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미술 활동을 활용한 창의성 증진 동화 다시쓰기 프로그램 개발

Title
미술 활동을 활용한 창의성 증진 동화 다시쓰기 프로그램 개발
Other Titles
Development of a Program to Improve Creativity by Rewriting Fairy Tales Through Art Activity
Authors
전수진
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜영
Abstract
고도의 산업화와 정보화, 개방화로 인하여 급변하는 21세기 사회에 적응하기 위해서는 순발력 있는 대처 능력이 요구되는데, 그 중 가장 적절한 것을 선택 · 실행할 수 있는 능력 중의 하나가 바로 창의력이다. 또한 제 7차 교육과정에서는 “21세기 세계화 · 정보화 시대를 주도할 창의적인 한국인 육성”이라는 기본방향을 틀로 하여 국어과 교육과정에 ‘학습자의 창의적 국어 사용 능력 향상’이라는 궁극적 목표를 밝히고 있다. 이에 본 연구는 아동의 창의성 증진을 위한 한 방안으로 미술 활동을 활용해 동화 다시쓰기 프로그램을 개발하여 아동들에게 다양한 동화 다시쓰기 활동을 통하여 창의성을 향상시키고자 하며, 더 나아가 이를 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 Tyler(1949)의 교육과정 개발 모형과 Posner & Rudnitsky(1980)의 교과목 설계 모형에 기초를 두고 실제 적용 과정에 있어서는 약간의 수정을 가하여 이루어졌다. 본 프로그램의 교육 목표는 학습자, 사회, 교과전문가에 대한 요구 조사 뿐만 아니라 7차 교육과정과 교과서를 분석한 뒤 두 교과의 학문간 창의성 영역을 범주화 한 후 그 결과에 따라 설정하였다. 그리고 설정된 프로그램 목표와 수업 모형에 따라 해당 단원의 내용을 재구성하여 학습 경험을 선정하였다. 미술 활동을 활용한 동화 다시쓰기 창의성 증진 프로그램의 목표는 “동화 다시쓰기 활동을 통하여 문학 감상 능력 및 문학 창작 능력을 향상시키고 창의성을 증진시키며 자신의 생각이나 느낌을 자유롭고 창의적으로 표현하는 능력과 태도를 기른다.”로 설정하였다. 그리고 하위 목표로는 동화를 창의적으로 읽고 자신의 생각과 느낌을 표현하고, 작품에 대한 생각이나 느낌을 살려 창의적이고 다양하게 바꾸어 표현하며 여러 가지 재료를 사용하여 새로운 상상의 세계를 구체화하여 평면이나 입체로 표현할 수 있다로 선정하였다. 아동의 창의성 신장을 위한 동화 다시쓰기 프로그램에서는 하나의 동화를 다시 쓰는 한 단원의 학습이 모두 10차시로 진행될 수 있도록 하였고 하나의 동화를 다시 쓰는 방법을 4가지로 선택할 수 있게 하여 융통성 있게 운영하였다. 창의성 증진을 위한 동화 다시쓰기 전략으로는 마인드 맵, 독서퀴즈, 독서 퍼즐, 독서 게임하기, 구조화된 질문을 통해 작품 이해하기, 작가나 작품 속 인물에게 편지 쓰기, 전체적인 줄거리 꾸미기, 다시 만들어 보는 인물과 배경, 미니 동화책 꾸미기, 책표지 및 광고지 꾸미기, 극화 활동 등이 선정되었다. 이 활동들은 아동의 발단단계를 고려하고 창의적 표현 능력을 위한 효과적인 수업을 위해 동기유발하기, 작품 파악하기, 작품과 상호 작용하기, 적용 및 평가하기의 학습 단계를 거치도록 개발되었다. 개발된 프로그램은 서울에 위치한 C 초등학교 6학년 학생 32명을 대상으로 10주간에 걸쳐 실시되었고, 프로그램 평가는 프로그램을 개선하고 타당화하기 위해 창의성 검사를 프로그램 실시 이전과 이후에 실시하였다. 창의성 검사 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 t검증으로 분석하였고 포토폴리오와 최종 결과물을 통해서 살펴보았다. 또한 아동의 흥미와 참여도의 변화를 살펴보기 위해 교사의 저널과 아동의 토의 녹음 자료를 사용하였다. 아동의 창의성 신장을 위한 미술 활동을 활용한 동화 다시쓰기 프로그램의 실시 결과, 아동의 일반적인 창의성이 향상되었으며, 프로그램 실시 이전에 비해 실시 이후에 향상된 아동들의 창의성은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 본 프로그램은 기존의 교과서로 지도한 수업방법보다 아동의 창의성 향상에 효과가 있다고 할 수 있다. 그리고 교사의 저널과 아동의 녹음 자료를 분석한 결과, 아동들의 전래동화에 대한 전반적인 인식과 태도 그리고 창의성 증진에 있어 긍정적인 변화를 가져왔음이 입증되었다. 이는 본 연구에서 개발된 미술 활동을 활용한 동화 다시쓰기 창의성 증진 프로그램이 아동의 일반적인 창의성을 신장시키고, 나아가 창의적 성향이나 태도를 향상시키는 데에도 효과적임을 보여주는 것이다.;This study aims at using activities integrating Korean and art education to develop a program of rewriting fairy tales in order to improve creativity and at applying such a program to educational practices in a school. The seventh curriculum has a framework of "rearing creative Koreans who will take the lead in the 21C global and information age" and sets the ultimate goal of "improving learners' ability to use Korean language creatively" for the seventh Korean curriculum. As the area of literature in Korean has an educational goal of refining aesthetic sensitivity, of developing literary imagination, and of experiencing the ways in which literature captures various aspects of human life, it is literature that is most closely related to students' creativity among all areas concerned. Among subjects for literary creation, fairy tales which elementary school children most frequently read and which are accessible and familiar with them belong to the genre which is so flexible in teaching the creation. Korea-specific emotion and values, will to overcome hardships, desirable human relations, endless fantasies, and others inherent in folk tales are particularly important elements proving that they are appropriate as teaching materials to improve the superior ability to think and creative linguistic ability, which is the ultimate goal of Korean education. Recently appear so-called parody fairy tales that make children feel troubled by reconstructing these tales from diverse viewpoints and thus by presenting values, which have been considered as natural, from other viewpoints. This study begins by paying attention to these parody fairy tales. That is, it is considered that the very process in which children themselves approach the existing fairy tales from various viewpoints to produce new stories is a writing activity to improve creativity. What should be noticed here is that 'rewriting' is specifically learning strategy focusing on application to a class while both parody and 'rewriting' as start points in this study start from the same concept. There have been many researches to suggest effective methods and strategies to improve creativity in Korean (fairy tales or writing) or art education. However, there was no attempt to develop a program to improve creativity by integrating two subjects. For this reason, this study reconstructed contents of folk tales and then, on this ground, developed a program to improve creativity by rewriting fairy tales through activities integrating Korean and art which could be applied to practices. The program developed in this study was based on Posner's model of a course design and Tyler's curriculum development model composed of setting an educational goal, selecting learning experiences, organizing learning experiences, and evaluating, with revision in application to practices. So the educational goal of this program was set after investigating demands for learners, society, and experts in curricula and analyzing the seventh curriculum and textbooks to categorize creativity areas in the two subjects. And then learning experiences were selected by reconstructing contents in an appropriate unit for the goal and learning model. The goal set for the program to improve creativity by rewriting fairy tales through activities integrating Korean and art was to "improve the ability to appreciate and create literary works, increase creativity, and cultivate the ability and attitude to express one's own thinking and feeling in a free and creative way through activities rewriting fairy tales." Sub-goals included reading fairy tales in a creative way, expressing one's own thinking and feeling, reexpressing the works in creative and diverse ways based on one's own thinking and feeling, and using many materials to embody a new imaginative world and express it two- or three-dimensionally. The program of rewriting fairy tales to improve children's creativity made learning in a unit for rewriting one fairy tale performed in a total of ten hours and flexibly provided four optional ways to rewrite one fairy tale. Learning activities selected to improve creativity included mind-maps, reading quiz, reading puzzles, reading games, and comprehending works through structured questions, writing a letter to a writer or a character in a work, giving an outline, reconstructing characters and background, constructing miniature fairy tales, making a cover or a poster, dramatizing, and so on. These activities were developed to pass through such learning stages as perception, conversation with works, interaction with works, and valuation in order to provide effective instruction for the ability to make creative expression in consideration of children's developmental stages. The program was implemented with 32 sixth-graders at C Elementary School in Seoul for ten weeks; creativity test was carried out before and after implementing the program in order to improve and validate it. t-test using the SPSS statistical program was carried out to analyze results of the creativity test through portfolio and the final results. And teachers' journals and recordings of children's discussion were used to determine a change in children's interest and participation. After implementing the program of rewriting fairy tales through activities integrating Korean and art to improve children's creativity, children showed improvement in general creativity and there was a statistically significant difference in their creativity between before and after implementing the program. And after analyzing teachers' qualitative observation and children's recordings, it was proved that there was a positive change in children's general perception of and attitude toward folk tales and improvement in creativity. This demonstrates that the program to improve creativity by rewriting fairy tales through activities integrating Korean and art in this study is also effective in improving children's general creativity and in increasing their creative disposition and attitude.
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