View : 1 Download: 0

플립러닝을 적용한 서양음악사 기반 감상 지도방안

Title
플립러닝을 적용한 서양음악사 기반 감상 지도방안
Other Titles
A Study on Teaching Methods for Appreciation based on Western Music History using Flipped Learning : Focusing on 3rd grade of Middle School
Authors
차승혜
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
플립러닝, 서양음악사, 감상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 플립러닝을 적용한 서양음악사 기반 감상 지도방안을 개발하고 현장 적합성을 검증하는 데 있다. 연구 결과 2022개정 음악과 교육과정의 성취기준을 바탕으로 플립러닝의 사전학습, 본 수업, 사후학습 3단계를 적용한 8차시의 지도안 및 교수자료가 개발되었으며, 현장교사 5인을 통해 현장 적합성을 검증받았다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구를 통해 개발된 8차시의 서양음악사 기반 감상 지도방안은 1차시부터 7차시를 통해 중세부터 현대에 이르는 시대를 유기적으로 학습한 후 8차시에 복습한 내용을 토대로 음악사 감상 연대표를 만들며 마무리하도록 설계되어 있다. 지도방안의 내용 측면에서는 서양음악사의 배경을 익히고 시대별 음악적 특징을 바탕으로 음악 내적 요소를 탐색하며 감상교육이 이루어질 수 있도록 하였다. 각 차시에 중세, 르네상스, 바로크, 고전주의, 낭만주의, 민족주의, 현대의 7개 시대에 대한 개념을 바탕으로 감상이 심화될 수 있도록 한다. 사전학습에서 주요 개념을 익히고 정리한 후 사전학습 활동지에 나타난 학습 결과를 바탕으로 교실의 수준별 모둠을 구성하였다. 모둠 활동을 수행하는 과정에서 교사는 순회지도하며 모둠별 혹은 개인별 피드백을 제공하게 된다. 이에 따라 학습자와 학습자는 물론, 교수자와 학습자의 상호작용 활성화를 기대할 수 있으며, 교수자의 학생 개별지도 및 학습자 개별학습의 용이성을 꾀했다. 사후학습 단계에서는 온라인 클래스룸을 이용하여 교사가 부여한 과제를 수행하는 과정에서 공간의 제약 없이 능동적인 학습이 이루어질 수 있도록 하였다. 둘째, 지도안 및 교수자료를 개발한 후 5인의 현장교사로부터 ‘플립러닝을 적용한 감상수업 설계’, ‘서양음악사 기반 감상수업 설계’, ‘현장 적합성’ 세 부분으로 이루어진 현장 적합성 검증을 받았다. 검증 결과 본 연구를 통해 개발된 지도방안이 현장에서 유의미하게 적용될 수 있다고 평가되었다. 특히 온라인 학습에서 학습한 서양음악사의 개념과 교실의 감상활동 연계가 매끄럽고 각 차시가 서양음악사의 유기적인 흐름을 잘 보여준다는 점, 수준별 수업으로 구성하여 모든 학생이 자신에게 적합한 활동을 수행할 수 있는 부분에 대해 긍정적으로 평가받았다. 하지만 서양음악사 개념 자체가 중학생에게는 생소할 수 있으므로 개념을 보다 쉽게 설명하고, 활동 시간을 더 여유 있게 제공하는 방안을 제안받았다. 또한 수준별 모둠 활동 시 교사의 피드백이 구체화될 필요성에 대해 제언하였다. 본 연구를 통해 서양음악사의 특징을 바탕으로 음악의 내적 요소를 탐색하는 다양한 음악 감상활동이 마련되고, 학교 현장이 안고 있는 한계점을 해소하기 위해 플립러닝과 같은 다양한 교수방안을 적용한 연구가 활발히 이루어질 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to develop a Western music history-based appreciation guidance method applying flipped learning and to verify the suitability of the field. As a result of the study, based on the achievement standards of the 2022 revised music curriculum, the eight instructional plans and teaching materials were developed that applied the three stages of the pre-class, the main class, and the post-class of flipped learning. And the suitability of the field was verified through five field teachers. The conclusion of this study is as follows. First, the eight sessions of the Western music history-based appreciation guidance plan developed through this study are designed to organically learn the times from the Middle Ages to the modern era through the 1st to the 7th session, and then create and finish the chronology of appreciation of music history based on the contents reviewed in the 8th session. In terms of the contents of the guidance plan, it was possible to learn the background of Western music history, explore the internal elements of music based on the musical characteristics of each period, and conduct appreciation education. In each session, the appreciation can be deepened based on the concepts of the seven eras: medieval, Renaissance, Baroque, classicalism, romanticism, nationalism, and modernity. After learning and organizing the main concepts in prior learning, a group of classrooms was formed based on the learning results shown in the prior learning activity sheet. In the process of carrying out group activities, the teacher conducts tour guidance and provides a group-specific or individual feedback. Accordingly, not only between learners and other learners but also instructors and learners can be expected to activate interaction, and the instructors' individual guidance for students and the ease of learning for learners were attempted. In the post-learning stage, the online classroom was used to enable active learning without space constraints in the process of performing tasks assigned by teachers. Second, after developing the instructional plan and teaching materials, five field teachers verified the suitability of the field consisting of three parts: ‘Appreciation class using flipped learning’, ‘Appreciation class based on western music history’and ‘Field suitability’. As a result of the verification, it was evaluated that the instructional plan developed through this study could be significantly applied in the field. In particular, the connection between the concept of Western music history learned in online learning and the classroom's appreciation activities was smooth, and the fact that each class showed the organic flow of Western music history well, and that all students could perform activities suitable for them by level was evaluated positively. However, since the concept of Western music history itself may be unfamiliar to middle school students, it was suggested to explain the concept more easily and provide more time for activities. It also suggested the need for teacher feedback to be specified during group activities by level. Through this study, I hope that various music appreciation activities to explore the inner elements of music based on the characteristics of Western music history will be prepared, and the research on applying various teaching methods such as flipped learning will be actively conducted to solve the limitations of the school field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE