View : 623 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이성현-
dc.creator이성현-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:05Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000029656-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175421-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029656-
dc.description.abstractThe purpose of the present study is to identify whether there is any difference of the fixed idea of a sex role concerning house keeping, profession, and play, that children at 2nd, 4th, and 6th grade of elementary school are realizing (or concious of), according to age, sex, and region. The issues established in order to clarify present study are as follows: 1. Is there any difference of the fixed idea of a sex role concerning house keeping? 2. Is there any difference of the fixed idea of a sex role concerning profession? 3. Is there any difference of the fixed idea of a sex role concerning play? 4. Is there any difference of the fixed idea of a sex role concerning the whole items (house keeping, profession, and play)? To find out the answers t o the questions, total 360 school children at 2nd. 4th, and 6th grade of elementary school were selected by taking each 30 children from 12 different regions: respectively, and data were collected through interview. As for an interview instrument, two kinds of questionnaires invented by Marantz and Mayer were used, however which were adjusted and used by this author through a test of adequacy in a eyeview. In the procedures of study, a preliminary test and a real test were executed. In data treatment, one-way ANOVA was utilized in order to find out whether there is any difference according to age, and in order to find out whether there is any difference in scores according to regions and sex, any sex difference according to age, and any regional difference according to sex, Two Sampled t-test was utilized. Sumarrized results from the study are as follows: 1. It was found out that the fixed idea of a sex role concerning house keeping was less fixed with age increased. Also, regarding sex, females were less fixed than males. However, there was no significant difference according to regions. 2. It was found out that the fixed idea of a six role concerning profession was less fixed with age increased. Also, regarding sex, females was less fixed than males. However, there was no significant difference according to regions. 3. It was found out that the fixed idea of a sex role concerning play was less fixed with age increased. Also, regarding sex, females were less fixed than males. No significant difference appeared according to regions. 4. It was found out that the fixed idea of a sex role concerning the whole items (house keeping, professions, and play) was less fixed with age increased. Also, regarding sex, females were less fixed than males. No statistical significant difference appeared according to regions.;본 연구는 현재 초등학교 2, 4, 6학년 남녀 아동이 지각하고 있는 성역할 고정관념이 가사일, 직업, 놀이에 있어서 학년, 성별, 지역에 따라 차이가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 밝히기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 가사일에 대한 성역할 고정관념은 아동의 학년, 성별, 지역에 따라 차이가 있는가? 2. 직업에 대한 성역할 고정관념은 아동의 학년, 성별, 지역에 따라 차이가 있는가? 3. 놀이에 대한 성역할 고정관념은 아동의 학년, 성별, 지역에 따라 차이가 있는가? 4. 전체적인(가사일, 직업, 놀이) 성역할 고정관념은 아동의 학년, 성별, 지역에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 초등학교 2, 4, 6학년 아동으로 학년, 성별, 지역별로 각 30명씩 총 360명이다. 연구방법으로는 가사일, 직업, 놀이에 대한 성역할 고정관념을 알아보기 위해 질문지를 사용하였다. 아동의 성역할 고정관념 정도를 측정하기 위한 면접도구는 Marantz Mansfield의 검사도구와 Mayer의 검사도구를 기초로 하여 본 연구자가 수정하여 사용하였다. 연구절차는 예비검사와 본검사로 나누어 실시하였고 자료의 처리는 학년별 차이를 알아보기 위해서는 one-way ANOVA를 산출하였고, 성별 지역별 절수차이와 학년별 성차, 학년별 지역 점수차를 알아보기 위해서 two-sampled t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 가사일에 대한 성역할 고정관념은 학년이 증가함에 따라 덜 고정적이었다. 또한 성별에 따라서는 여자가 남자보다 덜 고정적이었으나 지역에 따라서는 유의한 차이가 없었다. 2. 직업에 대한 성역할 고정관념은 학년이 증가함에 따라 덜 고정적이었고 성별에 따라서는 여자가 남자보다 덜 고정적이었으나 지역에 따라서는 유의한 차이가 없었다. 3. 놀이에 대한 성역할 고정관념은 학년이 증가함에 따라 덜 고정적이었고 성별에 따라서는 여자가 남자보다 덜 고정적이었으며 지역에 있어서는 유의한 차이가 없었다. 4. 전체적인(가사일, 직업, 놀이) 성역할 고정관념은 학년이 증가함에 따라 덜 고정적이었고 성별에 따라서는 여자가 남자보다 덜 고정적이었으며 지역에 따라서는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 D. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 성역할 고정관념의 개념 = 6 B. 성역할 발달이론 = 10 C. 성역할 형성에 영향을 미치는 요인 = 17 D. 선행 연구 = 23 Ⅲ. 연구의 방법 = 27 A. 연구의 대상 = 27 B. 연구도구 = 28 C. 연구 절차 및 자료 처리 = 30 Ⅳ. 결과 및 해석 = 33 A. 학년에 따른 성역할 고정관념의 차이 = 33 B. 성별에 따른 성역할 고정관념의 차이 = 36 C. 지역에 따른 성역할 고정관념의 차이 = 39 D. 학년별 성별에 따른 성역할 고정관념의 차이 = 41 E. 학년별 지역에 따른 성역할 고정관념의 차이 = 45 Ⅴ. 요약 및 결른 = 49 A. 요약 = 49 B. 결론 및 제언 = 51 참고문헌 = 53 부록 = 59 ABSTRACT = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2263160 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject초등학교-
dc.subject아동-
dc.subject성역할-
dc.title초등학교 아동의 성역할 고정관념에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Elementary School Child's Fixed Idea of a Sex Role-
dc.format.pageviii, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE