View : 3 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정주연-
dc.contributor.author박수진-
dc.creator박수진-
dc.date.accessioned2024-08-19T16:31:33Z-
dc.date.available2024-08-19T16:31:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherOAK-000000232708-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000232708en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/268825-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 사물놀이를 활용하여‘생활 속 음악’을 주제로 중학교 음악 수업 지도안을 개발하고, 연구의 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 연구자는 2022 개정 중학교 음악과 교육과정 성취기준에 적합한 교수-학습 지도안을 개발하였고, 개발한 지도안은 내용 타당도를 검증한 후 실제 현 장 교사 4인에게 현장 적합성 검증을 의뢰하였으며 이에 따라 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 총 8차시의 수업으로 진행된다. 1차시에서는 과거의 생활 속 음악과 현재의 생활 속 음악의 종류와 쓰임새를 알아보고 농악과 사물놀이의 특징을 비교하는 활동으로 구성하였다. 2차시에서는 사물놀이 장단을 학습하고 생활 속에서 자주 일어나는 상황에 어울리는 장단을 직접 만들어보는 활동을 진행한다. 3차시에서는 학습한 장단을 생활 속에서 탐색하고 활용해보는 활동, 4차시는 장단에 맞추어 생활 속에서 자주 하는 동작으로 신체 표현하는 활동을 진행한다. 5차시는 몸으로 장단 을 익히고 사물놀이를 활용하여 크로스오버 음악을 연주해 보는 것, 6차시는 학생들이 좋아하는 음악에 맞추어 사물놀이를 연주해 보고 <사물놀이를 활용한 온라인 숏폼 콘텐츠 음악> 제작하기 활동으로 구성하였다. 7차시는 사물놀이 장단을 활용하여 학급 응원 장단을 제작하고, 8차시에는 앞서 만들었던 창작물들을 발표하고 느낀점을 공유하는 활동으로 구성하였다. 또한 8차시에서는 생활 속에서 사물놀이 를 활용할 수 있는 방법을 모색하고, 사물놀이를 현대 시대에 맞게 재구성해 보며 수업을 마무리한다. 둘째, 본 연구에서 개발한 지도안의 내용 타당도 검증과 현장 적합성을 검증한 결과 사물놀이를 활용하여 생활과 연계할 수 있는 다양한 활동을 다루고 있기에 학생들이 재미있게 참여할 수 있고, 학생들 사이에서 유행하는 숏폼 콘텐츠 제작과 즐겨듣는 음악을 활용하여 학생들의 흥미를 유발하며 학습 동기를 증진 시킬 수 있다는 긍정적인 평가를 받았다. 그러나 차시별로 구성된 활동의 양이 많아 본 수업 시간 안에 다 하지 못할 것 같다는 평가와 현장에서 적용할 때 학생 수만큼 악기를 보유하지 못할 경우 어떻게 진행하면 좋을지 생각해 보면 좋을 것 같다고 제언하였다. 본 연구에서는 사물놀이를 생활 속 음악 활동과 연계함으로써 생활 속에서 사물놀이를 활용할 수 있는 경험의 폭을 넓힐 수 있는 데 의의가 있다고 판단된다. 또 한 학생들이 국악을 자신이 살아가는 생활 속에서 즐기고 활용할 수 있는 수업이 될 수 있도록 구성하였다. 본 연구자는 음악교육에서 ‘생활 속 음악’을 주제로 사물놀이를 활용한 지도안 개발에 다양한 후속 연구들이 활발히 이루어지길 바란다.;The purpose of this study is to develop a middle school music class instruction plan under the theme of 'music in life' using samulnori and to verify the suitability of the study. To this end, the researcher developed a teaching-learning instruction plan suitable for the achievement standards of the 2022 revised middle school music curriculum, and after verifying the validity of the content, four actual field teachers were asked to verify the suitability of the field, and the results derived from this study are as follows. First, there are a total of 8 classes, and the first class consisted of activities to find out the types and uses of music in the past and music in the present life, and to compare the characteristics of Nongak and Samulnori. In the second class, we learn the rhythm of Samulnori and do activities to make the rhythm suitable for the situation that often occurs in life. In the third class, the learned rhythm is searched and utilized in life, and in the fourth class, the body expression is carried out with movements that are often performed in life according to the rhythm. The 5th class consisted of learning the rhythm with the body and playing crossover music using Samulnori, and the 6th class consisted of activities to play Samulnori according to the music students like, and to produce "Online Short Form Content Music using Samulnori". The 7th class consisted of activities to produce class cheering rhythm using Samulnori rhythm, and the 8th class consisted of activities to present the previously made creations and share feelings. In addition, the 8th class ends by exploring ways to use Samulnori in life, reorganizing Samulnori to fit the modern era. Finally, the 8th class concludes by presenting and evaluating the contents created, and organizing what kind of musical activities in their lives can be used in samulnori. Second, as a result of the content validity verification and field suitability verification of the instructional plan developed in this study, it deals with various activities that can be linked to life using samulnori, so students can have fun participating, and through the production of popular K-POP and short-form content among students, it was positively evaluated that it can induce students' interest and increase their learning motivation. However, it was suggested that it would be a good idea to think about how to proceed if the number of musical instruments is not as large as the number of students when applied in the field. In this study, it is considered meaningful to broaden the range of experiences in which students can use samulnori in their daily lives by linking samulnori with music activities in their daily lives. It is also organized so that students can enjoy and use Korean traditional music in their daily lives. This researcher hopes that various follow-up studies will be actively conducted in the development of instructional plans using samulnori under the theme of 'music in life' in music education.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 4 C. 연구의 제한점 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 2022 개정 음악과 교육과정 속'생활 속 음악' 5 1. 2022 개정 음악과 교육과정 '목표' 6 2. 2022 개정 음악과 교육과정 '핵심 아이디어 및 성취기준' 7 3. 2022 개정 음악과 교육과정 '교수 학습 및 평가' 9 B. 사물놀이 11 1. 사물놀이의 개념 및 특징 11 2. 사물놀이의 음악 교육적 의의 12 3. 2015 개정 중학교 음악 교과서 속 사물놀이 활동 15 C. 선행연구 20 1. 국악과 생활에 대한 중학교 음악 교과의 지도안 선행연구 20 2. 사물놀이 수업 지도안 선행연구 21 Ⅲ. 연구 방법 23 A. 연구 대상 23 B. 연구 절차 23 C. 지도안 개발 과정 24 1. 시물놀이 장단 선정 기준 26 2. 성취기준 선정 27 D. 지도안 검증 방법 30 Ⅳ. 연구 결과 32 A. 사물놀이를 활용한 생활 속 음악 활동 지도안 개발 결과 32 B. 차시별 교수-학습 지도안 35 C. 지도안 검증 결과 169 Ⅴ. 결론 172 참고문헌 175 부록1. 현장 적합성 검사 동의서 177 ABSTRACT 181-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6581481 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject사물놀이, 생활 속 음악, 지도안, 생활화-
dc.subject.ddc700-
dc.title사물놀이를 활용한 중학교 음악 수업 지도안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle생활 속 음악을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Teaching Method of Samulnori : Focusing on Music in Life-
dc.creator.othernamePark, Sujin-
dc.format.pagev, 182 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2024. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE