View : 657 Download: 0

미술 감상 프로그램 실태 조사

Title
미술 감상 프로그램 실태 조사
Other Titles
A Research on the Actual Condition of the Appreciation Programs of Art : focusing on the concept of ecomuseum
Authors
손지영
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미술 감상 교육에 있어 박물관과 미술관 활용의 필요성은 꾸준하게 제기되어왔다. 그러나 현재 일부의 박물관/미술관에서의 감상 교육에 있어 감상의 대상이 되는 문화재의 역사적 맥락에서의 접근이 부족하고 교육방법에 있어서도 강의 중심의 수동적 감상이 이루어지고 있어 이러한 점을 보완할 대안적 성격의 박물관 패러다임(paradigm)이 요구되고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 다양한 지역의 문화유산을 미술 감상 교육에 활용하는 방법적 측면에서 지역의 다양한 유ㆍ무형의 유산을 지역주민이 중심이 되어 유산의 현지 보존을 중시하는 에코뮤지엄을 제안하였다. 우선 에코뮤지엄의 대표적인 해외 사례에서의 감상 프로그램의 유형들을 제시하여 해외에서 에코뮤지엄을 활용하여 어떠한 미술 감상 활동이 이루어지는가를 살펴보았으며, 각 사례들을 감상의 유형별로 분류하여 제시하였다. 본 연구에서 다룬 해외 사례들은 일본의 미우라반도 에코뮤지엄(三浦 半島 エコミュ?ジアム)과 중국의 소가 먀오족 생태박물관, 그리고 프랑스의 프루미-트레롱(Fourmies-Trelon) 에코뮤지엄과 미국의 악-친 힘-닥 에코뮤지엄(Ak-Chin Him-Dak Ecomuseum)을 살펴보았으며, 마지막으로 스웨덴의 스칸센 에코뮤지엄(Skansen Ecomuseum)과 먀오족 생태박물관(苗族 生態博物館)을 알아보았다. 이상의 사례들은 에코뮤지엄의 성공적 실천 사례들로 평가받고 있어 에코뮤지엄의 국내 정착과 감상 교육에의 활용도를 높이는 측면에서 시사하는 바가 적지 않다. 본 연구자는 이러한 사례들을 분석하여 다양한 에코뮤지엄의 조건과 기준을 설정하였으며, 또한 이를 토대로 국내의 박물관/미술과, 전통민속마을/정보화마을, 지역 축제 중에서 지역에서의 자연환경, 문화유산, 산업유산 등을 현지보존하고 주민의 미래를 위하여 주민 스스로가 참여하여 관리운영하며, 수집, 전시, 보관의 박물관활동이 이루어지는 곳을 선정하였다. 선정된 곳은 전국의 438 지역의 박물관/미술관, 306 지역의 전통민속마을/정보화마을, 716 지역의 지역축제 중 총 76 지역으로 선정된 대상의 미술 감상 프로그램을 각각 대상, 기간, 프로그램의 내용(미술 영역), 프로그램 내용(교과 통합), 감상 유형의 항목을 기준으로 하여 실태조사를 하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 조사 대상의 76%에 해당하는 박물관 및 미술관에서, 프로그램 적용 대상의 연령을 구분하지 않은 채 전 연령을 대상으로 하는 일률적인 활동이 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 프로그램 기간에 있어서는 전체의 40.8%에 해당하는 곳이 상시로 운영하고 있으며, 6개월 미만이나 1일로 끝나는 프로그램은 각각 7.9%와 9.2%로 나타났다. 셋째, 프로그램의 내용에 있어서는 공예 및 디자인 분야가 전체의 81.6%로 가장 많은 비중을 차지하고 있었으며, 건축과 서예가 각각 23.7%, 22.4%였으며, 회화는 10.5%, 조소는 5.3%로 저조한 비율을 기록했다. 넷째, 프로그램의 내용 중 다른 교과와의 통합적인 접근 여부에 대해서는 전체의 93.4%가 통합적 접근을 시도하고 있는 것으로 나타났으며, 특히 사회/역사/생활사는 80.5%를 차지하여 대부분의 통합적 접근은 이들 과목 위주로 진행되는 것으로 조사되었다. 다섯째, 감상 유형으로는 실물을 통한 감상을 실시하는 곳이 전체의 82%로 가장 많았으며, 체험 활동을 통한 감상과 작품 제작을 통한 감상이 각각 73.7%와 61.8%로 그 뒤를 이었다. 위와 같은 분석 결과를 토대로 미루어 볼 때 앞으로 국내에서의 에코뮤지엄의 발전가능성은 매우 높을 것으로 예상된다.;The use of museums and art museums is considered important in appreciation education of art. However, On some appreciation education of existing museums and art museums, contextual approach to Cultural Properties was insufficient and learners appreciated art passively in the teaching method. To make up for the weak points, alternative museum paradigm is needed. The purpose of this study is to suggest and delve into ecomuseums, a new type of museum that displayed various sorts of heritage including cultural, natural ones through the participation of locals for appreciation education. In chapter Ⅲ, representative International cases on the use of ecomuseums for appreciation program are discussed that divided into 4 appreciative types. The foreign ecomuseums investigated were Fourmies-Trelon Ecomuseum in France, Ak-Chin Him-Dak Ecomuseum in America, Skansen Ecomuseum in Sweden, Miao tribe Ecomuseum in China and Miura Peninsula Ecomuseum in Japan. International cases are evaluated as a successful practical case of ecomuseum, so that, These are required as domestic settlement of ecomuseum and use of appreciation education. In this study, international cases of appreciation program of art using ecomuseum are analyzed and created terms and standards of ecomuseum. On the basis of terms and standards, 76 domestic cases are selected which suitable concept of ecomuseum among domestic museums, art museums, folk villages, INVils(Information Network Village) and local festivals. Selected domestic cases are national museums and art museums of 438 local, folk villages and INVils of 306 local, local festival of 716 local. Appreciation programs of selected case are assorted base itself on target of program, term of program, contents of program and appreciation type of program. The analysis result is as follows: First, Nearly 76 percent of programs was for all ages. Second, In term of program, it appeared that 40.8 percent of the total is run at all times and under 6 moths is 7.9 percent, Only for one time is 9.2 percent. Third, On contents of program, 81.6 percent of programs focused on craft and design part, architecture was recorded 23.7 percent, calligraphy was 22.4%, painting was recorded 10.5 percent and sculpture was recorded only 5.3 percent. Fourth, On contents of program, 93.4 percent of programs was approached integratively. Especially, on the history, life history, social studies occupies 80.5 percent. Fifth, In appreciation type, appreciation by things was 82 percent, appreciation by experience was 73.7 percent and appreciation by production was 61.8 percent. Among the participants, the concept of ecomuseum is still new and it's not yet active in museum field in Korea, but the possibility is to be great. Based on this research, hopefully further study for new form of museum will be able to be conducted.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE