View : 621 Download: 0

中層과 下層 부모의 교육적 가치의식에 대한 조사 연구

Title
中層과 下層 부모의 교육적 가치의식에 대한 조사 연구
Other Titles
Tudy on educational values of ddle and lower class parents
Authors
임선희
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
중층하층부모교육가치의식서울교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 중층과 하층의 부모들의 교육적 가치의식을 비교한 것이다. 각 계층은 그들대로의 가치체계를 가지고 있으므로 이에 따라 중층과 하층의 교육적 가치의식에도 차이가 있을 것이라고 가정하였다. 이러한 가정 아래서 다음과 같은 문제들이 다루어졌다 : 1) 교육목표및 목적에 대한 가치의식 2) 진학에 대한 가치의식 3) 교육과정에 대한 가치의식 4) 학교제도에 대한 가치의식 5) 직업에 대한 가치의식 6) 교육을 통한 사회이동에 대한 가치의식 이러한 문제들을 조사하기 위하여 서울시내 1400명의 중학교 학부모들에게 9학군을 고려하여 질문지를 배부하였다. 유층무선표집방법에 의하여 각 학국에 골고루 배부된 질문지는 1223장이 회수되었고 이중에서 유효한 1025장만이 분석자료로 선택되었다. 분석결과 중층과 하층부모의 교육적 가치의식에 대한 차이는 아래와 같다. 1) 이상적 인간상에 대하여는 두 계층 모두가 사회적 인간을 원하고 있다. 교육목표에 있어서는 일반적으로 과거지향과 미래지향의 절충적 태도를 취하고 있었는데 하층의 부모들은 중층의 부모들 보다 좀 더 현재지향적이었다. 2) 하층 부모들은 중층 부모들 보다 낮은 교육적 열의 내지 의욕을 가지고 있었다. 3) 중층의 부모들은 인간적·도덕적·교육을 중요시하는 반면 하층의 부모들은 실질적·현실적 교육을 중요시 하고 있었다. 4) 하층의 부모들은 중층의 부모들보다 모든 학교의 공립화를 더 강조하는 경향이었다. 5) 중층의 부모들은 전문직에 더 높은 가치를 두는 반면 하층의 부모들은 기술직에 더 높은 가치를 두고 있었다. 직업선택에 있어서는 중층의 부모들은 더욱 자녀위주임에 비해 하층의 부모들은 더욱 부모위주이며 실질적이었다. 6) 대부분의 부모들은 교육을 통하여 그들의 사회적 지위를 향상시킬 수 있다고 확신하고 있었다. 그러나, 중층의 교육정도가 가장 낮은 부모들과 하층의 교육정도가 가장 높은 부모들은 교육을 통한 사회상승이동에 대해 부정적 태도를 가지고 있었다.;The purpose of this study is to get a comparative understanding toward educational values of middle and lower class parents in Korea. It is assumed that there might be a different educational value between middle and lower classes, because each social class has his own value system. On the basis such an asswnption, the following problems have been dealt with : 1) The value system toward educational aim and objective. 2) The value system toward advancing to the higher level of educational institution. 3) The value system toward curriculum 4) The value system toward school system. 5) The value system toward occupation. 6) The value system toward social mobility through education. In order to investigate these problems, the questionnaries were given to 1400 parents of middle schools in reference to nine educational districts in Seoul. Employing stratified random sampling technique, the same number of sheets were distributed to each districts. However, 1223 responses were collected, from which, 1025 useful responses were selected for analysis. The differences toward educational values between middle and lower class parents are as follows : 1) The ideal type of man were "the social man" both in middle and lower classes. As for the educational aim, it was found that the respondants were generally, middle road in their attitudes, being tradition-oriented as well as future-oriented. However, lower class were more reality-oriented than middle class parents. 2) Lower class parents had lower educational aspirations or ambitions than middle class parents. 3) Middle class parents emphasized humane and moral education, whereas, lower class parents emphasized practical education. 4) Lower class parents tended to emphasize to make all schoole publiced more than middle class parents. 5) Middle class parents valued professional occupations more higherly, whereas, lower class parents valued skilled jobs more higherly. In choosing occupation, middle class parents were more child-centered while lower class parents were more parent-centered or practical. 6) Most parents believed that they could raise their social status through education; However, close analysis showed that middle class parents with little education and lower class parents with higher education had negative attitude toward social class mobility through education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE