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고등학생의 진의류 시장세분화에 관한 연구

Title
고등학생의 진의류 시장세분화에 관한 연구
Authors
임정선
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
고등학생진의류시장세분화상표충성차원
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 시장세분화의 기준의 하나인 상표충성차원에 의해 소비자 집단을 세분화하여 세분집단별 구매행동을 파악하고, 나아가 컨조인트 분석을 이용하여 소비자가 선호하는 진의류 제품유형을 분석하여, 각 세분집단에 적합한 마케팅 전략을 제시하여 진의류업체의 효율적인 마케팅전략 수립에 기여하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 상표충성의 차원에 따라 소비자집단을 세분화한다. 둘째, 세분집단별로 소비자들의 구매행동을 알아본다. 셋째, 세분집단별로 선호하는 진 의류 제품유형을 알아본다. 부가적으로, 소비자들이 충성하는 상표명를 분석하고자 한다. 연구대상은 서울시에 거주하는 고등학생 462명을 대상으로 하였고, 표본추출은 한국학교명람 편찬회(1994)에서 발표한 『한국학교명람』 을 참고하여, 편의추출을 실시하였다. 연구방법은 문헌과 선행연구를 토대로 연구자가 수정 보완한 질문지를 사용하였으며, 자료분석은 SAS Package를 이용하여, 빈도, 백분율, 산술평균, ANOVA, x^(2)-test, Duncan 테스트,Paired t-test, 다중 회귀분석을 실시하였다. 자료분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자집단은 상표애착 충성집단, 상표선호 충성집단, 편리추구 충성집단, 상표관심 비충성집단, 상표무관심 비충성집단으로 분류하여 상표충성차원에 의하여 시장세분할 수 있음을 밝혔다. 세분집단별 성별, 1달 용돈, 1달 의복지출액에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 세분집단별 구매빈도, 구매가격대, 직접/간접 구매, 상표선택기준, 국내/외국 상표 만족도등 5개 의복구매행동 변수에서 유의적인 차이가 나타났으나, 세분집단별 구매처에서는 유의한 차이가 없었다. 세분집단별 구매빈도와 구매가격대에서 유의한 차이가 나타났고, 상표충성집단일수록 직접구매를 하였으며, 비충성집단일수록 간접 구매를 하는 것으로 나타났다. 세분집단별 상표선택기준은 가격을 제외한 모든 항목에서 세분집단간에 유의한 차이가 보였으며, 전체 연구대상자는 디자인, 체형에 적합여부, 품질 등을 중요하게 평가하였다. 세분집단별 국내개발/외국 상표 전체 만족도는 상표애착 충성집단이 외국상표에 더 만족하는 것으로 나타났으며, 그 나머지 집단에서는 국내 개발상표와 외국 상표간 전체 만족도에서는 차이가 없었지만, 부분적으로 만족요인에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 연구대상자가 가장 선호하는 진의류 모델은 8만원, 국내유명상표, 통 스타일을 가장 선호하였으며, 세분집단별 선호하는 진의류 제품이 달라짐을 알 수 있었다.;This study is to understand market segments' purchasing behavior fro loyalty which is one of the main factors of market segmentation and consumers' preference jean wear product by using conjoint analysis s could inform appropriate marketing strategy and contribute effective jean wear company. The concrete purpose of this study were 1 ) to find whether brand lo reasonable measurement for market segmentation. 2) to know cons purchasing behavior by market segmentation. 3 ) to draw preference jean 4) to present market atrategy of market segmentation and finally, to a brand that consumer. Objects were 462 high school students who live in Seoul and r sampling referred from "Korean School Book". The questionnaires were selected from the previous studies and bibliographies. For statistic analysis, percentage, arithmetic mean, A χ^(2-)-test, Duncan test, Paired t-test, and multiple regression were u package. The results of this study were as follows. 1) Consumers were classified into affective brand loyalty group, fami loyalty group, habitual brand loyalty group, brand interest but no br group, and no brand loyalty group and draw that market segment could b up by brand loyalty. 2) There were notable difference in clothes purchasing behavior variab market segments' purchasing frequency, price, direct/indirect buying choosing brand, domestic/international brand satisfaction but no di market segments' purchasing place. It show difference in purchasing frequency and price. Direct purchasi by more brand loyalty group and indirect purchasing is for no brand group. The standard of choosing a brand shows notable difference in except the price and subjects' important portion for choosing a br design, suitability, and quality. Satisfaction for domestic/internatio higher satisfaction in international brand for affective brand loyal there were no special difference in other groups. 3 ) The most prfered jean product is 80,000won, domestic wel-known baggy style and preferable jean product shows different when it classi loyalty.
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