View : 830 Download: 0

아동의 사회계층과 교사의 차별적 교수행동

Title
아동의 사회계층과 교사의 차별적 교수행동
Other Titles
Children's Social Status and Teacher's Discriminate Instruction
Authors
황수경
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
아동사회계층교사차별
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 교사의 아동에 대한 교육적 기대와 교수행동이 아동의 사회계층에 따라 차별적으로 이루어질 수 있음을 전제로 하였다. 경험적 증거를 제시하기 위해 유치원의 일상적 학습장면에서 교사가 아동의 계층에 따라 어떻게 차별적으로 기대하고 행동하는가를 관찰하며, 심층적으로는 교사의 기대와 행동이 차별적으로 이루어지는지를 분석하였다. 자료의 분석에 의해서 검증될 연구문제는 다음과 같이 진술된다. 1. 아동의 사회계층에 따라 교사의 아동에 대한 교수행동(teacher-directed behavior)은 차이가 있는가? 즉, 아동의 사회계층에 따라 교사의 교수행동은 지원적(supportive)인가, 혹은 통제적 (control)인가? 2. 아동의 사회계층에 따라 교사의 아동에 대한 언어행동(verbal behavior)은 차이가 있는가? 즉, 아동의 사회계층에 따라 교사의 언어행동은 지배적(dominative)인가, 아니면 통합적(integrative)인가? 3. 교사의 아동에 대한 기대는 아동의 사회계층에 의해 영향받고 있는가? 이 경우 아동의 사회계층에 따라 교사의 아동에 대한 기대는 긍정적인가, 또는 부정적인가? 연구의 대상으로 부모의 사회계층이 각각 중류계층과 하류계층에 해당되는 자녀들이 다니는 유치원에서 교사 1 인씩을 선정하였다. 연구자가 수업에 참여하여 교사의 교수행동은 Rist의 분류기준에 따라 기록·정리하였으며, 언어행동은 Anderson의 분류준거에 따라 관찰·기록하였다. 교사의 아동에 대한 기대를 심층적으로 파악하기 위하여 대상교사와 면담도 병행하였다. 이러한 절차로 수집된 자료를 가지고 중·하류계층에 해당되는 아동들의 교사들이 보여주는 기대와 행동을 비교하였다. 연구의 결과는 자료의 분석에 의하여 다음과 같이 정리되었다. 첫째, 지원적인 교수행동은 중류계층의 아동을 가르치는 교사가 하류계층의 아동을 가르치는 교사보다 많이 하였으며, 통제적인 교수행동은 두 교사간에 유의한 차이가 없었다. 따라서 중류계층의 아동을 가르치는 교사가 하류계층의 아동을 가르치는 교사에 비해 아동에게 보다 지원적이라고 할 수 있다. 둘째, 중류계층 아동을 가르치는 교사는 통합적인 언어를 많이 사용하였으며, 하류계층 아동을 가르치는 교사는 지배적인 언어를 많이 사용하고 있었다. 즉, 중류계층 아동을 가르치는 교사는 아동에게 인정과 개방적 질문을 많이 해주는 반면, 하류계층 아동을 가르치는 교사는 비난과 폐쇄적 질문을 많이 하고 있었다. 세째, 두 교사는 아동의 사회계층을 가정환경과 가정교육을 통해 인식하고 있으며, 아동에 대한 평가를 이러한 내용과 관련시켜 설명한다. 하류계층 아동의 교사는 아동에 대해 부정적으로 기대하며 중류계층 아동의 교사는 긍정적으로 기대하고 있다.;The purpose of this study is to show the fact that the teacher-directed behavior of teacher to the children being discriminatively done according to children's social status. Concrete study subjects are as followings: 1. Is there any discrimination in teacher-directed behavior of teacher to the children according to the social status of children? That is, the teacher directed behavior of teacher is supportive or controlic according to the status children? 2. Is there any difference in teacher's verbal behavior to the children according to the status of children? that is, the verbal behavior of teacher is dominative or integrative according to the social status of children? 3. Is there any discrimination of teacher's educational expectation for the children according to the social status of children? As objects of this study, each member of kindergarten teacher whose children's social status belong to middle status and lower status were selected. Researcher participated in the class and comparatively analyzed the teacher-directed behaviors of teacher, after observing and recording through C.R. Rist's classification. Results of this study are as followings; 1. The lower-status children's teacher do more controlic behavior than supportive behavior and the middle-status children's teacher do more supportive behavior than controlic behavior. There is no noteworthy difference in total frequency and controlic behavior of supportive or controlic teacher-directed behavior between two teacher. But the supportive behavior appears more in the middle status children's teacher than in the lower-status children's teacher. 2. The lower-status children's teacher does more disapproval than approval, more closed question than open question to the children and uses more dominative words than integrative words. The middle-class children's teacher does more recognition than blame, more closed questions than open questions and uses more dominative words than integrative words. The middle-class children's teacher does more recognition, open or closed questions than lower-status childrens uses more integrative words. 3. Each teacher recognizes children's social status through home-environments and home-education and explains the valuation for children in relation to these contents. Lower status children's teacher negatively expects for children, while middle status children's teacher affirmatively expects.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE