE