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인터넷 게임중독 청소년의 정서 자아개념을 위한 노래만들기

Title
인터넷 게임중독 청소년의 정서 자아개념을 위한 노래만들기
Other Titles
Songwriting on Emotional Self-Conception for Internet Game Addiction Adolescent
Authors
이미정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
Internet game addiction brought negative impact to adolescent who need to develop their physical, mental and emotional growth. Internet game addiction causes not only withdrawal symptoms, tolerance, and difficulty in daily life also Physical, psychological & emotional problem. Besides adolescentcould be in confusion between reality and cyberspace, it could be a bad influence with self-conception. This study aims to identify the Music therapeutic effect of Song writing for internet game addiction adolescent's emotional self concept. The subjects of this study were three girl and one boy students who were between 1st and 3rd grade in K Middle School located in Kyungki Province. Music therapeutic Song writing was consisted of 14 sessions. It took three sessions per week and 40mins per session. G-likert test was divided as high risk user group which indicated over 49. Four students were selected after the consultation with teachers from latent risk user group which indicated between 38 and 48 and high risk user group. Music therapeutic Song writing was comprised of 4 stages: First stage is for intimacy and relation formation. Second stage is for exploration and emotional alertness. Third stage is for personal positive change. Fourth stage is self alertness through fourteen sessions. This study was to examine Music therapeutic effect of Song writing for internet game addiction adolescent by using G-likert test and self conception test.This study compared the changes of pre and post self-concept test in quantitative data and observed the changes of emotional self-concept divided into positive and negative expression by contents analysis of verbal and musical responses in qualitative data. The results were as follows: First, after Music therapeutic Song writing, the experimental students had a 10 point decrease which is from 52.25 to 42.25 on the scores of the G-likert test. Second, after Music therapeutic Song writing, the experimental students had a 6.75 point increase which is from 27 to 33.75 on the scores of the emotional self concept test and had a 41.25 point increase which is from 279.25 to 320.5. Third, after verbal expression analysis involved in emotional self concept through Music therapeutic Song writing, positive expression has no big increase compared to negative expression. However, there was more positive expression in detail part. It showed that lead to positive effects on program. Fourth, by wring lyrics through Music therapeutic Song writing, the experimental students had a greater change on self-alertness, expressed their emotions with motivation, and had confidence in self-concept. Furthermore, they looked back on themselves and experienced positive feeling. This study suggests Music therapeutic Song writing is effective to decrease adolescent's addiction on Internet game and provide positive effects on emotional self-concept. In addition, Music therapeutic Song writing could be good program for internet game addiction adolescent to form self-conception.;인터넷 게임중독은 신체적, 정신적, 정서적 발달이 중요한 청소년들에게 부정적인 영향을 가져왔다. 인터넷 게임중독은 금단, 내성, 일상생활의 장애를 유발하며, 신체적, 정신적인 문제와 더불어 정서적인 부분에 심각한 문제를 초래한다. 또한 청소년들에게 현실과 가상세계에서의 정체감 및 자아개념의 혼란을 주어 자신에 대한 부정적인 자아개념을 형성시킨다. 이에 본 연구는 노래만들기가 인터넷 게임중독 청소년의 정서 자아개념에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 경기도 소재 K중학교 1-3학년에 재학 중인 여학생 3명과 남학생 1명을 대상으로 주 3회, 40분씩 총 14회기로 진행되었다. 연구 대상자는 청소년용 인터넷 게임중독 척도(이하 G-척도) 검사에서 고위험사용자군(49점 이상)에 해당하며 상담교사와 담임교사의 추천으로 선별된 학생 중에서 사전검사를 통해 잠재적위험사용자군(38점-48점), 고위험사용자군(49점 이상)에 해당하는 4명을 최종 대상자로 선정하였다. 노래만들기 프로그램은 친밀감 형성 및 관계형성을 위한 1단계, 구체적으로 자기를 탐색하고 자신의 감정을 인식하는 2단계, 자신에 대한 긍정적인 변화를 찾아보는 3단계, 14회기동안 자신에 대해 인식한 내용을 적용하는 4단계로 구성되었다. 노래만들기가 인터넷 게임중독 청소년에게 미치는 영향을 살펴보기 위해 G-척도 검사와 정서 자아개념 검사를 사용하였다. 사전 사후 검사를 통해 양적인 자료를 측정하여 점수결과를 비교했으며, 질적인 자료는 대상자들의 언어적·음악적 반응에 대한 내용을 분석하여 긍정적인 표현과 부정적인 표현으로 나누어 정서 자아개념에 대한 변화를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 노래만들기 프로그램 실시 사전·사후에 측정한 대상자들의 G-척도 검사 점수가 평균 52.25에서 42.25점으로 10점 감소하였다. 둘째, 정서 자아개념에 관한 노래만들기 프로그램 실시 사전·사후에 측정한 대상자들의 정서 자아개념의 점수가 평균 27점에서 평균 33.75점으로 6.75점 증가하였다. 셋째, 노래만들기 프로그램에서 정서 자아개념에 대한 대상자들의 언어적인 표현을 보면, 긍정적 표현이 부정적 표현에 비해 크게 증가하지는 않았지만, 세부영역에서 일부영역의 긍정적 표현이 더 많았고, 이를 통해 긍정적인 변화가 있었음을 확인할 수 있었다. 넷째, 노래만들기 프로그램에서 대상자들이 만든 가사를 보면 자신에 대한 인식이 변화되었고, 자신의 감정을 표현하면서 성취동기를 가지고 스스로 정서 자아개념에 대해 조절해 나가는 모습을 보였다. 그룹원들은 노래만들기를 통해 자신을 돌아보는 시간을 가질 수 있었으며, 긍정적인 정서를 경험할 수 있었다. 이상의 연구결과들은 정서 자아개념에 관한 노래만들기 프로그램이 인터넷 게임중독 청소년의 게임중독 수준을 감소시키고 정서 자아개념에 대해 긍정적인 영향을 줄 수 있었음을 시사한다. 또한 노래만들기 프로그램이 인터넷 게임중독 청소년의 정서 자아개념에 도움을 줄 수 있는 심리치료의 방법이 될 수 있음을 제언한다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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