View : 648 Download: 0

Puccini의 opera [tosca]의 무대의상 연구

Title
Puccini의 opera [tosca]의 무대의상 연구
Authors
이선영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
Puccinioperatosca무대의상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this research is to propose a research methodology for design of stage costumes by presenting a stage costume design of characters through study of historical background of the upbringing and personality of characters of opera 「Tosca」, referencing stage costume from actual performances in Korea and overseas. Research methodology is as follows. Research on 「Tosca」's general characteristics, historical and social circumstance were done through a review of existing literature. Actual performances were analyzed for style and analysis of the play and the characters were done through a review of the play and related literature on the original play. Stage costumes were analyzed through printed and audio visual material, and with cooperation from the Korean National Opera, photographs of costumes from the performance on October of 1994 were utilized. In order to apply the result of the research to actual stage costume design which can be utilized on the site(stage) effectively, shape, color, and details were specifically designed and presented as illustrations. The opera 「Tosca」's historical and geographical background is Rome in the 1800 when it was a period of budding capitalist citizen society, where for the first time in the history of clothing, popular fashion began to center around the ordinary citizen; it was a transitional period. This style depicted natural appearance of the human being itself as the ideal, revealing beautiful lines of the body itself , and it bore the modern clothing concept. This period in clothing history was called the empire style period. In most of the performances, this historical investigation, empire style period ' s characteristics - wearing robe which revealed natural lines of the body using muslin through long and slim silhouette of high waistline, and for court costume in which mantle were worn over the robe, agglutinating velvet's train glamorously embroidered with silver - were followed loyally, but it can be understood that many performances, including the premier performance of 1900, were designed to reflect the esthetic consciousness of the period. Compared to this, men's clothing followed norm of the time period without much change. Charactering of clothing design of each character as the result of the research is as follows. For Tosca, to symbolize her passionate love and jealousy, fury, boldness, religious piety, etc, yellow color on the robe of simplistic and restrained empire style was used to display gracefulness and jealousy in Act Ⅰ, and in Act Ⅱ, lavishly gold embroidered train of red velvet was used to display lofty social status, emotion and boldness Cavaradissi is an artist from upper class and referring to the fact he is young and a man of energetic vigour and firm belief, and instead of following the latest fashion trends of that time, he dressed himself with vest on the tailcoat, narrow long trousers, and jockey boots, the clothing style of the conservative upper aristocracy, and through harmony of brown and peacock blue, coloration was designed to display the image of an aristocrat and a sophisticated artist Scarpia, considering his personality full of cruelty, desire, immorality, dual personality, and prodigality, and his status as a Police commissioner, baron, the focus was placed on glamorously reviving through harmony of black and purple, habit, vest, and culotte composition, then standard Royal Court clothing, with splendid silver embroidered ornament attached, Thus, a research methodology for stage costume design is proposed through examination and analysis of the opera 「Tosca」, with focus on clothing, with the perspective that stage costumes can effectively communicate better, the play's background, theme, and characters' idiosyncrasies;본 연구는 G. Puccini 의 오페라 「Tosca」를 연구대상으로 선정하여 작품의 시대적 배경을 고찰하고 작품에 표현되고 있는 등장인물들의 배경과 성격을 복식의 상징성을 통해 고찰하고 아울러 국내 외의 주요 공연들에 사용된 무대 의상을 참조하여 주요 등장인물의 무대의상 디자인을 제시함으로써 무대의상 디자인을 위한 하나의 연구방법을 제시하는데 그 목적을 두었다. 연구의 방법으로는 「토스카」 개요와 특징, 시대적, 사회적 상황 등은 문헌 자료와 대본을 통해 하였으며 작품의 배경이 되는 복식사적 배경 연구도 문헌 자료에 의했으며 실제 공연시의 스타일을 분석하였고 극의 분석과 등장인물의 분석은 대본과 사르두의 원작 희곡에 관한 문헌자료를 참조로 하였다. 또한 국내 외에서 공연했던 「토스카」의 무대의상을 출판물과 영상물을 통해 분석하였으며 실물자료 사진은 국립오페라단의 협조로 1994년 10월 공연시 사용하였던 의상을 이용하였고 연구 결과에 따라 실제 무대의상 디자인에 적용하여 무 대 상에서 효과적으로 실용될 수 있도록 형태, 색상 디테일 등을 구체적으로 디자인하여 일러스트레이션으로 제시하였다. 오페라 「토스카」의 시대적, 공간적 배경은 1800년 6월의 로마로 이 때는 자본주의 시민사회의 태동기로서 복식사상 처음으로 일반 시민을 중심으로 한 대중적인 패션이 나타나기 시작한 전환기였다. 이 스타일은 인간 븐래의 자연스런 모습을 이상으로 하여 신체의 아름다운 곡선을 그대로 드러낸 스타일로, 근대적인 복식개념의 시발점이 되었다. 이 시대가 바로 복식사상 엠파이어 스타일 시대였다. 대부분의 공연에서 이러한 시대적 고증인 엠파이어 스타일 시대의 특징-하이 웨이스트 라인의 길고 슬림한 실루엣으로 모슬린, 한랭사 등을 사용하여 신체의 곡선을 그대로 드러낸 로브를 입었으며 로브위에 만토를 입은 궁정복식은 화려하게 금·은사 자수장식된 벨벳의 트레인을 부착 - 을 충실하게 따랐으나 1900년의 초연을 비롯하여 여러 공연이 공연 당시의 미의식을 많은 부분 반영하여 디자인하였음을 알 수 있었다. 여기에 비해 남성복식은 대부분 많은 변형 없이 시대적 고증을 따른 의상이었다. 연구 결과 제시한 각 인물의 의상 디자인의 특징은 다음과 같다. 토스카는 그녀의 정열적인 사랑과 질투심, 격정적인 대담함, 종교적 경건함 등을 상징하기 위해 1막에서는 간결하고 장식이 절제된 엠파이어 스타일의 로브에 노랑색을 사용하여 우아함과 질투심을 나타내었으며 2막에서는 화려하게 금사장식된 붉은색 벨벳의 트레인의 사용으로 화려한 신분과 함께 격정과 대담함을 나타냈다. 카바라도시는 상류층의 화가이며 젊고 혈기 왕성한 기백과 굳은 신념의 소유자임을 참조하여 그 당시의 최신 유행을 따르는 스타일보다는 보수적인 상류 귀족층의 복식인 테일코트에 베스트, 통이 좁은 긴 바지에 죠키 부츠로 구성하였고 색채는 짙은 브라운과 피콕 블루의 조화로 보수적인 상류층과 세련된 화가의 이미지를 함께 나타낼 수 있도록 디자인하였다. 스카르피아는 그의 잔인함, 욕심, 비도덕성, 이중인격, 방탕함 등의 성격과 경시총감과 남작이라는 신분을 고려하여 그 당시 궁정복식인 아비와 베스트, 퀼로트의 구성에 화려한 은사 자수장식을 한 블랙과 퍼플의 조화로 가급적 화려하게 재현하는데 초점을 맞추었다. 이상으로 푸치니의 오페라 「토스카」를 복식의 측면에서 고찰, 분석함으로써 무대의상이 극의 배경과 주제, 인물의 개성 등을 보다 효과적으로 전달할 수 있다는 측면에서 무대의상 디자인을 위한 하나의 연구방법을 제시하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE