View : 819 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이계영 .-
dc.creator이계영 .-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:52Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:52Z-
dc.date.issued1974-
dc.identifier.otherOAK-000000030112-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/182461-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030112-
dc.description.abstract본 연구는 아동초기의 경험이 개인의 성격을 특정 지우는데 있어 중대한 역할을 하고 있다는 전제하에 초기경험에 있어서 가정의 혜택을 받지 못한 시설아들과, 일반아동들 사이의 성격적 특성을 규명하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 시설수용아동(서울시립아동보호소 아동)과 일반 정상아동과의 성격특성 규명 1. 초기의 풍부한 경험을 갖지못한 시설수용 아동들과 비교적 풍부한 환경적 여건을 갖고 있는, 생활정도가 상류인 아동들간의 성격적 특성에는 어떤 차이가 있는가? 2. 초기의 풍부한 경험을 갖지 못한 시설수용아동들과 비슷한 환경적 여건을 갖고있는 일반 가정의 아동들간의 성격적 특성에는 어떤 차이가 있는가? 방법 및 절차 도구 국민학교 상급학년용 인성검사(정범모, 1965) 학력검사 : 국어, 산수 각 4, 5, 6학년용(한국교육개발원, 1974) 지능검사(서울대학교 교육심리연구실, 1968) 대상 서울시립아동보호소 수용아동중 정규국민학교에 재학중인 원생 총 39명과 학년, 성(Sex), 생활정도가 교려된 무선표집(random sampling)에 의하여서서울시내1개 사립국민학교에서 뽑힌 39명, 그리고 같은 조건에 의하여 선발된 서울시내 1개 공립국민학교 학생중 생활정도가 하(下)인 39명 등 모두 107명을 대상으로 하였다. 절차 먼저 서울시립아동보호소 대상아동 39명과 2개의 비교집단 대상아동 78명에게 인성검사를 실시하고 그 결과를 각 집단별, 하위변인별로 비교하여 평균치(M), 표준편차(S.D)를 산출하고 그 차이를 각각 t검증 하였다. 결과 A. 서울시립아동보호소 대상 아동들과 비교집단 A그룹인 은석국민학교 대상 아동사이의 성격적 특성에는 차이가 있다. 1. 서울시립아동보호소의 대상 아동들은 은석국민학교 대상 아동들 보다 인성변인중 지배성에 있어서 추송적이었다. 2. 은석국민학교 대상 아동들은 서울시립아동보호소 대상 아동들보다 안정된 성격이었다. 3. 은석국민학교 대상 아동들은 서울시립아동보호소의 대상 아동들 보다 사회성이 높았다. 4. 활동성과 충동성. 그리고 사려성에 있어서는 두집단간에 통계적으로 의의있는 차이가 나타나지 않았다. B. 서울시립아동보호소 대상 아동들과 비교집단 B그룹인 은평국민학교 대상 아동들 사이의 성격적 특성에는 별다른 차이가 없었다.;Problem Human behavior is based upon the early experiences in childhood which characterize the main stem of individual permonality. This study is to determine the differences in personal characteristics between children who live with their families and the institutionalized children in public houses. The purpose of this study is to clarify those following questions : Determination of the personality characteristics of the institutionalized children and children with their families. 1. What differences in personality characteristics does it make between children who have abundant experiences in their early lives with their families and those institutionalized who have not. 2. Some of the children who live with their families may have the mode of life similar to that of the institutionalized. What is the difference in personality characteristics between those two groups? Methods Materials for this thesis constitutes 107 elementary school children comprising three groups of 39 children matched in their grades, sex, and family background and status. The first group is randomly chosen from a public institute, the second(control group A) from a private elementary school, and finally the third(control guoup B) from a public elementary school. 1. Personality Test for the senior grades in elementary school.(Method of Chung, Bum Mo, 1965). 2. Achievement Test : Korean language and mathematics, each for 4th, 5th, and 6th grades.(K.E.D.I., 1974). 3. Intellegence Test(Research Institute of Educational Psychology, S.N.U., 1968). The result of the Personality Test of the first institutionalized group was compared with that of the control(the second and third group). The mean(M), standard deviation(S.D), and t-test were obtained. Results A. There was marked difference between the institutionalized group and the control group A in personality characteristics. 1. Institutionalized group appeared to be more subservient than the control group A. 2. The control group A showed more remarkable emotional stability than the institutionalized group. 3. The control group A expressed high degree in sociability than the institutionalized group. 4. No statistically significant difference was noted between the two groups in general activity, impulsiveness, and reflectiveness. B. There was no outstanding difference in personality characteristics between the institutionalized group and the control group B.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 6 C. 연구의 제한점 = 6 Ⅱ. 선행연구 = 8 A. 이론적 배경 = 8 B. 용어의 정의 = 11 C. 가설 = 13 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 15 A. 표집 = 15 B. 측정도구 = 17 C. 자료처리 = 18 Ⅳ. 결과 = 20 Ⅴ. 사례연구 = 28 Ⅵ. 논의 및 결론 = 41 A. 논의 = 41 B. 결론 = 45 C. 제언 = 46 참고문헌 = 48 ABSTRACTS = 51-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1386933 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject환경-
dc.subject아동-
dc.subject성격-
dc.subject시설아-
dc.title환경에서 오는 아동의 성격특성에 관한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle시설아(施設兒)를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Feature of Personality Influenced by the Environments-
dc.format.page53 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1975. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE