View : 37 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박지현-
dc.contributor.author전현진-
dc.creator전현진-
dc.date.accessioned2024-08-19T16:31:38Z-
dc.date.available2024-08-19T16:31:38Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherOAK-000000232638-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000232638en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/268859-
dc.description.abstract본 연구는 고등 교육 기관(HEI) 내 지속 가능성의 요구에 대응하여 교육 공간 내 사회 생태학, 회복력 및 번영 사이의 상호 작용에 초점을 맞춰 지속 가능한 실천 사례에 대하여 다각적인 방안을 탐구한다. 고등 교육 기관에서의 지속 가능한 운영은 학술적 기반 뿐만 아니라 지속 가능한 실천 사례를 제시하여 사회의 지속 가능성을 촉진한다. 본 연구는 Triple-bottom-line(TBL)을 바탕으로 고등 교육 기관 내 공간에서 부분적으로 적용된 지속 가능한 프레임워크에서의 선도적인 지속 가능성 및 환경 방안을 중점적으로 살펴보았다. 또한, 연구는 선행 연구 및 실제 사례 분석을 통해 고등 교육 기관에서의 지속 가능한 실천 방안을 모색하였다. 마지막으로 지속 가능성을 고등 교육 기관 운영의 틀에 적용함으로써, 환경적 의식을 함양하고 개혁적인 변화를 추진할 수 있을 것 이다. 본 연구는 지속 가능성 관련 의제를 발전시키고 개선하고자 하는 관련 학문 연구자들에게 통찰력과 적용 가능한 실천 방안을 제공하는 데에 의의를 가진다.;In response to the imperative of sustainability within higher education institutions (HEIs), this research explores the multifaceted setting of sustainable practices, focusing on the interplay between socio-ecological, resilience and prosperity within educational spaces. Higher education institutions are crucial factors in promoting sustainability, not only through academic preparation but also by exemplifying sustainable practices. The study centres on an analytical approach that examines sustainability and environmental initiatives within sustainability frameworks implemented in HEIs, particularly in organizational spaces, with a focus on a method basis of the triple bottom line. Through empirical analysis and case studies, it identifies key findings related to higher educational sustainability practices. By integrating sustainability into the fabric of higher education, institutions can foster environmental consciousness and drive transformative change. This research contributes insights and practical practices for stakeholders seeking to advance and improve sustainability agendas within academic communities.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction... 1 A. Importance of Sustainability in Higher Education Institutions. 3 B. Research Hypothesis. 5 C. Research Objectives. 5 D. Structure of the Dissertation. 8 II. Research Background.. 10 A. Sustainable Development . 10 B. What is a "Sustainable Campus" . 11 C. Sustainable Triple Bottom Line . 13 D. Sustainability Assessment Framework. 15 III. Method . 17 A. Review of Sustainability Assessment Frameworks. 17 B. Assessment Review Metrics 33 C. Sustainability Application in Selected Universities . 39 D. Sustainability Indicators.. 59 IV. Results .. 61 A. Analysis of Characteristics of Sustainable Assessment Frameworks 61 1. Features and Characteristics of Sustainable Frameworks 63 2. Focused Aspects on Sustainability Assessment Frameworks 66 3. Similarities and Differences in the Sustainable Frameworks 67 B. Development of Assessment Indicators... 68 V. Conclusion 73 Bibliography... 76 Abstract (in Korean) 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1237508 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectGreen Campus, University Sustainability Office, Triple Bottom Line, Sustainable Framework-
dc.subject.ddc700-
dc.titleSustainability in Higher Education-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleA Critical Assessment of Implementation Strategies, Key Practices and Prospective Pathways-
dc.creator.othernameJeon, Rose Hyunjin-
dc.format.pageiii, 84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 건축학과-
dc.date.awarded2024. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 건축학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE