View : 781 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김슬기-
dc.creator김슬기-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:50Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:50Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050343-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177301-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050343-
dc.description.abstractThe history of Europe as we have perceived so far has mostly been depicted on the basis of Western Eurocentric view. Faced with this limitation, the understanding of true Europe has always been biased and incomplete. Therefore, in order to have more precise understanding of Europe and to display a profound insight on its nature, it is essential to pay attention to research and re-evaluation of East European history , which is recently gaining academic recognition around the world. Moreover, it is Byzantium Empire, known as the beginning of East Europe, that is at the center of movements regarding general reconsideration of Eastern Europe History. Despite the international widespread interest and effort to recognize the historical importance of Byzantium world and to actively apply the meaningful result into educational context, the importance is hardly even being recognized in Korea. Having the question on mind, this study first surveys the historical meaning of Byzantium Empire with four major issues. Then, based on the result, three types of in-country textbooks written under current curriculum were compared with three types of the U.S. textbooks which shows relatively high tendency of reflecting academic achievements. The analysis reveals that American textbooks have reflected recent research findings, addressing previous errors while complementing the content, based on the enhanced historical awareness of the importance of Byzantium. On the other hand, Korean textbooks, still taking the dated Western European view of history, give only cursory accounts of the topic and carry multiple errors, failing to incorporate up-to-date theories. This clearly shows the inadequate awareness of Byzantium. The situation necessitates us to establish new teaching and learning methods to let history learners have a better understanding of Byzantium. This will contribute to students' development of a balanced view of and critical approach to history, which involves the abandonment of blind acceptance of textbook content and active application of historical lessons to their lives. Based on this view, the researcher has designed and implemented the instructional method titled <Understanding Byzantium Empire Properly Based on a Balanced View of History>, which attained positive feedback from peer teachers and students, achieving their clear understanding of the topic and satisfaction with the class procedures.;지금까지 우리가 인지하고 있는 유럽의 역사라는 것은 대부분 서유럽 중심으로 기술된 것들이어서 진정한 모습의 유럽에 대한 이해는 언제나 그 한계에 부딪혀 불완전하고 편향적일 수밖에 없었다. 따라서 현 세계를 주도하고 있는 유럽에 대한 정확한 이해와 그 본질에 대해 심도 있는 통찰력을 얻기 위해서는 최근 외국 학계를 중심으로 일고 있는 동유럽 역사에 대한 연구와 가치 재평가 작업에 주목해야 한다. 그리고 이러한 동유럽 역사에 대한 전반적인 재고의 중심에 동유럽의 모태가 되었던 비잔티움 제국이 위치하고 있다. 이미 국외 학계에서는 비잔티움 제국의 역사적 의의를 자각하고 상당수의 의미 있는 성과물들을 쏟아내어 이를 교육 현장에 적극 활용하려는 움직임이 보이고 있지만 국내에서는 그 중요성에 대한 인식조차 미약한 실정이다. 이러한 문제의식 하에서 본 연구는 최근 학계에서 일궈낸 비잔티움 제국에 대한 새로운 연구 성과를 4가지 주요 주제 <동로마제국의 존속이유, 교리 논쟁, 성상파괴운동과 이슬람과의 갈등, 동서교회의 분열>로 나눠 면밀히 살펴보았으며 그 과정에서 과거 서유럽 중심의 역사관으로 인한 여러 오류를 바로잡고 비잔티움에 대한 이해의 폭을 넓혔다. 그 다음으로 이러한 학계의 연구 성과가 교육 현장에 어떻게 반영되고 있고 또 어떻게 반영되어야 하는가를 모색하기 위해 현행 교육과정에 따라 기술된 국내 교과서 3종과 학계의 연구 성과 반영률이 상대적으로 높은 미국 교과서 3종을 비교분석하였다. 그 결과 미국 교과서는 비잔티움에 대한 역사적 중요성에 대한 인식이 어느 정도 이루어져 학계의 성과물들이 일정 부분 반영되어 오류를 수정하고 설명을 보강하려는 움직임이 보이고 있다. 반면 국내 교과서는 아직까지도 서유럽 중심의 역사관에서 정체되어 최근의 연구 성과를 반영하지 못한 미수정된 오류가 다수 발견되었고 그 서술 역시 너무도 간략히 처리되어 비잔티움에 대한 인식 부족을 여실히 드러내고 있었다. 따라서 교육 현장의 학생들이 비잔티움에 대한 올바른 이해를 도모하여 균형 잡힌 역사 인식을 가질 수 있게 하기 위해서, 교사는 학생들이 교과서의 내용을 무조건적으로 수용하는 자세를 버리고 텍스트를 비판적 안목을 가지고 바라보며 이를 적극 활용하는 고차원적 사고능력을 기룰 수 있도록 교수학습 방안을 마련해야 한다. 이에 본 연구자는 <균형 잡힌 역사 인식을 통한 비잔티움의 제국의 바로 알기>라는 교수 학습 방안을 동료 교사와 학생들에게 제시하여 높은 수업 이해도와 만족도라는 긍정적인 평가를 얻어내었다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 연구 성과 분석 = 5 Ⅲ. 교과서 서술 및 내용 비판적 분석 = 16 A. 국내 교과서 분석 = 17 B. 미국 교과서 분석 = 22 Ⅳ. 교수·학습 방안 평가 및 분석 = 28 A. 교수·학습 방안 = 28 B. 평가 및 분석 = 31 Ⅴ. 결론 = 37 참고문헌 = 38 부록 = 42 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent19182903 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title‘비잔티움 제국의 역사 바로 알기’ 교수·학습 방안 모색-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedUnderstanding Byszantium Empire properly : Finding teaching and learning method-
dc.creator.othernameKim, Seul Ki-
dc.format.pageiv, 58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 역사교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE