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dc.contributor.author이선영-
dc.creator이선영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000028758-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175150-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028758-
dc.description.abstractModern students, who are living in the information age that is changed dynamically, cannot break from old methods of education. In this situation, the current age requires earnestly the search for and design of new education environment. The 7th Education Process enables teachers to utilize more than 10% of information and technology in all classes and stresses the importance of utilizing various teaching aids. Everybody vaguely knows the effects of education using the information and communication technology (ICT), but experiential study and efficient methods have not been pursued after and supported for such an education. At this point, it is meaningful that ICT will be utilized and concretely applied to art classes. This study is an experiential one to verify the better effects of the teaching and learning methods using ICT on the art classes of an elementary school in comparison with traditional classes of art. The author herself designed, used, and applied the ICT-utilizing methods in art classes. To do the study, the author designed a teaching and learning model utilizing ICT for the cubic expression activities in art classes of the 4th graders of an elementary school. In order to maximize the learning effect of the students in an art class, reference works were provided, photo materials and PPT materials were also supplied for the effective communication of education goals, animation and module materials to arouse the interests and aesthetic senses of learners in the introduction part, and moving image materials to help the understanding of production process. The difference between an experiment group and a non-experiment group was derived from the applications of the teaching and learning model using ICT teaching materials and the traditional model. The result shows that the former model is superior to the latter in the interests, satisfaction, expression ability, understanding of production process, and aesthetic experiences of learners. The findings of this study include the following: First, the teaching and learning model using ICT educational materials has positive effects on the interests, satisfaction, expression ability, understanding of production process, and aesthetic experiences of students. It means that the new teaching method should be introduced more actively into the field of education. Second, ICT learning materials are more effective for indirect experiences of learners than printed learning materials when new education process is introduced, and can bring about experiential and total learning to students. Third, an interactive and self-initiative education approach can be sought after among teachers and students in art classes, utilizing ICT.;21세기의 영상세대들은 TV와 컴퓨터 그래픽의 가치와 속도, 빠른 전환, 사건의 강조와 추상화 능력에 매혹되어 있다. 그러나 현재의 교수학습 환경은 닫혀진 교실에서 한 사람의 선생님이 가르치는 수업내용을 수동적으로 흡수하고 있다. 이러한 상황에서 새로운 학습 환경의 탐색과 설계는 미룰 수 없는 시대적 요구이다. 현재 시행되고 있는 제 7차 교육과정에서는 모든 교과에서 10%이상의 정보기술을 활용할 수 있도록 하고 있으며 다양한 매체활용의 중요성을 강조하고 있다. 우리는 정보통신기술(Information & Communications Technology)을 활용한 교육의 막연한 효과를 인식하고는 있지만 이에 대한 경험적 연구는 충분히 뒷받침되지 못하고 있으며 효과적인 방법도 모색되지 못하고 있는 실정이다. 이러한 시점에서 ICT를 활용하여 미술교과에 구체적으로 적용 시켜 보는 일은 그 의미가 크다고 할 수 있다. 본 연구는 초등미술교과에서 ICT활용방안을 설계하여 직접 교수 학습 현장에 적용해 봄으로써 ICT를 활용한 교수 학습방법이 일반적인 미술수업에 비해 얻을 수 있는 효과에 대하여 검증해보는 경험적 연구이다. 이를 위해 초등학교 4학년 미술교과 과정 중 입체표현활동의 ICT활용 교수 학습 모형을 설계하였다. 참고 작품과 학습목표의 효과적인 전달을 위해 사진자료와 PPT자료, 학습자들의 관심과 미적 감각을 일깨우기 위해 도입과정에서 애니메이션과 모듈자료, 제작과정의 이해를 돕기 위한 동영상 자료를 제공함으로써 학습자들의 미술교과에 대한 학습효과 극대화를 도모하였다. 위에서 제시한 ICT학습자료를 활용한 교수학습모형과 일반 수업모형을 각각 적용하여 실험집단과 비교집단간의 차이를 도출하였다. 그 결과 ICT학습자료를 활용한 수업이 학습자들의 흥미도, 만족도, 표현능력, 제작과정의 이해, 미적 체험에 긍정적인 영향을 준다는 결과를 얻었다. 본 연구는 다음과 같은 점을 의의로 들 수 있다. 첫째, 미술교과에 있어서 ICT를 활용한 교수 학습 방법이 학습자들의 흥미도, 만족도, 표현력, 제작과정의 이해, 미적 체험에 긍정적인 영향을 미쳤으므로 새로운 교육매체를 보다 적극적으로 교육현장에 도입해야함을 시사한다. 둘째, ICT학습자료는 학습자들에게 생소한 새로운 교육과정의 도입 시 인쇄매체에 의한 학습자료보다 간접체험 효과를 극대화하여 경험적이며 전반적인 학습효과의 증대를 도모할 수 있음을 검증하였다. 셋째, ICT활용을 통하여 미술교과에서 교사와 학생이 상호작용하며 자기 주도적으로 학습할 수 있는 교육적 접근방안을 모색하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 제 7차 교육과정 = 5 B. 정보통신기술 (ICT) 활용교육 = 9 C. 제 7차 미술과 교육과정 = 18 D. ICT를 활용한 초등 미술교육 = 22 Ⅲ. 연구의 실제 = 25 A. 연구방법 = 25 B. 연구절차 = 26 C. ICT 활용수업의 설계 = 28 Ⅳ. 연구결과분석 및 해석 = 57 A. 설문지 분석결과 = 57 B. 작품관찰 분석결과 = 72 Ⅴ. 결론 및 제언 = 88 참고문헌 = 93 부록 = 97 부록 - 1. 일반수업모형 = 97 부록 - 2. 사전설문지 = 102 부록 - 3. 사후설문지 = 105 부록 - 4. 작품제작 계획서 = 107 Abstract = 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3693734 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject초등미술교과-
dc.subject정보통신기술-
dc.subjectICT-
dc.title초등미술교과 정보통신기술(ICT) 교수학습자료의 활용방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedPlan to Utilize the ICT Teaching and Learning Materials in Art Classes on an Elementary School : Focused ofn the cubic expression for the 4th grades-
dc.format.pageix, 110 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2003. 8-
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