View : 132 Download: 0

유아 대상 영어학원의 교육 적합성 분석

Title
유아 대상 영어학원의 교육 적합성 분석
Other Titles
Analysis of the educational suitability of English education institutes for young children
Authors
이정은
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아 대상 영어학원
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
The purpose of this study is to understand the practicalities of English education institutes for young children and analyze its educational suitability for young children. In this regard, the research questions are as follows. 1. How is the quality of classes and interactions in English education institutes for young children? 2. How suitable are the daily routines in English education institutes for young children in terms of developmental appropriateness? 3. How suitable are the physical environment in English education institutes for young children in terms of developmental appropriateness? The research targeted an English education institute for young children located in ○○ City. To assess the quality of classes and interactions, the Classroom Assessment Scoring System developed by Pianta et al. (2008) was translated and utilized. Descriptive statistics were employed for data analysis, computing means and standard deviations. To explore the developmental suitability of daily routines, factors outlined by Gestwicki (2007/2008) for developmentally appropriate routines and the detailed guidelines by NAEYC (2022) were used. Criteria based on these factors were established to evaluate if the routines met developmental needs, followed by presenting the outcomes. Lastly, to assess the developmental suitability of the physical environment, factors outlined by Gestwicki (2007/2008) for a developmentally appropriate physical environment were used. Each classroom and shared space were evaluated against these criteria to determine if they met the necessary factors, and the results were described. The results of this research are as follows. First, the quality of classes and interactions in English education institutes for young children appeared generally low. Emotional support, instructional support, and classroom organization ranked relatively higher, but all areas scored below the median, indicating a lower level. Second, the daily routines in these English education institutes for young children were found to be unsuitable for the developmental needs of young children. Analysis revealed a heavy emphasis on large group activities across all classes, and almost none met the criteria for developmentally appropriate routines. Third, the physical environment in these English education institutes for young children was also deemed unsuitable for the developmental needs of young children. None of the spaces met the criteria for a developmentally appropriate physical environment, and even the few elements considered satisfactory qualitatively fell short. Based on these results, discussions regarding the educational suitability of English education institutes for young children were initiated. It was inferred that policies need to be established to manage and regulate the low educational quality in these institutes. Additionally, there's a necessity to critically assess English education in these settings. Moreover, this study revealed that these institutes do not sufficiently possess the educational qualities as alternative institutions for early childhood education. Therefore, it might be more appropriate for young children to attend English education institutes on a part-time rather than a full-time basis during their early years.;본 연구는 유아 대상 영어학원의 교육 실제를 파악하고 유아 대상 영어학원 교육의 적합성을 분석하는 데 목적이 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아 대상 영어학원의 수업 및 상호작용의 질은 어떠한가? 2. 유아 대상 영어학원 일과의 발달 적합성은 어떠한가? 3. 유아 대상 영어학원 물리적 환경의 발달 적합성은 어떠한가? 본 연구는 ○○시 소재의 A 유아 대상 영어학원을 대상으로 하였다. 유아 대상 영어학원 수업 및 상호작용의 질을 알아보기 위하여 Pianta 외(2008)가 개발한 교실의 질 평가 체계(Classroom Assessment Scoring System)를 번역하여 사용하고, 자료 분석을 위해 기술통계를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 다음으로 유아 대상 영어학원 일과의 발달 적합성을 알아보기 위해서는 Gestwicki(2007/2008)가 제시한 발달에 적합한 일과를 위한 고려 요소와 NAEYC(2022)가 제시한 발달에 적합한 일과의 세부 지침을 토대로 분석 준거를 세우고, 각 학급의 일과가 고려 요소를 충족하는지 확인하고 결과를 서술하였다. 마지막으로 유아 대상 영어학원 물리적 환경의 발달 적합성을 알아보기 위하여 Gestwicki(2007/2008)가 제시한 발달에 적합한 물리적 환경을 위한 고려 요소를 수정ㆍ보완하여 분석 준거를 세우고, 각 학급 교실과 공유공간이 고려 요소를 충족하는지 확인한 후 결과를 서술하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 대상 영어학원 수업 및 상호작용의 질은 전반적으로 낮게 나타났다. 정서적 지원, 교육적 지원, 교실의 구성 순으로 높게 나타났으나 모든 영역이 중간값 이하의 점수로 낮은 수준을 보였다. 둘째, 유아 대상 영어학원의 일과는 유아의 발달에 적합하지 않은 것으로 나타났다. 전체 일과 내 각 활동의 비율을 산출한 결과, 모든 학급이 대집단 활동에 편중된 일과를 운영하고 있었다. 또한 모든 학급에서 유아의 발달에 적합한 일과를 위한 고려 요소를 거의 충족하지 못하였다. 셋째, 유아 대상 영어학원의 물리적 환경 또한 유아의 발달에 적합하지 않은 것으로 나타났다. 모든 공간이 발달에 적합한 물리적 환경을 위한 고려 요소를 거의 충족하지 못하였다. 충족하는 것으로 판단된 소수의 요소도 질적으로는 아쉬운 수준을 보였다. 이상의 결과를 바탕으로 유아 대상 영어학원의 교육 적합성을 논의하여, 유아 대상 영어학원의 낮은 교육의 질을 관리ㆍ규제할 정책 마련과 비판적인 시각에서 유아 대상 영어학원의 교육을 바라볼 필요가 있다는 시사점을 도출하였다. 또한 본 연구를 통해 유아 대상 영어학원이 유아교육기관의 대안적 기관으로서의 교육적 자질을 적합하게 갖추지 못하였음을 발견하였으므로, 유아기에는 전일제보다 시간제로 영어학원을 이용하는 편이 적절할 것으로 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE