View : 127 Download: 0

챗GPT를 활용한 설득적 글쓰기 교수・학습 방안 연구

Title
챗GPT를 활용한 설득적 글쓰기 교수・학습 방안 연구
Other Titles
A Study on Persuasive-Writing Teaching and Learning Methods Using ChatGPT - Focusing on learners’question-generation strategies -
Authors
신정아
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 AI융합교육전공
Keywords
챗GPT, 질문 연속체, 설득적 글쓰기, AI 활용, 교수·학습 모형
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
고등학생들의 글쓰기 교육의 문제점은 갈수록 심각해지는 상황이다. 이에 대한 연구는 지속적으로 진행되고 있다. 그 문제점으로 쓰기의 복잡성 증가, 정보와 전략의 사용에 따른 글쓰기 과정의 어려움 등이 지적되고 있다. 본 연구는 이러한 선행 연구들의 힘입어 요즘 대두되고 있는 인공지능 기술의 협력으로 고등학교 학생들의 글쓰기 교육의 향상을 도모하고자 한다. 더욱이 코로나19로 인한 비대면 수업의 확대와 맞물려 교육 정책상 인공지능 기술을 탑재한 교육 도구의 적용 필요성은 갈수록 높아지고 있다. 교육부는 장기적으로 온-오프라인 융합 수업 등 미래형 수업 모형을 확산할 계획임을 밝혔다(교육부, 2020). 미래형 수업 모형을 확산 움직임의 하나로 2020년 9월 교육부는 유치원・초・중・고교에 인공지능 교육을 도입하기로 하였다. 교육부는 미래 인재 양성을 위해 교원의 전문성 신장이 필수라는 판단 아래 예비교원의 디지털・인공지능 교육 역량을 함양하는 교사 자격 취득 기준 개정은 물론‘교사를 위한 인공지능 교육 가이드북(2021)’,‘인공지능 디지털 교과서 개발(2023)’, ‘교원을 위한 인공지능 첫걸음(2023)’등 활용 자료집을 지속적으로 학교 현장에 제공하고 있다. 본 연구에서는 챗GPT 활용하여 설득적 글을 작성해보는 과정을 통해 쓰기 능력을 향상할 수 있는 교수・학습 프로그램을 개발하고자 한다. 그 경우에 실제 학교 현장에서 적용하는 과정을 통해 프로그램의 효과성을 검증해보고 학생들이 챗GPT 활용에 있어 어떻게 인식하는가, 그리고 이 부분에 대해서 교사는 어떤 점을 유의하여 지도해야 하는가를 살펴보는 것에 목적이 있다. 연구 방법으로는 실행 연구를 실시하였다. 첫째, 학생들이 가진 배경 지식으로 1차 글쓰기를 진행한다. 둘째, 1차 글쓰기를 검토한 후, 학습자 스스로 질문 생성할 수 있도록 질문 전략을 제공하고 학생들을 연습시킨다. 셋째, 챗GPT를 활용한 2차 글쓰기를 진행한다. 넷째, 학생들의 글을 5명의 국어 교사가 내용, 형식, 표현을 기준으로 평가한다. 챗GPT 활용 전・후의 글쓰기를 비교하여 학생들의 쓰기 능력 변화를 살펴보았으며, 챗GPT 기술 및 활용 부분에 있어 쓰기 성찰지와 심층 면담을 통해 쓰기 및 챗GPT에 대한 인식을 살펴보고자 하였다. 챗GPT 활용 설득적 글쓰기 능력 및 인식, 유의점과 관련하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 챗GPT를 활용함으로써 글쓰기에서 내용, 조직, 표현에 전반적으로 도움을 받았음을 알 수 있었다. 특히‘조직 부분’에서 큰 영향을 받아 서론, 본론, 결론의 3단 구성을 갖출 수 있게 되었으며, 각 단계별로 어떤 내용이 들어가야 하는지 등 챗GPT의 활용을 통해 해결되었다. 또한 문제 상황-해결 방안, 정책 소개-비판 등과 같은 설득의 구조를 알고, 자신의 주장과 근거에 있어 논리적 일관성을 갖추는 등 향상된 글 수준을 보였다. 둘째, 챗GPT 활용 부분에 있어서 95.92%에 해당하는 학생이 설득적 글쓰기에 챗GPT가 도움이 되었고, 특히 내용 생성, 내용 조직 등 다양한 부분에서 활용도가 높았음을 이야기하였다. 챗GPT를 활용함으로 검색의 방법 및 속도 면에서 편리하며 내용 생성 및 조직, 자기 점검이 가능하다는 점을 들어 긍정적으로 인식하였다. 그런데 챗GPT 활용에 있어 문제점이 발견되었다. 바로‘질문 생성’이었다. 학생은 원하는 답변을 위해 어떻게 질문해야 할지, 자신의 주장 및 의도와 다른 답변을 하는 챗GPT 활용에 대해 이질감을 드러냈다. 또한 챗GPT 답변을 어떻게 선별해야 할지, 심화된 질문이나 윤리적인 질문을 할 수 없다는 점과 정보의 시간적 한계 등 질문 생성에 있어 여러 부분을 언급하였다. 이에 Marzano, Simms(2014)의 ‘질문 연속체(Questioning Sequences)’의 응용을 통해 학습자 질문 생성 방법을 모색해보았다. 질문 연속체의 활용으로 챗GPT를 활용한 글쓰기는 이해, 분석, 비교, 평가 등을 포함하는 요청과 통합된 대화 방식, 그리고 챗GPT와의 상호 심화되는 질문 방식을 가지게 된 점이 특징적이다. 연구 결과를 종합하면 설득적 글쓰기에는 챗GPT의 활용, 교사의 메타 인지적 과정 지도의 필요성, 학습자 질문 생성 및 선별 지도 등이 필요함을 알 수 있다. 학습자의 측면에서는 교차 검증(cross check), 팩트 체크(fact check), 자기 조절 학습 방법을 갖추어야 한다. 또한 교사의 측면에서는 학습자가 챗GPT와 상호소통을 어떻게 해야 하는지, 학생 스스로 비판적 점검 질문을 어떻게 구성하는지, 그리고 다양한 층위의 질문 전략을 어떻게 구사하는지를 지도할 필요가 있다. 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 국어 교과에서 AI를 활용한 교수・학습 모형 개발은 많지 않고, 기존의 선행 연구들은 일방적 쓰기 지도의 방식으로 이루어진 교수․ 학습 방법 구안에 그쳤다. 본 연구는 쓰기 어려움에 대한 인식과 극복 전략 사용 실태에 관한 연구를 진행하였다. 챗GPT와 같은 생성형 AI 특징을 고려하여 쌍방향적 쓰기 방식의 교수 학습・방법을 구안하였다. 둘째, 생성형 AI인 챗GPT를 쓰기 교육에 활용할 때 질문 교육이 사전에 필수적임을 알 수 있었다. 또한, 고등학생의 글쓰기 자료를 통해 질문 생성 전략의 중요성, 챗GPT 활용 방안을 고찰하였다. 본 연구는 설득적 글쓰기 더 나아가 쓰기 교육에서 AI를 활용한 교수・학습 연구의 가능성을 제시하였다. ;The problem of writing education for high school students is becoming more and more serious, research of which is ongoing. The increase in the complexity of writing and the difficulty of the writing process due to the use of information and strategies are pointed out. This study aims to improve the writing education of high school students through the cooperation of artificial intelligence technology, which is emerging these days thanks to the preceding studies. Moreover, in line with the expansion of non-face-to-face classes due to COVID-19, the need to apply educational tools, equipped with artificial intelligence technology, in educational policies is increasing. The Ministry of Education announced that it plans to spread future class models such as online and offline convergence classes in the long term (Ministry of Education, 2020) As part of a movement to spread these class models, the Ministry of Education decided to introduce artificial intelligence education to kindergartens, elementary, middle and high schools in September 2020. Judging that it is essential to improve teachers' professionalism to foster future talent, the Ministry of Education continues to provide schools with materials such as "Artificial Intelligence Education Guidebook for Teachers (2021), "Artificial Intelligence Digital Textbooks Development (2023)", and "Artificial Intelligence First Steps for Teachers (2023)". In this study, we intend to develop teaching and learning programs that can improve students’writing skills through the process of writing persuasive texts using ChatGPT. At this point, the purpose is to verify the effectiveness of the program through the process of applying it in the actual school situation and to examine how students perceive the use of ChatGPT and what points teachers should pay attention to. As a research method, an implementation study was conducted. First, the first writing is conducted with the background knowledge of the students alone. Second, after reviewing the primary writing, we provide questioning strategies and make students practice so that they can create their own questions. Third, the second writing is conducted with assistance from ChatGPT. Fourth, five Korean language teachers evaluate students' results based on content, form, and expression. By comparing writing results before and after using ChatGPT, we look into the changes in students' writing abilities, and we try to examine the perception of writing and ChatGPT through writing-reflection sheets and in-depth interviews about ChatGPT technology and application. The results of the analysis in relation to students persuasive writing abilities, perception, and points to note using ChatGPT are as follows. First, it was found that students received overall help in content, organization, and expressions in with the assistance of ChatGPT. In particular, students got greatly influenced with the ‘organization ability’and was able to construct a three-tier composition of introduction, body, and conclusion. students could resolve problems through the use of ChatGPT, such as what should be included in each step. In addition, they showed improvement in writing levels, such as knowing the structures of persuasive-writing, problem situation-solution, policy introduction-criticism, and logical consistency in their arguments and grounds. Second, 95.92% of the students said that ChatGPT was helpful in persuasive -writing, and in particular, it was highly utilized in various areas such as content creation and organization. Using ChatGPT was recognized positively because it was fast and convenient for searching and it was possible to create content, organize, and self-check with ChatGPT. On the other hand, same problems were found in students’using ChatGPT. one of the problems was about‘creating questions'. Some students had difficulty in how to ask questions for the desired answers and the use of ChatGPT, which answered differently from students’intentions. It also included several negative aspects of question generation, such as how to select ChatGPT answers, difficulties to ask in-depth questions or ethical questions, and the problem of time limit related to information. Accordingly, we explored how to generate proper learner questions through the application of Marzano and Simms (2014)'s Questioning Sequences. Writing with ChatGPT using “Questioning Sequences” is characterized by an integrated conversation method with requests that include understanding, analysis, comparison, and evaluation, and a mutual in-depth question method with ChatGPT. Combining the research results, it can be seen that students’persuasive -writing requires the assistance of ChatGPT, the need for teacher metacognitive process guidance, and learner question generation and screening guidance. Learners should be equipped with abilities of cross-check, fact check, and self-regulated learning methods. In addition, on the teacher's side, it is necessary to guide learners on how to communicate with ChatGPT, how students themselves organize critical inspection questions, and how to use questioning strategies at various levels. Based on the research results, the following implications were derived. First, there are not many teaching and learning models developed using AI in Korean language subjects, and the previous studies have only been designed for teaching and learning methods made in a one-sided way of writing guidance. This study is about the perception of writing difficulties and the use of overcoming strategies. In consideration of Generative AI characteristics such as ChatGPT, a teaching and learning method of interactive writing was devised. Second, when using ChatGPT, a generative AI, for writing education, it was found that prior questioning education was essential. In addition, the importance of question generation strategies and ways to utilize ChatGPT were considered through writing materials of high school students. This study suggested the possibility of teaching and learning research using AI in writing education beyond persuasive-writing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
ETC > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE