View : 135 Download: 0

영어학원 재원 경험이 있는 유아의 언어, 사회정서 발달과 유아교육 기관생활에 대한 교사의 인식

Title
영어학원 재원 경험이 있는 유아의 언어, 사회정서 발달과 유아교육 기관생활에 대한 교사의 인식
Other Titles
Teachers' perceptions of language, social and emotional development and institutional life of young children with experience in English academy
Authors
송승연
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육 전문가인 유아교사가 영어학원에서 재원했던 유아의 언어, 사회정서발달과 유아교육 기관생활 요소를 직접 평가하도록 하여 유아대상 영어학원의 프로그램이 유아의 발달과 기본생활습관, 놀이, 대소집단활동 수준에 영향을 미치는지 살펴보는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 유아대상 영어학원에서 유아교육기관으로 옮겨온 유아 140명의 담임교사 123명을 대상으로 실시되었다. 영어학원 재원 경험이 있는 유아의 발달과 유아교육 기관생활 수준을 파악하기 위해 관련 문헌과 교사 면담을 바탕으로 제작한 교사용 설문지를 사용하였다. 설문은 언어발달, 사회정서발달, 기본생활습관, 놀이, 대소집단활동 총 다섯 부분으로 구성하였고, 영어학원에 재원하였던 유아가 처음 유아교육기관으로 이동해왔을 당시의 수준을 회상하여 응답하도록 하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였다. 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아대상 영어학원 재원 경험이 있는 유아의 언어발달과 사회정서발달 수준은 또래에 비해 미흡한 수준이었다. 특히 언어발달의 경우, 사회정서발달뿐만 아니라 기본생활습관, 놀이, 대소집단활동을 통틀어 가장 부족하다고 평가되었다. 언어발달의 경우, 듣기와 말하기 수준이 가장 부족한 것으로 보고되었으며, 사회정서발달의 경우 사회적 관계발달이 가장 미흡한 것으로 평가되었다. 둘째, 유아대상 영어학원 재원 경험이 있는 유아의 기본생활습관, 놀이, 대소집단과 같은 유아교육 기관생활 수준은 모두 또래에 비해 미흡한 수준이었다. 특히 영어학원에 재원 경험이 있는 유아들은 놀이, 기본생활습관, 대소집단활동 순으로 어려움을 겪고 있었으며 놀이와 대소집단활동에 대한 평정을 통해 공통적으로 자발성이 낮음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로, 유아교사가 영어학원에서 유아교육기관으로 이동해온 유아의 발달을 지원할 수 있도록 교사교육이 이루어져야 할 것이고 부모가 유아기가 발달, 유아교육 기관생활 습득의 결정적 시기임을 알고, 국가수준 유아교육과정의 중요성을 인식할 수 있도록 국가와 기관 차원에서 부모교육을 실시할 수 있을 있을 것이라는 시사점을 도출하였다. 또한, 부모가 유아대상 영어학원에 재원하여도 국가수준의 교육과정을 따를 수 있다는 인식에서 벗어날 수 있도록 학원임이 드러나는 명칭을 사용하도록 유의하여야 하며, 유아대상 영어학원의 교육과정 명칭 사용을 제재해야 할 필요가 있음을 시사할 수 있었다.;The purpose of this study is to examine whether the program of the English academy for infants affects the development of children, basic lifestyle, play, and large and small group activities by allowing early childhood teachers, who are experts in early childhood education, to directly evaluate the language, social and emotional development and institutional life factors of infants funded by the English academy. This study was conducted with 123 homeroom teachers of 140 children who moved from English academies for infants to early childhood education institutions. In order to understand the development of children with experience in English academies and the standard of institutional life, a teacher questionnaire was used based on related literature and teacher interviews. The survey consisted of five parts: language development, social and emotional development, basic lifestyle, play, and large and small group activities, and children who had applied to English academies were asked to respond by recalling the level at which they first moved to early childhood education institutions. Frequency and percentage, mean and standard deviation were calculated for data analysis. The results of the research questions are as follows. First, the level of language and social and emotional development of infants with experience in funding English academies for children was insufficient compared to their peers. In particular, in the case of language development, it was evaluated as the most insufficient not only in social and emotional development, but also in basic lifestyle, play, and large and small group activities. In the case of language development, it was reported that the level of listening and speaking was the most insufficient, and in the case of social emotional development, social relationship development was evaluated as the most insufficient. Second, the basic lifestyle, play, and large and small group activities of children with experience in funding English academies for children were all inadequate compared to their peers. In particular, children with experience at English academies were struggling in the order of play, basic lifestyle, and large and small group activities, and their evaluation of play and large-scale group activities showed that they had low spontaneity in common. Based on the results of this study, teacher education should be conducted so that early childhood teachers can support the development of children who have moved from English academies to early childhood education institutions, and parents will be able to conduct parental education at the national and institutional level so that they can recognize the importance of the national-level early childhood curriculum. In addition, it could be suggested that parents should use the name that reveals that they are academies so that they can follow the national-level curriculum even if they apply to English academies for children, and that it is necessary to restrict the use of the name of the curriculum for English academies for children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE