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소셜미디어 플랫폼에서 이모지 광고를 이용한 소비자의 광고 수용도 와 구매의도에 관한연구

Title
소셜미디어 플랫폼에서 이모지 광고를 이용한 소비자의 광고 수용도 와 구매의도에 관한연구
Other Titles
A study on consumer acceptance and purchase intention using emoji advertisements on social media platforms: Focusing on the mediating effect of metaphorical warmth
Authors
Chen, Mingyuan
Issue Date
2024
Department/Major
정책과학대학원 커뮤니케이션·미디어학전공
Keywords
소셜미디어 플랫폼,이모지 광고, 광구수용도,구매의도,브랜드 은유적 따뜻함, Social media platforms, emoji advertising, acceptance mining,purchase intention, brand metaphorical warmth
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
유승철
Abstract
최근 이모지는 디지털 커뮤니케이션의 중요한 요소로 부상하였으며, 특히 소셜 미디어 플랫폼에서의 이모지 광고는 상대적으로 새로운 연구 분야이다. 소셜 미디어 플랫폼에서 시각적 요소는 사용자의 관심을 끌고 참여를 유도하는 데 핵심적인 역할을 한다. 이모지는 감정과 정보를 시각적으로 전달하는 강력한 수단으로, 광고주들은 소셜미디어 플랫폼에서 더 창의적이고 효과적인 마케팅 전략을 개발하기 위해 이모지를 활용하고 있다. 소셜 미디어 전략은 점점 더 브랜드 마케팅의 필수적인 부분이 되었으며, 이는 다른 브랜드 계정 시장의 홍보에도 적합하다. 본 연구의 목적은 샤오홍슈 브랜드 계정 게시물에 이모지 광고를 사용하는 것이 소비자 수용도와 구매 의도에 미치는 영향을 탐구하고 브랜드 은유의 따뜻함이 매개체로 어떻게 영향을 미치는지 조사하는 데 중점을 된다. 본 연구는 먼저 이모지 사용, 브랜드 이미지 일치성, 브랜드 은유적 따뜻함, 광고 수용도, 구매 의도에 대한 관련 문헌을 요약하여 정리하였다. 기존 연구를 검토한 결과, 브랜드 광고에서 이모지 광고가 브랜드 광고 수용도에 미치는 영향에 대한 관련 실증 연구가 부족한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 브랜드의 은유적 따뜻함을 결합하여 소셜 미디어 플랫폼에서 브랜드 광고 수용도에 대한 다양한 상황에서 이모지의 적용 효과와 구매 의도에 대한 연구를 탐구한다. 실험 부분에서 본 연구는 논의하고자 하는 문제와 결합하여 실험 설문지를 설계하고 설문 방법을 사용하여 본 논문의 가설을 테스트했다. 본 연구는 바탕으로 첫째, 이모지 광고와 브랜드 이미지의 일치성 상호작용이 광고에 대한 소비자의 수용도에 영향을 미친다는 결론을 내렸다. 연구에 따르면 적절한 이모티콘 광고는 광고 수용도에 긍정적인 영향을 미치고 이모지 광고를 과도하게 사용하면 광고에 대한 소비자의 신뢰도에 영향을 미칠 수 있다. 둘째, 이모지 광고의 사용과 소비자의 광고 수용도에는 브랜드가 은유적 따뜻함을 주는 매개체 역할을 한다. 본 연구는 소셜미디어 광고와 마케팅 분야에 기여할 수 있는 실용적인 정보를 제공하여 학술 및 실무에서 이모티콘 광고에 대한 이해를 높이는 데 기여하였다.;Emojis have emerged as pivotal components in digital communication, especially in advertising on social media platforms, marking a relatively new area of research. Visual elements play a fundamental role in capturing user attention and fostering engagement on social media platforms. Emojis serve as potent visual tools, effectively conveying emotions and information. Advertisers harness emojis to craft innovative marketing strategies on social media, seamlessly integrating them into brand promotions. This study aims to scrutinize the influence of emoji advertisements within Xiaohongshu brand account posts on consumer acceptance and purchase intentions while investigating how brand metaphorical warmth acts as a mediating factor. A comprehensive review of pertinent literature on emoji usage, brand image consistency, brand metaphorical warmth, advertisement acceptance, and purchase intention was conducted. It revealed a paucity of empirical studies addressing the effects of emoji advertisements on brand advertisement acceptance. Therefore, this study delves into exploring how different scenarios of emoji application and purchase intentions influence brand advertisement acceptance on social media platforms while considering the integration of brand metaphorical warmth. The experimental phase involved the design of a questionnaire tailored to the research problem, testing the hypotheses posed in this paper. Findings indicate that the interactional consistency between emoji advertisements and brand image significantly impacts consumer advertisement acceptance. Appropriately used emoji advertisements positively influence acceptance,while excessive use may undermine consumer confidence in ads. Moreover, the brand's role as a medium imparting metaphorical warmth influences consumer advertisement acceptance tied to emoji use. This study contributes to both academic and practical realms by advancing comprehension of emoticon advertising, offering valuable insights for social media advertisingand marketing practices.
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