View : 790 Download: 0

한국아동과 미국아동의 묘화비교

Title
한국아동과 미국아동의 묘화비교
Other Titles
Drawing Comparison between Korean nad American Children : Centering around Primary Grades
Authors
엄규자
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한국아동미국아동묘화국민학교저학년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 문화적, 사회적 배경이 다른 국민학교 저학년 한국아동과 미국아동을 대상으로 묘화의 특성을 비교함에 있다. 본 연구의 내용은 만 6-8세의 한국아동과 미국아동이 그린 인물화를 대상으로 인물의 형태, 얼굴의 세부묘사, 배경의 표현 등 묘화의 특성을 비교했다. 본 연구의 방법에서 사용한 도구는 문헌과 30.5㎝×45.5㎝ 화지에 크레파스로 40분간 그린 인물화와 조사자료이다. 조사대상은 서울의 강남과 강북에서 지역 대표성을 고려하여 목적 표출한 국민학교 저학년 남·여아동 600명과 한국에 주둔하고 있는 미국 군속국민학교 (Department of Defense Dependents Schools)중에서 서울미국국민학교 (Seoul American Elementary School) 남 ·여아동 600명으로서 이들이 그린 인물화를 비교분석했다. 본 연구의 자료처리는 비교관점별로 분석하고 백분율과 Chi Square (X^(2)) 분석방법으로 변수간의 유의도를 검증하고 표와 도표로 비교하였다. 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 1. 형태의 비교 첫째, 나라별 분석에서는 한국아동은 기하학적 형태나 단순한 인물형태, 장식적이고 구체적인 표현을 더 많이 하여 미국아동보다 사실성에 좀더 접근하는 경향을 보였다. 반면에, 미국아동은 기하학적선이나 형태로 신체 각 부분을 상징적이고 주관적으로 표현한 것이 다른 분석기준의 결과보다 많이 나타났다. 둘째, 유의도 검증결과를 살펴보면 전체적인 나라, 연령, 성별의 분석결과가 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 2. 얼굴의 세부묘사 비교 첫째, 얼굴의 형태는 두나라 아동 모두가 원형이 가장 많았고 한국아동은 원형이외에 정 ·직사각형과 반원의 형태도 많았다. 그러나 미국아동은 타원형의 표현이 원형 다음으로 많았다. 둘째, 얼굴의 형태·머리모양·눈·코·입·귀·목 등의 세부적인 표현에서 미국아동이 점이나 선묘사로 많이 표현하였고, 성별에서는 남자아동이, 연령별에서는 6세아동이 이러한 표현을 많이 하였다. 3. 배경의 비교 한국아동은 배경을 칠했거나, 칠하지 않은 아동이 대부분으로 나타났다. 반면에 미국아동은 상징적인 하늘·땅·공간을 많이 표현했고, 배경을 모두 칠한 아동은 단지 11.1 %에 불과하였다. 나라별, 연령별에서는 통계적으로 유의한 차이를 보였으나 성별에서는 차이가 없었다. 4. 선호색의 비교 한국아동의 선호색은 노랑, 보라, 연두 등의 순이고, 미국아동은 분홍, 파랑, 하늘색의 순으로 나타났다. 노랑은 한국아동이 16.0% 나타냈으나 미국아동은 단지 2.7%정도로 큰 차이를 보였고, 보라는 한국과 미국아동 모두가 선호하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to compare the depiction characteristics between primary grades Korean and American elementary school students having different cultural and social backgrounds. The contents of this study are focused on the comparison of depiction characteristics such as person's shape, detailed face expression, and background drawing for figure drawing done by Korean and American children of ages from 6 through 8. The approaches used in this analysis are based on the literature searches, the collected data, and the figure drawings drawn on drawing papers of 30.5cm × 45.5cm with crapas for 40 minutes. One group of figure paintings are drawn by 600 primary grades boys and girls attending Korean elementary school living in Seoul and they are selected arbitrarily considering the regional representation. Another group of figure drawings are done by the same number of boys and girls attending Seoul American Elementary School which is one of the Department of Defence Dependents Schools Located in Seoul. The collected data have been analyzed in view of relative comparison using percent and Chi-square methods. The relationship between variables are also verified and summarized using tables and figures. The summary of the results are as follows. 1. Shape comparison Firstly, Korean students use more geometrical shapes ,simple person's shapes, decorative and concrete expressions so that they show the tendency approaching more to a reality. On the other hand, American students employ more geometrical lines or shapes to express the each part of body symbolically and subjectively. Secondly, as a result of independence test, all data show that there are no dependence between countries, ages, and sex. 2. Detailed face expression comparison Firstly, both Korean and American students draw the faces with round shape most. Besides this shape, a lot of Korean students also draw the faces with square, rectangular, and half round shapes. American students, however, draw the faces with oval shape most after round shape. Secondly, six years American boy students pay mere attention in the expressions of face shapes, hairstyle, eyes, nose, mouth, ears, and neck using spots or lines considering different ages and sex. 3. Background comparison Most Korean students are divided into two groups in back-ground drawings. Either they have colored the background in full or they have not colored at all. On the other hand, most of American students draw the symbolic background such as sky, ground, and space. Only 11.1% of 600 American students have colored the background in full. The statistical data show the independent relationship between countries or ages, but not sex. 4. preferred color comparison The order of preferred color by Korean students is yellow, purple, and green yellow. American students like pink, blue, and sky blue in order. Surprisingly, 16.1% of Korean students like yellow compared to only 2.1% of American students. However, both Korean and American students like purple.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE