View : 134 Download: 0

유아대상 영어학원에 자녀를 보낼 의향 유무에 따른 어머니의 인식

Title
유아대상 영어학원에 자녀를 보낼 의향 유무에 따른 어머니의 인식
Other Titles
mother's perception of willingness to send their children to an English education institute for young children
Authors
권소영
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육기관에 재원 중인 만 2~5세 자녀를 둔 어머니 중 유아대상 영어학원에 보낼 의향이 없는 어머니와 있는 어머니를 대상으로, 영어학원에 대한 인식(보낼 의향 여부, 보내고 싶은 이유, 우려 등)의 차이를 살펴보는 데 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 향후 영어학원에 자녀를 보낼 의향이 없는 어머니와 있는 어머니의 유아대상 영어학원에 대한 인식은 어떠하며 차이는 있는가? 본 연구는 유아교육기관에 재원 중인 만 2~5세 자녀를 둔 어머니 142명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 선행연구 및 문헌자료와 어머니 면담을 바탕으로, 유아대상 영어학원에 관한 인식의 차이를 알아보기 위해 직접 제작한 설문지를 사용하였다. 설문지는 2개 영역의 59문항으로 구성되었으며, 지인에게 1차로 설문을 실시하고, 눈덩이 표집을 통해 2차로 지인의 지인에게 설문을 의뢰하였다. 마지막으로, 전국구 맘카페 및 지역 맘카페 2곳에 안내문과 설문지 링크를 게시하여 설문 참여를 의뢰하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 케이스 퍼센트, 평균과 표준편차, 독립표본 t검정으로 분석하였다. 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에 보내는 이유에 대해 영어학원에 보낼 의향이 없는 어머니는 보낼 의향이 있는 어머니보다 현재 유아교육기관에 다녀야 하고, 학원에서의 영어교육이 불필요하다고 생각하며, 기관 선택에 있어 자녀의 기질과 성향을 고려하는 것으로 나타났다. 한편, 영어학원에 보낼 의향이 있는 어머니는 기관 선택에 있어 자녀의 선호도는 고려하는 반면, 자녀의 기질과 성향은 고려하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가정에서 하는 영어 학습 형태에 대해 영어학원에 보낼 의향이 없는 어머니보다 보낼 의향이 있는 어머니가 더 많이 실시하는 것으로 나타났다. 셋째, 향후 영어학원에 자녀를 보내고 싶은 나이에 대해 보낼 의향이 있는 어머니는 자녀가 만 5세일 때를 가장 많이 응답하였고, 이어서 만 4세일 때도 많이 응답하였다. 영어학원에 보내고 싶은 이유는 자녀의 영어 실력이 향상될 것 같아서, 성인이 되어서도 필수적이라서 자녀가 영어에 흥미를 느낄 것 같아서라고 하였고, 영어학원에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 넷째, 영어학원에 대한 우려에 대해 영어학원에 보낼 의향이 없는 어머니는 우려를 많이 하는 반면, 보낼 의향이 있는 어머니는 우려를 적게 하는 것으로 나타났다. 보낼 의향이 없는 어머니는 자녀의 자발성 및 능동적 태도의 침해, 원어민 교사의 국적이나 범죄 등을 검증할 방법 없음, 향후 부작용 발생할 수 있음의 순으로 대부분 항목에서 우려를 많이 하는 것으로 나타났다. 반면, 보낼 의향이 있는 어머니는 원어민 교사의 국적이나 범죄 등을 검증할 방법 없음, 향후 부작용 발생할 수 있음, 자격증 등 교사 전문성 및 자질 신뢰 못함의 순으로 우려하는 것으로 나타났으나 대부분 항목에서 우려를 적게 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에서 유아대상 영어학원에 보낼 의향이 없는 어머니와 있는 어머니 간의 영어교육에 대한 상당한 인식의 차이가 있었다. 이를 바탕으로 어머니들이 유아대상 영어학원에 대해 비판적인 시각을 가지고 신중한 판단을 할 수 있도록 하며, 나아가 자녀의 건강한 성장과 발달을 위한 바람직한 교육관을 정립할 수 있도록 하는 교육적 지침 및 대안을 마련할 필요가 있다는 시사점을 도출하였다.;This study was conducted among mothers with children aged 2 to 5 years old, who are enrolled in kindergarten. The purpose of this study is to examine the differences in perceptions of English education institute for young children among mothers who are not willing to send their children to English education institute and those who are. In this regard, the following research questions were set. 1. How do mothers’ perceptions of English education institute for young children differ according to their intention to send their children to the institute in the future? This study was conducted with 142 mothers of children aged 2 to 5, who are enrolled in kindergarten. Based on the literature review and interview with mothers, a self-made questionnaire was used as a research tool. The questionnaire was consisted by 59 questions in two sections, and was administered by snowball sampling. Also, a link to the questionnaire was posted in two national and local mom cafes to invite participants. The collected data were analyzed by frequency and percentage, case percentage, mean and standard deviation, and independent sample t-test according to the research question. The results according to research questions are as followed. First, compared to mothers who are willing to send their children to an English education institute for young children, mothers who are more likely to believe that their children should attend their current kindergarten, believe that English language education is unnecessary, and consider their children’s temperament and disposition when choosing an institution. On the other hand, mothers who are willing to send their children to an English education institute for young children are more likely to consider their children's preferences, but less likely to consider their children's temperament and disposition when choosing an institution. Second, when it comes to the actual practice of English learning at home, mothers who are willing to send their children to an English education institute for young children are more likely to do so than those who are not. Third, when asked about the age at which they would like to send their children to English education institute for young children in the future, mothers who are willing to send their children to English education institute most often responded when their children are 5 years old and 4 years old. Their reasons for wanting to send their children to an English education institute were: they thought it would improve their children's English skills and that their children would be interested in learning English because it would be essential in adulthood. So they had a positive perception towards English education institute. Fourth, when it comes to concerns about English education institute for young children, mothers who are not willing to send their children to English education institutes are more concerned, while mothers who are willing are less concerned. Unwilling mothers were most concerned about the following items: infringement of their children's spontaneity and proactive attitude, impossible to verify the nationality or criminal record of native teachers, and possible adverse effects in the future. On the other hand, mothers who were willing to send their children to English education institute for young children were less concerned about most of the items in the following order: impossible to verify the nationality or crimes of native teachers, possible adverse effects in the future, and lack of trust in teachers' professionalism and qualifications such as certifications. The results of this study showed a significant difference in perceptions of English education between mothers who were not willing to send their children to an English education institute for young children and those who were. Based on this results, it is suggested that there is a need to provide educational guidelines and alternatives for mothers so that they can have a critical view and make careful judgments about English education institutes, and establish a desirable educational perspective for the healthy growth and development of their children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE