View : 751 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤선희-
dc.creator윤선희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031832-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175941-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031832-
dc.description.abstractThe modern society has been citified, old aged, and changed toward nuclear families. Under these circumstances, old people's studying desire is being gradually increased. To meet this desire, it is necessary to investigate the consciousness of old people's school managers and old people students to select the desirable contents and the improved directions for the curriculum of old people's school as an organization that takes charge of old people's education. The purpose of this study is to investigate the status of art programs for old people's school curriculum and the consciousness of old people students for the art. In this paper, I presented the theoretical basis about the necessiry for education and art education to old people, and investigated the status of art programs for old people's school curriculum and the consciousness of old people. Managers of old people's schools in Seoul and old people students were selected considering the regional representation as objects of this investigation. The approaches used in this study were literatures, questionares, interviews and so forth. As objects of this investigation, eight old people's schools in Seoul and 200 old people students over 60 years old of these schools were selected. I verified how the variables affected the answers using percentage and Chi Square(x^(2)) analizing methold. The results are as follows: 1. The status of the art program in the old people's school In the most of old people's schools in Seoul, art programs had not been operated due to the lack of teachers and the absence of the old people students' willings. The managers of old people's schools answered that they would be able to operate art programs if these problems are solved. The old people wanted the field of calligraphy, ceramic art and industrial art, etc., and two hours at a time, once or twice a week. 2. The consciousness of old people for art programs As a result of this investigation, it appeared that old people students' concerns for art programs were below the average, because they had not preliminary knowledge and did not be interested in the art. Both the old men and the women had a lot of concerns to calligraphy. It also appeared that school educations and art activities of old age were related little and art education of elimentary school was the most impressive of all the educations. From this investigation. I found that old people students' coefficient of utilization for art musiums and galleries It was low by reason of their unconcern and the lack of public information. If the art programs are operated in old people's schools or art musiums and galleries, many people responsed that they would take part in the programs.;도시화·고령화·핵가족화된 현대사회에서 점차 증가하고 있는 노인의 학습 욕구에 부응하여 노인교육을 담당하는 기관으로서 노인교육의 교육 과정에 대한 개선의 방향과 바람직한 내용 선정을 위해서는 미술에 대한 노인교실 운영자와 노인학생의 의식을 조사하는 것이 필요하다. 본 연구의 목적은 노인 교실 교과 과정에 있어서 미술 프로그램의 실태를 조사하고 노인교실 학생의 미술에 대한 의식을 조사하는데 있다. 본 연구의 내용은 노인교육과 노인 미술교육의 필요성에 대한 이론적 근거를 제시하고 서울시 노인교실 운영자와 학생을 대상으로 노인 교실 교과 과정에서의 미술 프로그램 실태와 노인의 미술에 대한 의식을 조사하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 문헌, 질문지, 면접 등이다. 조사대상은 서울시 8개교 노인교실과 그 학교의 60세 이상 노인학생 200명이다. 자료 처리는 백분율과 Chi Square(x^(2)) 분석 방법으로 변인간의 유의도를 검증하였다. 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 1. 노인 교실에서의 미술프로그램 실태 대부분의 서울시 노인교실에서는 강사의 부족과 학생들의 요구가 없어서 미술 프로그램을 실시하지 않고 있으며, 이러한 원인들이 시정될 경우에는 미술 프로그램을 실시할 의사가 있다고 응답하였다. 미술 프로그램을 실시할 경우 원하는 분야는 서예·도예·공예 등이고 시간은 1주에 1~2회, 1회에 2시간 정도로 나타났다. 2. 미술 프로그램에 대한 노인 학생의 의식 미술프로그램에 대한 관심도는 보통 이하로 나타났으며, 그 이유로는 미술에 대한 기초 지식의 부족과 흥미가 없기 대문인 것으로 나타났다. 관심 분야로는 남녀 모두 서예에 높은 반응을 보였다. 학교 교육과 노년기 미술활동과의 관계는 적은편으로 나타났으며 가장 기억에 남는 시기의 미술교육은 국민학교로 나타났다. 노인학생의 미술관·화랑 이용율이 저조한 것은 필요가 없다는 인식과 홍보가 부족하기 때문인 것으로 나타났고, 노인교실이나 미술관·화랑 등에서 미술 프로그램을 실시할 경우에는 참석하겠다는 응답이 높게 나타났다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기와 연구의 필요 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구의 내용 = 2 D. 연구의 방법 = 2 E. 용어의 정의 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 평생교육과 노인교육 = 8 B. 노인교실의 현황 = 14 C. 노인과 미술교육 = 20 Ⅲ. 결과분석 = 26 A. 노인교실 운영자의 미술프로그램에 대한 의식 = 26 B. 노인학생의 미술프로그램에 대한 의식 = 32 Ⅳ. 결론 = 65 A. 노인교실 운영자의 미술프로그램에 대한 의식 = 65 B. 미술프로그램에 대한 노인학생의 의식 = 66 참고문헌 = 74 부록 = 78 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2469050 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject미술교육-
dc.subject미술-
dc.title노인교실의 미술프로그램에 관한 조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE