View : 158 Download: 0

보건교사의 교직선택동기, 직무 스트레스, 학교조직풍토가 직무만족도에 미치는 영향

Title
보건교사의 교직선택동기, 직무 스트레스, 학교조직풍토가 직무만족도에 미치는 영향
Other Titles
Influencing Effect of Health Teachers' Motivations in Choosing Teaching Profession, Job Stress, and School Organization Climate on Job Satisfaction
Authors
박지연
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
교직선택동기, 직무스트레스, 학교조직풍토, 직무만족도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김건희
Abstract
본 연구는 학교에서 보건교육과 학생건강관리 업무를 담당하는 보건교사를 대상으로 교직선택동기, 직무스트레스, 학교조직풍토와 직무만족도의 정도와 변수 간의 관계를 파악하고, 직무만족도의 영향요인을 확인함으로써 직무만족도의 개선 방향에 대한 근거자료를 제공하기 위해 수행된 서술적 조사연구이다. 초‧중‧고등학교에 근무하는 보건교사 130명을 대상으로 2023년 11월 20일부터 11월 30일까지 구조화된 설문지로 자료를 수집하였다. 연구 도구는 교직선택동기 측정 도구, 직무스트레스 측정 도구, 학교조직풍토 측정 도구, 직무만족도 측정 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 29.0 program을 사용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Scheffé post hoc, Pearson' s correlation coefficients, multiple linear regression을 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 연령은 30대가 34.6%이었고, 최종학력은 학사가 73.1%로 가장 많았다. 56.2%가 초등학교에 근무하였으며, 교직 경력은 평균 10년 6개월로 3~9년인 경우가 60.8%로 가장 많았다. 근무지 전체 학급 수는 평균 24.1학급이며, 13~35학급인 경우가 70.8%로 나타났다. 보건교사로 임용되기 전 근무지는 병원인 경우가 84.6%이었다. 2. 대상자의 교직선택동기는 평균 3.45±0.74점이었고 하위영역 중‘외재적 동기’가 4.02±0.66점으로 가장 높았다. 직무스트레스는 평균 2.89±0.56점이었고 하위영역 중‘학생 및 가정’이 3.81±0.73점으로 가장 높았다. 학교조직풍토는 평균 3.23±0.62점이었고 하위영역 중‘관계지향’이 3.46±0.81점으로 가장 높았다. 직무만족도는 평균 3.04±0.58점이었고 하위영역 중‘근무환경’이 3.37±0.71점으로 가장 높게 나타났다. 3. 직무만족도는 일반적 특성 중 연령(t=5.54, p=.001), 최종학력(t=4.67 p=.011), 교직경력(t=5.05, p=.008)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 사후검정 결과, 연령의 경우‘30~39세’보다‘50세 이상’의 직무만족도 점수가 유의하게 높았고, 학력의 경우‘석사 이상’이 ‘3년제 졸업’보다 유의하게 점수가 높았다. 교직 경력의 경우는‘3~9년’보다‘20년 이상’의 점수가 유의하게 높았다. 4. 보건교사의 직무만족도는 교직선택동기(r=.47, p〈.001) 및 학교조직풍토(r=.70 , p〈.001)와 유의한 양의 상관관계에 있었고 직무스트레스(r=-.74, p〈.001)와는 유의한 음의 상관관계에 있었다. 5. 대상자의 직무만족도에 영향을 미치는 요인은 교직선택동기의 하위영역인 이타적 동기(β=.16, p=.047), 외재적 동기(β=.10, p=.045)와 직무스트레스 하위영역인 동료교사 인식(β=-.29, p〈.001), 보건행정처리(β=-.18, p=.010), 학교조직풍토의 하위영역인 관계지향(β=.21, p=.013)으로 나타났다. 이들 변수의 설명력은 74.2%이었다. 본 연구 결과를 기반으로 교직에 입문한 뒤에도 긍정적인 동기를 유발할 수 있는 연수 및 프로그램의 제공과 함께 보건교사의 업무 특성에 대한 동료 교사의 인식 제고 및 보건 행정적 처리요인의 교육 행정적 개선과 더불어 친밀하고 협조적인 관계지향적인 학교조직풍토를 조성을 통해 직무만족도를 증진 시킬 수 있을 것이다.;This study is descriptive research conducted to understand the relationship between variables―the motivation for choosing the teaching profession, job stress, the school organizational climate, and the level of job satisfaction―among school health teachers who are responsible for health education and student health management at schools. It also aims to identify the factors influencing job satisfaction and provide evidence for improving job satisfaction. Data were collected using a structured questionnaire from 130 school health teachers working in elementary, middle, and high schools from November 20 to November 30, 2023. The research instruments included tools for measuring the motivation for choosing the teaching profession, job stress, the organizational climate of schools, and job satisfaction. The collected data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffé post hoc, Pearson's correlation coefficients, and multiple linear regression with the SPSS/WIN 29.0 program. The results are as follows: 1. Among the subjects, 34.6% were in their 30s, and 73.1% had a bachelor's degree as their highest level of education. 56.2% worked in elementary schools, and the average teaching career was 10 years and 6 months, with the majority (60.8%) having 3 to 9 years of experience. The average number of classes in their schools was 24.1, with 70.8% of the schools having between 13 to 35 classes. 84.6% of the subjects worked in hospitals before being appointed as health teachers. 2. The average score for the subjects' motivation to choose a teaching career was 3.45±0.74, with “extrinsic motivation” being the highest sub-area at 4.02±0.66. The average job stress score was 2.89±0.56, with “students and family” being the highest sub-area at 3.81±0.73. The school organizational climate scored an average of 3.23±0.62, with “relationship orientation” being the highest sub-area at 3.46±0.81. Job satisfaction scored an average of 3.04±0.58, with “work environment” being the highest sub-area at 3.37±0.71. 3. There were statistically significant differences in job satisfaction based on general characteristics such as age (t=5.54, p=.001), highest level of education (t=4.67, p=.011), and teaching career (t=5.05, p=.008). Post-hoc analysis showed that job satisfaction scores were significantly higher for those over 50 compared to those aged 30-39, for those with a master's degree or higher compared to three-year college graduates, and for those with more than 20 years of experience compared to those with 3-9 years. 4. The job satisfaction of health teachers showed a significant positive correlation with the motivation for choosing the teaching profession (r=.47, p〈.001) and school organizational climate (r=.70 , p〈.001), and a significant negative correlation with job stress (r=-.74, p〈.001). 5. Factors affecting job satisfaction included sub-areas of the motivation for choosing the teaching profession such as altruistic motivation (β= .156, p=.047) and extrinsic motivation (β= .103, p=.045), sub-areas of job stress such as perception of fellow teachers (β= - .292, p<.001) and health administration management (β=- .182, p=.010), and relationship orientation, a sub-area of school organizational climate (β= .207, p=.013). The explanatory power of these variables was 74.2%. Based on the results of this study, job satisfaction can be enhanced by providing training and programs that evoke positive motivation even after entering the teaching profession. This can be achieved in conjunction with raising fellow teachers' awareness of the specific duties of health teachers, improving the educational and administrative handling of health administration factors, and fostering an intimate and cooperative, relationship-oriented school organizational climate.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE