View : 1332 Download: 0

아동의 물질량보존개념 형성에 관한 연구

Title
아동의 물질량보존개념 형성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE CHILD'S CONCEPT DEVELOPMENT OF THE CONSERVATION OF QUANTITIES
Authors
정현숙
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
아동물질량보존개념초등교육인지발달
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 Piaget의 인지발달과정에서 중요한 개념중의 하나인 아동의 물질량보존개념의 형성순서와 그 시기를 알아보고, Piaget가 주장하는 물질량보존개념의 형성순서 및 형성시기와 일치하는지를 비교해 보는 한편, 아동의 물질량보존개념의 형성정도와 지능지수간의 상관관계를 알아보는 것을 부차적 목적으로 한다. 그러므로 본 연구를 통해서 다루어질 문제는 다음과 같다. 첫째, 아동의 물질량보존개념이 형성되는 순서는 Piaget가 제시한 순서와 일치 하는가? 둘째, 아동의 물질량보존개념이 형성되는 시기는 Piaget가 제시한 연령과 일치 하는가? 세째, 아동의 물질량보존개념의 형성정도와 지능지수와의 상관관계는 어떠한가? 이상과 같은 문제를 연구하기 위한 연구과정으로서 Piaget의 인지발달에 관한 이론, 특히 보존개념에 관한 이론을 중점적으로 연구하였고 다음과 같은 검사를 실시하였다. 검사대상은, 1학년에서 30명, 2학년에서 30명, 3학년에서 29명, 4학년에서 26명, 총 115명을 선발하였다. 이 아동들의 연령분포는 6년 8개월부터 10년 7개월까지였다. 검사방법은 Piaget와 그의 동료 Inhelder가 사용했던 도구 및 질문방법을 그대로 사용하고, 아동 한명씩 면접하여 질문하는 방법을 택하였다. 검사결과, 연구대상아동의 물질량보존개념의 형성순서는 Piaget가 주장한대로 물질, 무게, 부피의 순으로 나타났다. 그러나 물질량보존개념의 형성시기는 Piaget가 제시한 연령보다 늦게 형성되고 있는 것으로 나타났다. 이 검사결과에서 나타난 물질량보존개념의 형성정도와 지능검사를 통해 얻은 지능지수와의 상관관계는 아주 낮은 상관도를 보였다. 끝으로, 본 연구는 이화여자대학교 사범대학 부속국민학교 아동만을 대상으로, 제한된 조건하에서 얻은 결과만을 분석한 것으로 그 결과를 적용시킬 수 있는 대상이 극히 제한되어 있음을 밝혀둔다.;The purpose of this thesis is to investigate the child's age and the order of the development of the concept of conservation of quantities, one of the important notions in the child's cognitive development process, and compare them with Piaget's findings. The correlation between the child's degree of concept formation of the conservation of quantities and its I.Q. is studied. The problems dealt with in this thesis are as follows: First, is the order of development of the concept of conservation of quantities in accordance with that of Piaget? Secondly, is the age of formation of the concept consistent with that of Piaget? Thirdly, how much is the correlation between the degree of the child's concept of conservation of quantities and its I.Q.? In order to study above problems, I focused my research on Piaget's cognitive development process, especially on the concept of conservation of quantities. To prove them, I selected 115 elementary school children(30 first grade students, 30 second grade, 29 third grade and 26 fourth grade students) as the object of these tests. The children's age ranged from six years and eight months to ten years and seven months. I interviewed and questioned each student consecutively with the same questions and tools Piaget used. The test results showed that the formation order of the child's conservation of quantities, that is, matter, weight, and volume, was just as Piaget demonstrated. However, the age of concept formation was higher than Piaget's. According to this test, the correlation between the degree of formation of child's conservation of quantities and its I.Q. was very low. Finally, it should be noted that the object of this test was limited to children in the Ewha Demonstration Elementary School College of Education Ewha Womans University. Therefore, the extent to which the results can be applied is also limited.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE