View : 128 Download: 0

팬 커뮤니케이션 서비스의 상호작용성이 팬덤 심리 및 충성도에 미치는 영향

Title
팬 커뮤니케이션 서비스의 상호작용성이 팬덤 심리 및 충성도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Fan Communication Service Interaction on Fandom Psychology and Loyalty: Focusing on the moderating effect of service type
Authors
Tian, Di
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
팬 커뮤니케이션 서비스, 상호작용성, 팬덤, 팬덤 심리, 팬덤 충성도, 서비스 유형, fan communication service, interaction, fandom, fandom psychology, fandom loyalty, service type
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박성희
Abstract
팬들을 위한 전용 커뮤니티 플랫폼의 등장에 따라 점차 아티스트와 팬이 소통할 수 있는 주류 매체로 급부상하기 시작하였다. 이러한 서비스는 아티스트와의 커뮤니케이션 중심으로 기능을 갖추고 있으며, 미디어 시청, MD 구매, 라이브 방송 스트리밍 등 한 가지 서비스에서 모든 팬덤 활동을 집중시켰다. 기존 SNS 를 통해 아티스트와의 소통도 실현할 수 있지만, 새로나온 서비스가 더욱 리얼타임(real-time)과 프라이빗(private)의 특성을 강조하였다. 예를 들어, 카톡처럼 아티스트와 한 단톡방에서 1:1 대화를 이루어질 수 있는 버블(bubble)/리(lysn), 프롬(Fromm) 등 유료 소통 서비스 그리고 오직 아티스트의 전속 커뮤니티를 가입해야 소통할 수 있는 멤버십제 위버스(Weverse)는 대표적이다. 이에 따라 팬은 사용자로서 커뮤니케이션의 창구로 이용할 수 있는 서비스는 더 다양하게 변하고 있다. 본 연구는 이러한 팬 커뮤니케이션 서비스를 중심으로 팬들이 이용하면서 발생한 상호작용성을 중요한 부분으로 작용하므로, 팬덤의 심리학적 특성에 어떤 영향을 미칠 수 있는지 따라서 팬덤의 충성도의 변화를 탐구하려고 했으며, 서비스의 특성에 따라 대화형 및 커뮤니티형 서비스의 조절효과를 검증하였다. 본 연구에서는 팬 커뮤니케이션 서비스를 사용경험이 있는 중국인 KPOP 팬을 대상으로 온라인 설문지 배부를 통해 조사를 실시하였다. 총 303 부의 유효 설문지를 통계분석에 사용하였고 SPSS 26.0 을 통해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도검증, 피어슨의 상관관계 분석, 위계적 조절회귀분석을 실시하였다. 주요한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실시간 소통이라는 기능은 팬과 아티스트의 관계 구축에 중요한 커뮤니케이션 역할을 수행하고 있으며, 커뮤니티형 서비스는 특별한 기능이 팬들은 선호하는 중요한 요소가 되었다. 둘째, 팬 커뮤니케이션 서비스를 통해 아티스트와 팬들 간의 상호작용성은 친밀감 및 연애감정에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팬과 아티스트 및 서비스 간의 상호작용성은 모두 팬덤 충성도에 대해 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인했다. 넷째, 팬들이 느껴지는 친밀감은 팬덤 충성도에 정(+)의 영향을 미칠 수 있는데 연애감정은 팬덤 충성도에 대해 유의한 영향이 없다. 다섯째, 대화형 서비스는 상호작용성과 팬덤 심리 사이에 정(+)적인 조절효과가 나타난 반면, 커뮤니티형 서비스는 상호작용성과 팬덤 충성도 간의 관계에 부(-)적인 조절효과가 나타났다. 본 연구는 팬 커뮤니케이션 서비스에 대한 선행연구를 보완하여, 이러한 연구결과에 따라 서비스의 개선 및 발전 그리고 엔터테인먼트 측에 발전 방향을 제안을 제시할 수 있다.;With the advent of a dedicated community platform for fans, it has gradually begun to emerge as a mainstream medium in which artists and fans can communicate. These services have functions centered on communication with artists, and focus all fandom activities on one service, such as media viewing, MD purchase, and live broadcast streaming. Communication with artists can also be realized through existing SNS, but the newly released service emphasized the characteristics of real-time and private. For example, paid communication services such as bubble/lysn and Fromm, which allow one-on-one conversations with artists in one group chat room, such as Kakaotalk, and Weverse, a membership system that allows communication only by subscribing to the artist's exclusive community, are representative. Accordingly, the services that fans can use as a communication window as a user are changing in more diverse ways. Since this study acts as an important part of the interaction that fans use, focusing on these fan communication services, we tried to explore changes in fandom loyalty according to how it can affect the psychological characteristics of fandom, and verified the moderating effect of interactive and community services according to the characteristics of the service. In this study, a survey was conducted on Chinese K-POP fans who have used fan communication services through online questionnaire distribution. A total of 303 valid questionnaires were used for statistical analysis, and frequency analysis, factor analysis, reliability verification, Pearson's correlation analysis, and hierarchical moderated regression analysis were performed through SPSS 26.0. The main research results are as follows. First, the function of real-time communication plays an important communication role in building the relationship between fans and artists, and in community-type services, special functions have become an important factor favored by fans. Second, it was found that the interaction between artists and fans through fan communication services had a positive (+) effect on intimacy and love feelings. Third, it was confirmed that the interactivity between fans and artists and services all had a significant positive effect on fandom loyalty. Fourth, the intimacy felt by fans can have a positive (+) effect on fandom loyalty, but love feelings have no significant effect on fandom loyalty. Fifth, interactive services showed a positive (+) moderating effect between interactivity and fandom psychology, while community services showed a negative (-) moderating effect on the relationship between interactivity and fandom loyalty. This study supplements previous studies on fan communication services, and based on these research results, it is possible to suggest the improvement and development of services and the direction of development to entertainment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE