View : 1 Download: 0

국내·외 뮤지컬 교육 프로그램 사례 분석 연구

Title
국내·외 뮤지컬 교육 프로그램 사례 분석 연구
Other Titles
A study on Domestic and International Musical Education Programs: Focusing on Community Music
Authors
배정은
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
뮤지컬 교육, 지역사회 음악, 커뮤니티 뮤직, 커뮤니티 뮤지컬, 음악 교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구는 국내‧외에서 진행되는 뮤지컬 교육 프로그램을 사례를 선정하여 우리나라 뮤지컬 교육의 여러 모습을 탐색하고 국내‧외의 뮤지컬 교육 프로그램의 분석을 진행하였다. 이를 통해 지역사회 음악(커뮤니티 뮤직)으로서의 뮤지컬 교육의 활성화를 위한 방안을 모색하고 발전 방향성을 제언하고자 한다. 이를 바탕으로 지역사회와 연계하며 지속 가능한 뮤지컬 교육의 운영의 기초 자료로 삼는 것을 목적으로 한다. 따라서 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 국내·외에서 운영되고 있는 뮤지컬 교육 프로그램 중 최소 3년 운영된 뮤지컬 프로그램 중 현재까지 운영되거나 최근까지 운영된 프로그램의 사례를 중심으로 탐색하였다. 이후 홈페이지 또는 단체의 자체 보고서 등의 명확한 운영 규정과 정보 공시가 되고 교육적 가치와 지역사회에서의 역할이 인정 된 단체의 수상경력 또는 표창 여부, 지역사회와의 연계 및 연관성을 지역사회 음악(커뮤니티 뮤직)의 6가지 형태를 통해 살피며 국내 3개, 국외 8개 총 11개의 사례를 선정하고 이를 바탕으로 총 3가지의 연구 문제를 설정하였다. 이를 운영 기관, 운영 대상, 지역사회 특성, 프로그램 내용, 예산 형태로 분석하여 사례별로 시사점을 탐색하고 특징을 도출하였으며 특징은 다음과 같다. 첫째, 운영 주체와 지원 구조에서 차이가 있다. 국내의 뮤지컬 교육 프로그램은 주로 정부와 지자체의 재정 지원을 받아 안정적으로 운영되지만, 정책 변화에 민감하다는 한계가 있다. 반면, 국외 프로그램은 비영리 단체, 지역 극단, 극장 등 다양한 운영 주체가 참여하고 후원, 파트너십, 크라우드 펀딩 등을 통해 자율성과 유연성을 가지지만, 경제적 불확실성에 취약할 수 있다. 둘째, 프로그램의 주제와 접근 방식에서도 차이가 나타난다. 국내 프로그램은 창작 뮤지컬 제작과 공익적 주제에 중점을 두어 학생들의 사회적 책임감을 높이는 데 주력하지만, 주제의 다양성이 제한될 수 있다. 반면, 국외 프로그램들은 다양한 사회적 이슈와 다문화 프로그램을 통해 학생들의 창의성을 자극하고 폭넓은 시각을 제공하지만, 일관성을 유지하는 데 어려움이 있을 수 있다. 셋째, 교육의 지속 가능성과 평가 방식에서도 차이가 있다. 국내 프로그램은 정책적 지원을 통해 지속 가능성을 보장하고 공공 기관의 평가를 통해 성과를 검증하고 개선하지만, 정책 변화에 민감하다. 반면, 국외 프로그램들은 다양한 자금 조달 방법과 자체 평가를 통해 자율적 운영과 지속 가능성을 높인다. 넷째, 지역사회 음악(커뮤니티 뮤직)으로서의 시사점으로, 뮤지컬 교육 프로그램은 지역사회의 특성을 반영하여 운영되며, 지역 주민들의 예술적 역량을 강화하고 문화적 수준을 높이는 데 기여한다. 이를 통해 국내 뮤지컬 교육 프로그램의 발전을 위해서는 지역사회 예술가와의 협력을 강화하고, 다양한 주제와 접근 방식을 도입하며, 지속 가능한 운영 모델을 구축하는 것이 중요하다는 결론을 도출하였다. 따라서 본 연구에서는 이를 바탕으로 4가지의 활성화 방안을 제시하였다. 먼저, 지역사회 예술가와의 협력을 구축하여 다문화 프로그램, 지역 공공 예술기관을 통한 뮤지컬 프로그램 등 다양한 프로그램 운영을 제안한다. 둘째, 뮤지컬 교육을 위한 동아리의 활성화를 통하여 참여를 원하는 누구나 원하는 주제로 동아리를 구성하여 운영할 수 있도록 한다. 셋째, 지역 축제의 활성화를 통하여 뮤지컬 교육에 대한 관심과 참여를 높이고, 지역 예술가와 극단들의 활동을 홍보하고 활성화할 기회를 제공한다. 마지막으로 뮤지컬 교육 프로그램의 다양성 증대를 통해 기존 뮤지컬을 활용한 일일 프로그램, 짧은 기간의 공연 제작, 한 달간의 실질적인 공연 제작 등 다양한 형태의 프로그램을 제안한다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 향후 지역사회와 연계한 지속 가능한 뮤지컬 교육의 운영과 발전 방향성을 위해 추가적인 연구가 필요함을 제언한다. 이는 지역별 특화된 뮤지컬 교육 프로그램의 효과를 비교 분석하여 지역 특성에 맞는 최적의 프로그램을 개발하고, 뮤지컬 교육이 학생들과 지역사회에 미치는 장기적인 영향을 평가하여 지속 가능한 프로그램을 개선하는 데 기여할 수 있다. 또한 디지털 기술을 활용한 뮤지컬 교육의 효과와 한계를 분석하여 온라인과 오프라인을 결합한 하이브리드 교육 모델을 제안하고, 다양한 사회 계층과 연령층이 참여할 수 있는 포괄적 프로그램을 개발하여 사회적 통합과 세대 간 교류를 촉진할 수 있다. 마지막으로 안정적인 재정 지원 모델을 개발하고, 정부와 민간 부문의 협력을 강화하는 방안을 연구할 필요성을 시사한다. 본 연구를 통해 지역사회와 연계하며 지속 가능한 뮤지컬 교육의 운영과 진행의 기초 자료로 삼아 다양한 연구가 진행 되기를 바란다.;The purpose of the study is to explore various aspects of musical education in South Korea by selecting and analyzing both domestic and international musical education programs. This analysis aims to find ways to revitalize musical education as community music and suggest directions for its development. The study intends to serve as a foundational resource for the sustainable operation of musical education in connection with the community. To achieve this goal, the study examined musical education programs that have been operating for at least three years, currently or until recently, both domestically and internationally. The selection was based on clear operational regulations and public information, educational value, and the role recognized in the community, with consideration given to awards or commendations received by the organizations. Eleven cases were selected—three domestic and eight international—and three research questions were established. The analysis covered aspects such as the operating institutions, target audience, community characteristics, program content, and budget forms, drawing insights and identifying features. The key findings are as follows: Firstly, there are differences in operating entities and support structures. Domestic musical education programs are mainly funded and stably operated through financial support from the government and local authorities. However, they are sensitive to policy changes, indicating the need for policy stability and continuous financial support for sustainability. In contrast, international programs involve various operating entities like non-profit organizations, local theaters, and groups, funded through sponsorships, partnerships, and crowdfunding, offering autonomy and flexibility but being vulnerable to economic uncertainties. Secondly, there are differences in program themes and approaches. Domestic programs focus on creating original musicals with a public interest theme, emphasizing students' social responsibility but potentially limiting thematic diversity. On the other hand, international programs cover a wide range of social issues and multicultural topics, stimulating students' creativity and providing broader perspectives, though maintaining consistency can be challenging. Thirdly, there are differences in sustainability and evaluation methods. Domestic programs ensure sustainability through policy support and public institution evaluations to verify and improve performance but are sensitive to policy changes. International programs enhance autonomy and sustainability through diverse funding methods and self-evaluation, but face economic uncertainties and funding challenges. Fourthly, as a community music initiative, musical education programs reflect community characteristics, enhancing residents' artistic capabilities and cultural standards. Collaboration with local artists can improve program diversity and quality, encouraging active participation and strengthening cultural competence within the community. Based on these findings, the study suggests four activation strategies: Establish diverse collaborations with community artists to create multicultural programs and operate musical programs through local public art institutions. Activate musical education clubs, allowing anyone interested to form clubs based on their desired themes and operate the programs. Promote local festivals to increase interest and participation in musical education, offering opportunities to promote and activate the activities of local artists and theaters. Increase the diversity of musical education programs by proposing various forms, such as one-day programs utilizing existing musicals, short-term performance productions, and month-long practical performance projects. This study highlights the need for additional research to ensure sustainable operation and development of musical education connected with the community. Future research should focus on comparing the effects of region-specific musical education programs, assessing the long-term impact of musical education on students and the community, and developing hybrid education models that combine online and offline benefits. Moreover, it should explore inclusive programs for various social classes and age groups, promoting social integration and intergenerational exchanges, and develop stable funding models, strengthening cooperation between government and private sectors. The study aims to provide foundational data for the sustainable operation and progress of community-connected musical education, encouraging further research in this area.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE