View : 796 Download: 0

유아교육기관에서의 부모교육에 대한 교사와 어머니의 인식

Title
유아교육기관에서의 부모교육에 대한 교사와 어머니의 인식
Other Titles
A Study on the Outlook of Teachers and Mothers on Parent Education in Early Childhood Education Institutions
Authors
김지나
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 부모교육의 실시현황, 범주, 활동별 목적에 대한 교사와 어머니의 인식을 알아보고, 효율적인 부모교육 개발을 위한 방향을 제시하는 데에 연구목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육기관에서의 부모교육 실시현황에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 2. 유아교육기관에서의 부모교육 범주에 대한 교사와 어머니의 인식은 어떠한가? 3. 유아교육기관에서의 부모교육 활동별 목적에 대한 교사와 어머니의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 지역에 위치한 34곳의 유치원과 어린이집에 재직하고 있는 교사 102명과 그 기관에 자녀를 보내고 있는 어머니 204명이다. 연구도구는 부모교육에 대한 교사와 어머니의 인식을 알아보기 위해 부모교육에 대한 문헌과 선행연구 결과 및 도구, 현장교사와 어머니들과의 심층면담내용을 참고하여 연구자가 자체 제작한 교사용, 어머니용 질문지였다. 자료 분석은 부모교육에 대한 교사와 어머니의 인식을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모교육의 실시여부에 대한 교사와 어머니의 인식을 기관별로 알아본 결과 34기관 중 32기관의 모든 교사는 부모교육을 실시하고 있다고 응답 하였으나, 각 기관에 자녀를 보내는 어머니들 중에서 기관의 모든 어머니가 기관에서 부모교육을 실시하고 있다고 응답한 기관의 수는 2개로 나타났다. 부모교육 관련활동의 실시 유형에 관한 교사들 사이에서의 인식을 알아 본 결과 교사들이 부모교육 관련 활동으로 실시하고 있다고 인식한 활동의 유형은 오리엔테이션, 면담, 정보제공, 행사참여, 강연이 높게 나타났다. 부모관련활동을 실시하고 있다고 인식한 교사들 중 기관의 모든 교사가 인식한 활동유형이 100%일치한 기관은 1기관, 교사가 인식한 활동 유형이 50%에서 99% 일치한 기관은 20기관, 50%이하로 일치한 기관은 11기관이었다. 둘째, 부모교육의 범주에 대한 교사와 어머니의 인식을 알아본 결과 교사는 강연회, 면담, 오리엔테이션과 정보제공 순으로 부모교육에 포함되는 활동을 인식하였고, 어머니는 강연회, 정보제공, 오리엔테이션, 워크숍 순으로 응답하였다. 반면에 자원지원, 능력지원, 알뜰시장이나 바자회 같은 자원봉사 활동에 대해서는 교사와 어머니 모두 부모교육이라는 인식이 낮게 나왔다. 부모교육에 포함된다고 생각하는 활동의 준거는 교사와 어머니 모두 자녀에 대한 전문적인 지식을 제공하기 때문에, 부모를 대상으로 하는 활동이기 때문이라는 의견이 공통적으로 많았다. 부모교육의 범주에 들지 않는 활동에 대해서는 교사와 어머니가 공통적으로 교육이 아니라 부모의 단순한 지원이기 때문이라고 인식을 가장 높게 했다. 셋째, 부모교육 활동별 목적에 대한 교사와 어머니의 인식을 살펴보면 다음과 같다. 오리엔테이션, 강연회, 수업참관, 행사참여, 자원지원, 기타자원봉사 활동에 대해 교사와 어머니가 공통적으로 가장 높게 응답한 목적이 동일했으며, 면담, 정보제공, 수업참여, 능력지원, 워크샵 활동에 대해 교사와 어머니가 공통적으로 가장 높게 응답한 목적에는 차이가 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine the perception of teachers and mothers about the state, category and objects of parent education and to suggest some of the right direction for the development of efficient parent-education programs. The research questions were posed as below: 1. What are the views of teachers and parents about the state of parent education in early childhood education institutions? 2. What are the opinions of teachers and parents on the scope of parent education in early childhood education institutions? 3. What are the outlook of teachers and mothers on the objects of different types of parent-education activities? The subjects in this study were 102 teachers in 34 selected kindergartens and daycare centers in Seoul and 204 mothers whose children attended the selected early childhood education institutions. The instruments used in this study were two different sorts of questionnaires that respectively catered to teachers and mothers. Those questionnaires were prepared by this researcher after reviewing relevant literature on parents education, earlier studies and instruments used by earlier studies and having an in-depth interview with teachers and mothers. For data handling, frequency analysis was made to find out about the awareness of the teachers and parents about parent education. The findings of the study were as follows: First, whether parent education was conducted was investigated, and every teacher from 32 out of 34 early childhood education institutions answered parent education was provided. But the mothers from two institutions only responded unitedly that parent education was offered. Regarding the views of the teachers about the type of parent-education activities, the teachers singled out orientation, interview, information supply, event participation and lecture as common parent-education activities. Among the teachers who felt parent education was conducted, just the teachers from one institution only had the same opinion about what type of parent-education activity was actually provided. The teachers from 20 institutions agreed with one another by 50 to 99 percent to the type of parent-education offered, and the teachers from 11 institutions corresponded to one another by less than 50 percent in relation to that. Second, as for the views of the teachers and mothers about the scope of parent education, the teachers attached the most importance to lecture, followed by interview, orientation and information supply, and the mothers gave the most weight to lecture, followed by information supply, orientation and workshop. In contrast, both groups scarcely looked upon volunteer work, like voluntary support, participation in flea market or holding a bazaar, as parent education. Many of both groups believed that parent-education activities should provide professional knowledge on children and subsequently target parents. As to the reason why they didn't place some activities under the category of parent education, the largest number of the teachers and mothers agreed that those activities could be classified not as parent education but as the backing of parents. Third, in regard to the perception of the teachers and mothers about the objects of different types of parent-education activities, the largest number of the teachers and parents took the same view of the primary objects of orientation, lecture, class visit, event participation and other types of volunteer work, but the two groups didn't consent to the primary objects of interview, information supply, class visit and workshop.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE