View : 145 Download: 0

귀국한 성인 교차문화 아이들을 위한 문화간 감수성 발달모델 기반 집단미술치료 질적 사례 연구

Title
귀국한 성인 교차문화 아이들을 위한 문화간 감수성 발달모델 기반 집단미술치료 질적 사례 연구
Other Titles
A Qualitative Case Study of Group Art Therapy Based on Developmental Model of Intercultural Sensitivity for Returned Korean Adult Cross-Cultural Kids
Authors
김수진
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Keywords
교차문화아이들, 성인교차문화아이들, 제3문화아이들, 성인제3문화아이들, 집단미술치료, 미술치료, CCK, ACCK, TCK, ATCK, 문화간감수성발달모델, 문화간감수성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구의 목적은 문화간 감수성 발달 모델을 기반으로 구성된 집단미술치료를 통해 성인 교차문화 아이들이 어떠한 경험을 하고, 그 의미가 무엇인지 살펴보는 데 있다. 이를 위해 특정 사례가 특정한 상황 속에서 갖는 복잡성과 특수성을 포함하는 행위에 대해 이해하는 Skate(1995)의 질적 사례 연구를 통해 연구 참여자들이 집단미술치료를 통해 경험한 것의 의미를 심층적으로 탐구하고자 하였다. 연구의 참여자들은 청소년기를 포함하여 6년 이상 해외에서 거주하고 귀국한 만 30대 여성들이다. 2023년 6월부터 2023년 11월까지 두 차례의 개인 심층 면담과 12회기 집단미술치료가 실행되었다. 집단미술치료는 Bennett(1993)의 문화간 감수성 발달모델의 각 단계를 적용하여 한국 사회에서 경험된 낯선 문화적 맥락을 이해 및 수용하고, 문화간 감수성을 창의적인 방법으로 증진하여 유연한 행동 변화를 돕는 데 목적을 두었다. 이를 위해 집단미술치료의 구성은 교차문화 아이들의 특성과 문화간 감수성 발달모델을 바탕으로, 정체성, 상실, 고향, 문화이동 등 교차문화 아이들의 삶에서 나타나는 독특한 주제들과 그들이 지닌 문화적 특성에 주목하여 미술 매체와 접근방법이 선택되었다. 또한, 유사문화 경험집단으로부터의 상호작용을 통해 유대감과 심리적인 지지를 형성하고, 소속되었던 문화들의 장단점을 자유롭게 판단하며, 교차문화 아이들이 가진 문화적 정체성을 정립할 수 있도록 개입이 이루어졌다. 자료수집은 집단미술치료와 심층 면담 전 과정이 담긴 축어록, 연구자의 회기일지, 관찰자의 관찰일지, 연구 참여자들의 노트, 그리고 연구 참여자들의 작품 사진 등을 통해 이루어졌다. 자료 분석은 Braun과 Clarke(2006)가 제시한 주제 분석 방식과 Skate(1995)가 제시한 범주 합산과 직접 해석의 방식을 모두 참고하여 집단미술치료 경험과 그 의미를 도출하고자 하였다. 수집된 자료들을 분석한 결과 다음과 같은 5개의 상위주제와 14개의 하위주제를 도출하였다. 본 집단미술치료의 사례 범주는 <문화 간 이동을 경험한 나의 문화적 정체성을 탐색함>, <한국문화 수용에 방어적인 원인을 찾고자 함>, <한국 사회에 잠식된 나의 삶을 창조적 미술 활동으로 깨움>, <성인 교차문화 아이들로서의 정체성을 찾아감>, <변화된 시각을 통해 앞으로의 삶을 주체적으로 이끌어갈 힘이 생김>이다. 본 연구 결과를 바탕으로 문화간 감수성 발달모델을 기반으로 한 집단미술치료에서의 경험에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 집단미술치료를 통해 참여자들은 성인 교차문화 아이들이라는 정체성을 인식함으로써 자기 자신이 가진 독특한 경험과 삶의 양식을 이해할 수 있게 되었다. 유사문화 경험집단을 통해 한국 사회에서 거주하며 경험한 문제들을 자신만의 문제가 아닌, 다른 사람들도 경험하는 보편적인 문제임을 깨닫고 심리적인 위안을 경험하였고, 참여자들이 자신의 문화적 소속감을 획득하게 되는 기회가 되었다. 둘째, 연구 참여자들은 미술치료의 과정에서 문화간 이동 과정에서 경험한 외상적인 사건과 감정들을 탐색하고, 미술을 매개로 일렬의 사건들을 안전하게 재구성하였다. 또한 말로 표현하기 어려운 내면의 감정들을 다양한 미술적 표현 방법과 매체 특성을 통해 표출함으로써 심리적인 이완감과 자기표현의 기회를 가졌다. 이를 바탕으로 자기 자신을 긍정적으로 바라보고자 하는 밑거름을 형성하였다. 셋째, 문화간 감수성 발달모델을 기반으로 구조화된 집단미술치료를 통해 참여자들은 자신을 통찰하는 기회를 얻고, 숨겨져 있는 자신의 강점과 자원을 발견하는 경험을 하였다. 미술치료 안에서 발견한 변화는 참여자들을 자신의 정체성을 바탕으로 문화 간 차이를 통합하고자 하는 긍정적인 변화와 성장으로 이끌었다. ;The goal of this study is to examine and explore the experience of Adult Cross-Cultural Kids (hereinafter referred to as ACCK), through the lens of group art therapy. The study was particularly focused on the Developmental Model of Intercultural Sensitivity (hereinafter referred to as DMIS), first suggested by Milton Bennet in 1993. The study uses a qualitative case study approach, allowing for a holistic overview and understanding of the research participants’ and their multiple perspectives. The study participants consisted of 30-year-old women who fulfill the following categories: 1) They must have spent a minimum of six years outside Korea, 2) This time abroad must include their adolescence, 3) They currently reside in Korea. The participants went through twelve sessions of group art therapy, from June 2023 to November 2023. The sessions were grounded on the DMIS and its six stages. Throughout the sessions, participants explored and learned how to better understand the foreign cultural context they each experienced in Korea, with the overall aim of finding creative ways to strengthen intercultural sensitivity, and encourage lateral thinking in the context of intercultural experiences. The artistic medium used in the sessions, as well as the overall approach, were based on the aforementioned DMIS—which, within the context of ACCKs, often manifests in their work as themes of identity, loss, homeland, and culture. The study also allowed the participants a better understanding of their own cultural identities. The participants did so by bonding through shared and similar experiences, and also by freely weighing the positives and negatives of their own cultural backgrounds. Data was collected through the form of a verbatim recording of the group art therapy session and the in-depth interviews. Session diaries were also kept, both by the author of the study and by the participants. Data was also kept in the form of research notes, as well as photographs of the participants’ art pieces. Analysis of said data was informed by Braun and Clarke’s (2006) thematic analysis, as well as Stake’s (1995) categorial aggregation and direct interpretation. Analysis of the collected data lead to five topics, as well as fourteen subtopics. The topics that are the most relevant to these group art therapy sessions were: “Exploration of a participant’s cultural identity after experiencing a cross-cultural move,” “Examining why a participant may be defensive towards adopting Korean culture,” “Reaffirming one’s sense of self through artistic and creative endeavors,” “Gaining insight into one’s identity in a collaborative process with other ACCKs,” “Gaining autonomy and a proactive mindset through changed perspectives.” Having examined the experiences of the ACCKs’ undergoing group art therapy sessions based on DMIS, the study has arrived at the following conclusions. Firstly, participants were able to gain insight into their identity as an Adult Cross-Cultural Kid, allowing them to process their unique experiences and lifestyles. This was achieved by group art therapy with members of their peers—others who have shared experiences. Furthermore, participants understood that their experiences were not uncommon when it pertains to ACCKs’, leading to a validation of their experiences. Through this, the participants laid down the groundwork for psychological change and acceptance of oneself. Secondly, by exploring their cross-cultural moves through the medium of art, participants learned that their adolescent experiences were still exerting an effect on their present life. Regardless of how long they lived abroad or when they returned, repeated and drastic changes in their adolescence often fostered an inexplicable sense of loneliness, difficulty in creating and maintaining significant relationships, and an anxiety of not being able to fit into a culture. With art as a medium, however, the participants discovered the positives of their experience and how they manifest in their lives—ultimately fostering autonomy and better self-image.Thirdly, by gaining a better understanding of oneself, the participants gained the confidence to be proactive about their identity and what it represents within Korean society. Through twelve sessions of group art therapy, the participants gained a positive attitude and a sense of autonomy by experiencing growth and self-actualization. When one examines the conclusions of the study, it becomes clear that the DMIS-based group art therapy had a significant impact on the consolidation of a cultural identity and intercultural integration within the ACCKs. Participants bonding with each other and found support in others who have come from a similar cultural background. Within this framework, they were able to express themselves with honesty and clarity, and found an opportunity for self-acceptance. Furthermore, through the creative endeavors of art, the participants gained a sense of autonomy—allowing them to be proactive about addressing unresolved issues. It also offered the participants a chance to learn their strengths and broaden their perspectives. The results of our study indicates that group art therapy was useful for the research participants to establish a stronger sense of cultural identity, which in turn fostered to a more positive and flexible attitude towards accepting and adopting Korean culture.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE