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BL소설의 이용동기가 만족도와 구매의도에 미치는 영향

Title
BL소설의 이용동기가 만족도와 구매의도에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Motivations for Using BL Novels on Satisfaction and Purchase Intentions: Focusing on the Moderating Effects of Feminism and the Female Gaze
Authors
Huang, Jing
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
BL 소설,소설 이용동기,만족도,구매의도,이용과 충족 이론,여성주의 와 여성 응시, 중국 여성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박성희
Abstract
BOYS' LOVE가 새로운 청년 서브컬처로서 이미 인터넷 미디어에서 상당한 영향력을 발휘하기 시작한다. BOYS' LOVE 문화의 수용자는 주로 교육을 받고 일정한 경제력을 갖춘 젊은 여성 집단이다. BL소설은 BOYS' LOVE 문화를 담고 있는 문학적 표현 형태로서 점차 주목받고 있으며, 인터넷 문학의 주요 유형 중 하나로 발전하고 있다. 동시에, BL소설의 성행은 젊은 여성 집단의 문화 소비 욕구를 표현하고 있다. 본 연구는 BL소설을 중심으로 BL소설의 이용 동기를 상호작용성, 호기심, 오락성, 대리 만족, 현실 도피 5가지로 구분한다. 이용과 충족 이론을 바탕으로, 중국 여성의 BL소설의 다양한 이용 동기가 만족도에 어떤 영향을 미치는지 연구하고, 이러한 다양한 동기가 BL소설의 구매 의도에 어떤 변화를 가져오는지 탐구한다. 동시에, 여성주의와 여성 응시 개념을 제안하고, 이 개념이 BL소설의 이용 동기와 만족도 및 구매 의도 사이에서 조절 효과를 있는지 탐색하고자 하였다. 본 연구의 조사 대상은 BL소설을 이용한 경험이 있으며, 동시에 구매 행동 또는 강한 구매 의도를 가진 중국 여성으로, 인터넷 설문지를 통해 조사를 실시하였다. 층 285 부의 유효 설문지를 통계 분석을 수행하였으며, SPSS 26.0을 통해 빈도 분석, 요인 분석, 신뢰도 검증, 피어슨 상관 분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, BL소설의 이용동기 중 호기심이 만족도에 가장 큰 영향을 미치며, 그 다음으로 대리만족, 현실도피, 오락성이 그 뒤를 이었다.상호작용성은 만족도에 영향을 미치지 않는다. 둘째, BL소설의 이용동기 중 호기심이 구매 의도에 장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.다음으로 대리만족, 오락성, 상호작용성, 현실도피가 순이었다. 셋째, 만족도와 구매의도에 긍정적인 영향이 있음을 확인하였다. 넷째, 여성주의와 여성 응시는 BL소설의 이용동기와 만족도 및 구매의도에서 조절된 매개 효과가 있었다. 본 연구는 BL소설의 이용과 만족도 및 구매의도의 관계 탐구에서 여성주의와 여성 응시의 조절 효과를 도입하여 관련 선행 연구를 보완하였다. 동시에 BL소설 및 관련 산업의 미래에 실현 가능한 발전 방향을 제안한다.;BOYS' LOVE, as an emerging youth subculture, has begun to exert significant influence in online media. The audience of BOYS' LOVE culture primarily consists of young women who are well-educated and have a certain level of economic power. BL novels, as a literary form that embodies BOYS' LOVE culture, have gradually gained attention and developed into one of the main types of online literature. Simultaneously, the popularity of BL novels to some extent expresses the cultural consumption demands of young women. This study focuses on BL novels, dividing the motivations for using BL novels into five categories: interaction, curiosity, entertainment, vicarious satisfaction, and escapism. Based on the uses and gratifications theory, the study investigates how different motivations for Chinese women to use BL novels affect their satisfaction and explores how these different motivations change their purchase intentions for BL novels. Additionally, the study introduces the concepts of feminism and the female gaze, exploring whether these concepts can play a moderating role between the motivations for using BL novels, satisfaction, and purchase intentions. The participates of this study are Chinese women who have experience using BL novels and have either purchasing behavior or strong purchasing intentions The survey was conducted through an online questionnaire. A total of 285 valid questionnaires are statistically analyzed, and SPSS26.0 was used for frequency analysis, factor analysis, reliability verification, Pearson correlation analysis and multiple regression analysis. Below are key research findings. First,among the motivations for using BL novels, curiosity has the greatest impact on satisfaction, followed by vicarious satisfaction, escapism, and entertainment. Interaction has no significant effect on satisfaction. Second, among the motivations for using BL novels, curiosity has the greatest impact on purchase intentions, followed by vicarious satisfaction, entertainment, interaction, and escapism. Third, the existence of a positive effect between satisfaction and purchase intention was confirmed. Fourth, feminism and the female gaze have a significant moderating effect on the motivation for using the BL novels, satisfaction, and purchase intention. This study introduces the moderating role of feminism and the female gaze in the relationship between the use, satisfaction, and purchase intentions of BL novels, enhancing related previous research. It also proposes feasible development directions for the future of BL novels and their related industries.
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