View : 127 Download: 0

ZOOM 화상회의 가시성 특성이 사용 만족도에 미치는 영향

Title
ZOOM 화상회의 가시성 특성이 사용 만족도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of ZOOM video conference visibility characteristics on user satisfaction: Focusing on the moderating effect of self-monitoring and the mediating effect of videoconferencing fatigue
Authors
Li, Yuqi
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
화상회의 가시성, 사회적 인지, 자기 감시, 화상회의 피로, 사용 만족도, Video conferencing visibility, Social cognition, Self-monitoring, Video conferencing fatigue, Usage satisfaction
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
ZOOM과 같은 화상회의 플랫폼은 코로나 19 시기 동안 사람들의 정상적인 업무 및 학습 질서를 유지하는 데 도움이 되는 독특한 특성을 발휘하였다. 특히 ZOOM에서 양측의 가시적인 특징은 일반적인 대면 커뮤니케이션 방식을 뛰어넘는다. 하지만 이런 가시성 환경에서는 사용자들도 더 큰 부담을 느끼고 있었다. 이는 가시성 환경에서 얻은 사회적 인지와 관련이 깊다. 화상회의 사용의 부정적 영향이 커지면서 줌 피로라는 새로운 용어가 생겨났다. 이로 인해 많은 사용자가 화상회의의 지속적인 사용에 저촉을 느낀다. 본 연구는 가시성 환경에서 사람들의 사용 만족도에 어떻게 영향을 미치는지에 대한 연구를 수행하였다. 본 연구는 선행 연구 분석과 실제 사용 경험을 결합하여 가시성 변화는 참여성과 참여인원의 두 방면의 영향을 받는다. 참여성에 따라 발언자와 청취자 두 가지 유형으로 나뉜다. 참여인원은 다수의 참여자와 소수의 참여자로 나뉜다. 참여성과 참여인원의 변화는 화상회의에서 개인의 가시성 정도에 영향을 미친다. 가시성 변화는 개인이 인식할 수 있는 사회적 인지 단서가 다르다는 것을 의미 한다.또한 가시성의 특성으로 인해 개인은 화상회의 중에 자신의 화면을 볼 수 있 다. 이 때문에 개인의 자기 감시 성향이 자극되고 더 나은 이미지를 보여주려는 의식은 개인의 사회적 인지 수준을 증가시키고, 사용 만족도에도 직접적인 영향을 줄 수 있는 것이다. 사회적 인지 과정에서 발생하는 인지, 비교, 행동 조절은 화 상회의의 피로 정도에 영향을 미치므로 사용 만족도에 영향을 미친다. 따라서 본 연구에서는 가시성 변화의 영향을 시뮬레이션하기 위해 2(발언자/청취자)*2(다수 의 참여자/소수의 참여자)의 4 개의 실험 그룹을 구성했다. 설문조사는 실험 자극 제와 평소 화상회의 사용 경험을 결합하여 진행하였으며, 조사 결과를 바탕으로 가설을 검증하였다. 연구의 타당성을 위해 최근 3 개월 동안 줌 화상회의를 사용 한 사람을 연구 대상으로 설정해 총 244 개의 표본을 얻었다. 최종 연구 결과는 가시성의 변화가 사회적 인지 수준에 양(+)의 영향을 미친다는 것을 보여주었다. 연구 중 발언자 그룹과 다수의 참여자 그룹은 더 높은 가시성과 사회적 인지 수준을 보여주었다. 또 사회적 인지가 높은 개인은 화상회의 피로 정도가 높고 화상회의 사용 만족도 평가도 낮은 결과를 나타냈다. 자기 감시는 사회적 인지가 화상회의 피로에 영향을 미치는 과정에서 조절 역할을 하였고 사용 만족도에도 음(-)의 영향을 미쳤다. 화상회의 피로는 사용 만족도에 영향을 미치는 과정에서 매개 역할을 하였다. ;Online video platforms such as ZOOM have exerted their unique characteristics during the COVID-19 epidemic to help people maintain normal work and study order. In particular, the feature of visibility between both parties in ZOOM has become a way to transcend ordinary face-to-face communication. But in such a visibility environment, users also feel greater pressure. This has a lot to do with the social cognition gained in visibility environments. The growing negative impact of using video conferencing has given rise to a new term - ZOOM fatigue. Many users are therefore resistant to the continued use of video conferencing. In this regard, this study combined with previous research on how visibility environment affects people's usage satisfaction. It is hoped that based on the research results, we will have a deeper understanding of the factors influencing satisfaction with video conferencing use. This study combines prior research analysis and actual use experience. Changes in visibility are affected by participation and the number of participants. Participation is divided into two types: speaker and audience. The number of participants is divided into multiple participants and minority participants. Changes in participation and number of participants affect the extent to which individuals are visible in video conferences. Visibility changes mean that the social cognitive cues that individuals can perceive are different. Additionally, due to the nature of visibility, individuals can see their own screens during video conferences. For this reason, an individual's self-monitoring tendency is stimulated and the awareness of showing a better image increases the individual's level of social cognition and can directly affect user satisfaction. Cognition, comparison, and behavioral control that occur during social cognitive processes affect the level of fatigue of video conferencing and therefore satisfaction with use. Therefore, in this study, four experimental groups of 2 (speaker/listener)*2 (many participants/small number of participants) were formed to simulate the impact of visibility changes. The survey was conducted by combining experimental stimuli and usual video conference use experience, and the hypothesis was verified based on the survey results. For the validity of the study, people who used Zoom video conferencing in the past three months were selected as the study subjects, and a total of 244 samples were obtained. The final study results showed that changes in visibility had a positive effect on the level of social cognition. During the study, the speaker group and the multiple participant group showed higher levels of visibility and social awareness. Additionally, individuals with high social cognition showed a high level of videoconferencing fatigue and a low level of satisfaction with videoconferencing use. Self-monitoring played a moderating role in the process of social cognition affecting videoconferencing fatigue and also had a negative effect on satisfaction with use. Videoconferencing fatigue played a mediating role in the process of influencing user satisfaction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE