View : 505 Download: 0

The Effects of Classroom Diagnostic Tests on Teacher's Instruction, the Achievement, and Attitudes of Korean Middle School English Learners

Title
The Effects of Classroom Diagnostic Tests on Teacher's Instruction, the Achievement, and Attitudes of Korean Middle School English Learners
Other Titles
교실진단평가의 활용이 한국 중학교 영어 수업에서 교사의 설명과 학생들의 성취도 및 태도에 미치는 영향
Authors
신나미
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The present study aims to investigate the effects of diagnostic tests on teacher's instruction and the achievement and attitudes of English learners at a Korean middle school. A total of 67 students participated in the experiment, and 34 students in the experimental group took diagnostic tests which were developed for the study. The test results were incorporated into the teacher's instruction. To examine the students' opinions regarding the teacher's explanations, a pre- and a post-experimental questionnaire was administered to the experimental group. After the experiment, a post-test was administered in the experimental and the control groups to examine the effects of diagnostic tests on the students' achievement. The findings of the study are as the following. First, the use of the diagnostic tests influenced the time allotment of the teacher's explanations on each teaching item. The length of the time was affected by whether a learning item was previously learned or not and how many students knew it. Specifically, when only a few students in the experimental group knew the old items, the teacher provided a longer explanation in the group than in the control group. On the other hand, when the results indicated that the majority of the students knew the old items, she explained briefly as in the control group. As for the new items, the teacher gave long explanations on the items that a few students knew in the experimental group as in the control group. If many of them already knew the new items, she spent less time on the items than in the control group. Overall, the less students knew an item, the longer the teacher's explanations became. The analysis of the teacher’s discourse indicated that she employed different explanation strategies between the two groups. Using the test results, in the experimental group, the teacher tended to provide more examples, emphasize important items, and mention the students’ mistakes on the diagnostic tests, and provide shorter explanations on the new items that the majority of students already knew. Second, the diagnostic tests had positive effects on the students’ achievement. The results of the post-test revealed that the experimental class achieved higher scores than the control class, but the difference was not significant. In the further analysis, both the higher- and lower- level groups of the experimental class achieved higher scores than those of the control class. Notably, the difference between the scores of the two higher-level groups was statistically significant. Third, the diagnostic tests helped the learners to feel more positive about the teacher’s explanations. After the use of the diagnostic tests, the students noticed a decrease in the teacher's redundant explanations. They also replied that she recognized their needs better and provided more appropriate explanation. These findings indicate that the diagnostic tests can positively influence the students’ opinions on the teacher’s explanations. In addition, the students responded that by using the diagnostic tests, the teacher knew where they needed more help better than before and provided appropriate explanations. In addition, the teacher's journal proved that the results of the test enabled her to prepare for the classes more carefully through the process of creating the diagnostic tests. Her confidence in teaching increased by understanding the students' needs better. The teacher also pointed out the difficulties of practicing the tests, as it takes a long time to design, administer and analyze the tests. Based on the findings of the study, pedagogical implications and suggestions for further study were presented. This study is expected to shed further light on the effects of classroom diagnostic tests on teaching and learning and its effect in the language classroom.;본 연구의 목적은 진단평가의 활용이 중학교 영어 수업 내에서 교사의 설명과 학생들의 성취도 및 태도에 미치는 영향을 조사하는 것이다.본 연구는 서울시에 위치하고 있는 중학교 1학년에 재학 중인 남,여 학생 67명을 대상으로 진행되었다.교과서의 4단원의 수업을 하는 기간 동안 34명의 실험집단은 매 단원의 시작 전에 진단 평가를 실시하여 그 결과를 바탕으로 그 단원의 수업을 진행하고 33명의 통제집단은 진단평가 없이 수업을 진행하였다.본 연구의 진단평가는 어휘,표현,문법,읽기의 네 가지 영역으로 구성되어 있다.이 평가를 통해 학습자의 단편적인 언어 지식 정도를 측정하고 그 결과를 교사가 그 내용들에 대한 설명을 계획하는데 사용하였다.따라서 본 연구에서는 진단평가가 교사의 설명에 미치는 영향을 분석하였다.실험 전과 후에 실험 집단을 대상으로 수업에서 교사의 설명 정도에 대한 설문 조사가 실시되었다.실험 후에는 두 집단의 성취도 차이를 보기위해 사후 평가가 실시되었다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.첫째,수업 계획 시 진단 평가의결과를 사용한 결과 교사의 설명은 하나의 학습 내용을 모르는 학생의 수가 커질수록 길어졌다. 학습 내용을 이미 배운 적이 있는 것과 새로 배우는 것으로 나누어 보았을 때,이미 배운 적이 있는 것을 학생들이 잘 모르는 경우에 교사의 설명은 통제반보다 길어지고,학생들이 잘 아는 경우에는 통제반과 설명 시간이 비슷한 경향이 나타났다.새로 나온 문항에 대해서는 학생들이 잘 아는 경우에 교사의 설명은 통제반보다 짧아지고,잘 모르는 경우에는 통제반과 비슷해지는 경향이 있었다. 다음으로 교사는 통제 학급에서보다 실험 학급에서 더 많은 예를 제공하였고 강조하는 어구를 더 자주 사용하는 경향을 보였다.또한 한 학습 내용을 설명하는 동안 그것과 관련된 진단평가의 결과를 언급하고 학생들의 오류를 지적해주는 경우가 많았으며 새로운 학습 내용임에도 다수의 학생들이 이미 알고 있을 경우는 짧게 설명하는 경향이 나타났다.교사는 진단평가를 통해 학생들의 학습상태를 파악함으로써 자신감을 갖고 수업을 계획하고 진행할 수 있었다. 둘째,진단평가는 학생들의 학업 성취도에 긍정적인 영향을 미쳤다.실험학급이 통제학급보다 뛰어난 성취도를 보여주었으나 두 집단 간의 차이가 통계적으로 유의미하지는 않았다.하지만 상 하위 집단 모두 실험학급의 학생들이 통제집단보다 더 높은 점수를 얻었으며,특히 두 상위 집단은 유의미한 차이를 보였다. 셋째,진단평가는 학생들이 교사의 설명에 대해서 더 긍정적인 생각을 갖도록 영향을 미쳤다.진단 평가의 실시를 통해 학생들은 교사가 설명을 중복되게 하는 경향이 줄어들었다고 생각했다.또한 학생들은 진단 평가의 실시를 통해 교사가 자신들의 학습 상태를 더 잘 파악하고 그들에게 맞는 설명을 제공한다고 했다.이는 진단 평가의 실시가 학생이 수업에 대해 갖는 만족도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 보여준다. 본 실험 연구의 결과가 영어 수업이 영어 교육 현장에 주는 교육적 시사점을 살펴보면 다음과 같다.첫째,진단 평가의 학교 수업에서의 활용 가능성을 확인하고 학교 현장에서 사용할 수 있는 실용적인 진단평가의 개발에 대한 연구가 필요하다. 둘째,다양한 형태의 진단평가 문항 개발이 필요하다. 셋째, 단편적인 언어 지식 뿐 아니라 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 등의 언어의 네 가지 영역을 진단할 수 있는 교실진단평가에 대한 연구가 필요하다. 셋째,말하기,듣기,쓰기,읽기 등의 다양한 언어 영역에 대한 진단 평가 개발의 노력이 필요하다.넷째,진단평가의 결과를 어떻게 분석하고 수업에 활용할 것인가에 대한 연구가 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE