View : 682 Download: 0

CCM을 활용한 음악치료와 기독 청소년의 자기개념 향상에 관한 연구

Title
CCM을 활용한 음악치료와 기독 청소년의 자기개념 향상에 관한 연구
Other Titles
A Study on Impact of Music Therapy Using CCM on christian Adolescents' Self-Concept
Authors
이정민
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In Late Adolescent Childhood's final phase, being different from Early Adolescent when one identifies himself or herself to the value of the same age bracket, one tends to absorbs his or her own private issues. In this phase, reconsideration of former relationship formed with others as well as future direction is leading self-development. Also Late Adolescent has more important meaning in comparison with other phases for self-evaluation is delivered in detail calling for multiple roles from relationship. Therefore this study performed music therapy program using CCM to late adolescents and analyzed its curative effective to self-concept changes. This research has performed upon 3 women aged of 22 attending S church in Seoul, for 10 times with each 60 minutes. The program for this research had four-step approach mainly consisting of CCM music listening, playing musical instruments, song conversation, and song writing. At Step one, rapport was created between the therapist and the members under new music therapy environment. Step two led the members to experience various emotions emphasizing lyrics rather than playing instruments so that they can expose what they felt and thought to the group. Under Step three, they understood and accepted themselves and others by reflecting psychological themes upon feeling the power of supportive group and experience to explore based upon credibility made up among therapist and members. At Step four each shared their emotions and changes through the program with other group members. SUNGSHIN Self-Concept Test was used as research tool to measure the impact of music therapy sing CCM on christian adolescents' self-concept. And paired-sample t-test was performed on the differences between ex ante and ex post values to prove quantity date results. Also quality analysis for each term to acquire quality data of target group on music activities and ex post interview survey which was developed by researcher were performed. To examine what changes and recognition target group members experience, term-base analysis for each members were performed, and to analyze the meaning and contents of self-experiences through music activities, ex post interview survey were implemented. The results present: First, the mean of total points of self-concept from the program participants showed to increase with similarity. Second, analysis results on musical language related to self-concept of program participants showed positive changes on the issue of self-confidence or self-credibility and opinion presentation to other group members in comparison with their status in early stage of the program. Also figurative attempts to partake actively to respond to tasks give under curative environment increased. Third, the results from ex post interview survey on changes of emotions and daily life through CCM music therapy showed that participants recognized the changes in their daily lives by themselves and that they got to have attitude of positive and mind to improve. The above results confirm the positive impacts upon program participants and moreover give insight that increased self-concept can influence daily lives as well as music therapy environment.;청소년 후기는 아동기의 마지막 단계로서, 동년배 집단의 가치에 스스로를 일치시키는 청소년 초기와는 달리 자신의 개인적인 문제에 더욱 몰두하게 된다. 이 시기에는 미래에 대한 방향설정은 물론 과거에 자신과 타인과의 관계에서 형성한 유대관계를 재 고려함으로써 자기의 발달을 이루게 된다. 또한 인간관계 속에서의 다양한 역할을 고려한 더욱 세분화된 자신의 평가가 이루어지기 때문에 청소년 후기에는 다른 어느 시기의 자기개념보다도 더욱 중요한 의미를 갖는다. 그러므로 본 연구에서는 후기 청소년을 대상으로 CCM을 활용한 음악치료 프로그램이 자기개념 변화에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울 소재 S 교회에 출석하고 있는 22세의 여성 3명을 대상으로 총 10회 약 60분간 진행되었다. 연구에 사용된 프로그램은 총 4단계로 CCM을 활용한 음악 감상, 악기 연주, 노래 부르기, 노래 대화하기, 노래 만들기(Song-Writing)를 중심으로 이루어졌다. 1단계에서는 새로운 음악치료 환경 내에서 치료사와 그룹원들 간의 라포를 형성하였고, 2단계에서는 악기 연주보다 노래 가사에 비중을 두어 다양한 감정을 경험하고, 자신이 느끼고 생각한 것들을 그룹 안에서 노출하도록 하였다. 3단계에서는 치료사와 구성원들 사이에서 형성된 신뢰감을 바탕으로 지지적 그룹의 힘을 느끼고, 경험된 심리적 주제들을 노래 속에 반영하여 탐색해봄으로써 자신과 타인에 대한 이해와 수용이 이루어졌다. 마지막 4단계에서는 프로그램을 통해 자신이 경험했던 감정과 변화를 그룹원들과 함께 이야기해볼 수 있도록 하였다. CCM을 활용한 음악치료가 기독 청소년의 자기개념에 미치는 영향을 측정하기 위한 도구로 성신자기개념 검사를 사용하였으며, 이러한 양적 자료에 대한 결과의 검증을 위하여 사전과 사후의 차이 점수에 대해 대응표본 t 검정을 실시하였다. 또한 음악활동에 대한 대상자들의 질적 자료를 얻기 위하여 음악적인 경험을 통해 실제로 어떠한 변화와 자각을 했는지 알아보고자 각 대상자의 회기별 분석을 실시하였으며, 대상자들이 인식한 음악활동을 통한 자기경험의 의의와 내용을 분석하기 위하여 사후 인터뷰 질문지를 실시하였다. 본 연구 결과는 첫째, CCM을 활용한 음악치료 프로그램에 참여한 대상자들의 총 자기개념의 평균점수는 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 둘째, CCM을 활용한 음악치료 프로그램에 참여한 대상자들의 자기개념과 관련한 음악적 언어 내용을 분석한 결과, 프로그램 시행 초기보다 자신에 대한 자신감과 신뢰감 및 다른 그룹원에게 자신의 입장을 표현하는 것에 있어서 긍정적인 변화가 나타났다. 뿐만 아니라, 치료적 환경 안에서 주어진 과제에 대해 대처하는 언어와 행동에 있어서 적극적으로 참여하며 해결해나가려는 시도가 증가하였다. 셋째, CCM을 활용한 음악치료 활동을 통해 느낀 감정 및 일상에서의 변화를 알아본 결과 대상자들이 일상에서 변화된 자신에 대해 스스로 인식하고 있었으며, 스스로에 대하여 긍정적인 인식 전환 및 개선을 위한 적극적인 태도의 변화가 나타난 것으로 확인되었다. 이와 같은 연구 결과는 CCM을 활용한 음악치료 프로그램이 대상자들의 자기개념에 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있으며, 이러한 자기개념의 향상은 음악치료 환경뿐만 아니라 일상의 삶에서까지 영향을 줄 수 있음을 시사한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE