View : 600 Download: 0

초분절음소의 발음중심 듣기학습이 영어 듣기능력 향상에 미치는 영향

Title
초분절음소의 발음중심 듣기학습이 영어 듣기능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Pronunciation-Based Listening Parctice of Suprasegmentals on Korean High School Students' Listening Ability in English
Authors
천태은
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
초분절음소듣기학습듣기능력우리나라고등학생
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The focus of English language teaching in Korean high schools has not been placed on improving communicative competence but on preparing for the college entrance exam. Consequently, English classes have been the places for transmitting grammatical knowledge necessary for the exam. As modem society strongly needs people who can communicate fluently in English, however, it is necessary for many researchers to study teaching methods improving students' speaking and listening ability. This study investigates the effect of pronunciation-based practice of suprasegmental features on the development of Korean high school students' listening comprehension in English. The subjects of this study were first-year high school students and they were divided into two groups: experimental and control groups. The experimental group was taught how to pronounce and listen English suprasegmental features, but the control group wasn't. The results and suggestions of the study are as follows: First, pre-test scores showed that Korean high school students have more difficulty in suprasegmentals than in segmentals. Second, the experimental group showed significant improvement in three aspects such as general listening comprehension, listening suprasegmentals, and listening segmentals, but the control group did only in one aspect, listening segmentals. Third, the improvement of suprasegmental features, especially sentence stress and pausing/linking proved to be highly correlated with the improvement of general listening comprehension. These results suggest that teachers should attach more importance to the suprasegmental aspects than to the segmental aspects in the teaching of English pronunciation. and they also imply that teachers should teach English pronunciation in connection with listening. Based on the results of this study, furthur empirical research is needed to investigate the effects of longitudinal teaching of suprasegmental features on the development of the middle school, high school, and college students, including male and female students. Although suprasegmental features are proved to improve students' listening comprehension in English, segmental features and the ability to sustain speech fluently can also develop students' listening comprehension. Therefore, the study on the effects of both micro-level and macro-level pronunciation teaching on the development of Korean students' listening comprehension in English is also needed.;지금까지 한국 고등학교 영어교육에 있어서 최우선의 과제는 학생들의 의사소통 능력을 증진시키는 것이기 보다 대학입시 준비였고, 교육현장은 대학입시를 위한 문법적 지식을 전달하는 장(場)이 되어 왔다. 그러나 현대사회가 원어민과의 원활한 의사소통 능력을 절실히 요구함에 따라, 교육현장에서도 학생들의 듣기능력과 말하기능력을 향상시킬 수 있는 지도방안에 대한 연구의 필요성이 강하게 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 현재의 영어교육 여건 속에서 의사소통 능력을 배양할 수 있는 지도방안을 찾으려는 노력의 일환으로, 구어체 영어를 듣고 말하는 데 중요한 역할을 하는 초분절음소의 발음중심 듣기학습이 듣기능력 향상에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 실험연구는 실험집단과 통제집단으로 나누어진 고등학교 1학년을 대상으로 하여 8주간 실시되었다. 실험집단에게는 교과서에 나타난 초분절음소를 기초로 하여 발음중심 듣기학습을 실시하였고, 통제집단에게는 이를 실시하지 않고, 교과서의 해당부분을 듣고 따라 하는 활동만을 실시하였다. 본 실험연구를 통해 얻어진 연구결과 및 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학생들의 실험이전 평가결과, 한국의 고등학교 학생들은 분절음소보다는 초분절음소 듣기에서 더 낮은 성적을 보이고 있다. 따라서 학생들이 분절음소보다는 초분절음소 듣기를 어려워한다고 볼 수 있다. 둘째, 초분절음소의 발음중심 듣기지도를 받은 실험집단은 내용이해 듣기능력, 분절음소와 초분절음소의 듣기능력 모두에서 유의한 향상도를 보였으나, 통제집단은 분절음소의 듣기능력을 제외한 어느 분야에서도 유의한 차이를 보이지 않았다. 이것은 초분절음소의 발음중심 듣기학습이 초분절음소의 듣기능력과 내용이해 듣기능력을 향상시킬 수 있음을 보여주는 것이다. 셋째, 초분절음소에 속하는 여러 요소들의 듣기능력은 모두 내용이해 듣기능력과 상호작용을 하지만, 특히 문장강세와 휴지/연음의 듣기능력이 내용이해 듣기능력과 높은 상관관계에 있는 요소임이 밝혀졌다. 이상의 결과들은 초분절음소의 발음중심 듣기학습이 듣기활동과 연계되어 보다 적극적으로 영어수업에서 활용되어야 함을 시사해 준다. 결론적으로 초분절음소의 발음중심 듣기학습은 우리나라 고등학생의 초분절음소의 듣기능력을 향상시킬 뿐만 아니라 내용이해 듣기능력을 향상시키는 데에도 도움이 된다고 볼 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 볼 때, 초분절음소의 발음중심 듣기학습이 전체 영어학습자들의 듣기능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 앞으로는 중학교·고등학교·대학교의 남녀 학생을 대상으로 한 장기적인 연구가 필요하리라 본다. 또한, 초분절음소의 학습만이 듣기능력의 신장을 가져온다고 볼 수는 없으므로, 분절음소 및 초분절음소를 포함한 미시적 측면의 발음교육과 주어진 상황에서 명확하고 유창하게 담화를 이끌어 갈 수 있는 거시적 측면의 발음교육이 듣기능력 향상에 미치는 영향에 대한 연구도 있어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE