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중등 음악 교사의 에듀테크 활용 실태 및 인식 조사

Title
중등 음악 교사의 에듀테크 활용 실태 및 인식 조사
Other Titles
A Study on Secondary Music Teachers’ Use and Perceptions of Edtech
Authors
오민경
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
에듀테크, 음악 에듀테크, 에듀테크 실태 조사, 에듀테크 인식 조사, 음악 실태 조사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 중등 음악 교사를 대상으로 음악 교과 에듀테크 활용 실태와 인식을 조사하고, 음악 교과에서 에듀테크 활용을 위한 교사의 전문성 개발 경험을 조사하는 데 목적이 있다. 이를 위해 전국의 중등 음악 교사를 대상으로 설문 조사를 시행하였으며, 수집된 자료 중 102부의 응답을 연구 문제에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 음악 교과 에듀테크 활용 실태 조사 결과, 총 응답자(102명) 중 94명(92.2%)이 음악 교과에서 에듀테크를 활용한 경험이 있다고 응답하였으며, 음악 교과 영역별 에듀테크 활용 빈도는 감상(78.4%), 창작(71.6%), 연주(70.6%) 순으로 나타났다. 활용 경험이 있는 에듀테크를 ‘실감형 콘텐츠’, ‘생성형 AI’, ‘창작·작곡’, ‘연주·감상’, ‘교수·학습’의 5가지 영역으로 구분하여 활용 빈도가 많은 음악 관련 에듀테크를 조사한 결과, 가상 피아노, 가상 칼림바, 뮤즈스코어, 송 메이커, 피날레, 개러지 밴드, 가상 드럼, 국립국악원 국악아카이브 VR, 골드웨이브, 밴드랩 순으로 가장 많이 활용되었으며, 주로 가상 악기 프로그램에 집중되고 있었음을 확인할 수 있었다. 둘째, 음악 교과 에듀테크 활용 실태 중 활용 방법에 관한 응답 결과, 음악 수업 전과 후에는 교사가 미리 학습자료를 공유하거나 수업과 관련한 문서 및 영상, 악보 및 음원 자료를 제작하고, 학생의 과제 수집과 피드백을 위한 평가 도구로 가장 많이 활용되었다. 연주, 감상, 창작 영역별 수업에서는 공통적으로 악곡과 관련된 다양한 콘텐츠로 풍부한 음악 경험을 제공하고, 학생 주도적인 음악 활동을 위해 에듀테크를 가장 많이 활용하였다. 셋째, 음악 교과 에듀테크 활용 인식 조사 결과, 에듀테크 활용을 통해 학생들이 얻을 수 있었던 효과성은 다양한 시청각 자료를 통해 악곡의 음악 요소를 파악하고, 매체를 활용하여 더욱 쉽게 음악 활동에 참여할 수 있다는 점이었으며, 학생들이 느낄 수 있었던 어려움은 에듀테크 활용 능력이 낮은 학생은 에듀테크를 활용한 음악 활동에 어려움을 겪을 수 있다는 점이 조사되었다. 넷째, 음악 교과 에듀테크 활용을 위한 교사의 전문성 개발 경험 조사 결과, 72명(70.6%)이 에듀테크 관련 전문성을 개발한 경험이 있다고 응답하였다. 전문성을 개발한 경로로는 책이나 유튜브, 교육부와 교육청의 직무연수, 교사 커뮤니티 순으로 조사되었으며, 에듀테크 관련 전문성을 개발하기 위해 지원되어야 할 사항으로 에듀테크 활용을 위한 다양한 교육 및 연수, 음악 교과에 적용할 수 있는 에듀테크 활용 교수·학습 전략이 필요함을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로, 에듀테크가 음악 교과에서도 긍정적으로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었으며, 미래 교육 전환에 적극적으로 대응하기 위한 인공지능(AI), 가상현실(VR), 증강현실(AR), 빅데이터 등 에듀테크의 핵심 기술과 결합한 다양한 음악 관련 에듀테크의 개발과 비판적으로 수용할 수 있는 태도가 필요함을 시사한다. ;The purpose of this study was to investigate secondary school music teachers' actual use and perceptions of edtech in the music curriculum and to examine teachers' professional development experiences in the use of edtech in the music curriculum. To this end, a survey was conducted among secondary music teachers across the country, and 102 responses were collected and analyzed according to the research questions. The findings of this study can be summarized as follows: First, the survey results on the utilization of edtech in the music curriculum showed that 94 (92.2%) of the 102 respondents had experience using edtech in the music curriculum. The frequency of edtech utilization by music curriculum area was: listening (78.4%), creation (71.6%), and performance (70.6%). We categorized edtech into five areas: Immersive Content, Generative AI, Create & Compose, Play & Listen, and Teach & Learn. The most used music-related edtech tools were Virtual Piano, Virtual Kalimba, MuseScore, Chrome Music Lab's Song Maker, Finale, Garage Band, Virtual Drum, National Gugak Center for Korean Music Archive VR, GoldWave, and BandLab. Second, when asked how they use edtech in music classes, teachers most often used it before and after music lessons to share learning materials, create documents, videos, scores, and music materials related to the lesson, and as an assessment tool to collect student work and provide feedback. Common to the performance, appreciation, and creation areas was the use of edtech for enriching the music experience with a variety of content related to the piece and for student-led music activities. Third, the survey on the perception of edtech use in the music curriculum found that students were able to understand musical elements through various audiovisual materials and participate in music activities more easily by utilizing the media. However, it was noted that students with low ability to use edtech might have difficulty engaging in music activities involving edtech. Fourth, a survey on teachers' professional development experiences in utilizing edtech in the music curriculum revealed that 72 (70.6%) respondents had developed professional skills related to edtech. The most common sources of professional development were books and YouTube, on-the-job training by the Ministry of Education and local education offices, and teacher communities. It was found that various education and training programs for the use of edtech, as well as teaching and learning strategies that can be applied to music courses, are needed. Based on these findings, we confirm that edtech can be positively utilized in the music curriculum. We suggest that the development and critical acceptance of various music-related edtech tools combined with core technologies such as artificial intelligence (AI), virtual reality (VR), augmented reality (AR), and big data are necessary to actively respond to future educational transformations.
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