View : 132 Download: 0

미국 교원양성기관 사회과 교육실습 제도 및 운영에 대한 질적 사례 연구

Title
미국 교원양성기관 사회과 교육실습 제도 및 운영에 대한 질적 사례 연구
Other Titles
A qualitative case study on the social studies training system and operation of a teacher training institution in the United States
Authors
윤현신
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Keywords
교육실습 개혁, 교원양성기관, 실습학기제, 실습지도교수(수퍼바이저)
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구의 목적은 미국 교원양성기관 대학의 질적 사례 연구를 통해 사회과 교육 실습 프로그램 제도와 운영 과정을 분석하고자 한다. 이를 통해 미국의 교육실습에서 사회과 교과 특수성을 고려한 교과 교육 전문가 양성의 함의를 찾고자 한다. 연구는 문헌 연구와 심층 면담으로 진행하였다. 미국은 주마다 교원 자격 요건과 교육실습 시수와 과정이 다르기 때문에 본 연구에서는 미주리 주, 메릴랜드 주, 조지아 주, 버지니아 주, 일리노이 주의 교육부 문서와 각 주에 소속되어 있는 A대학, B대학, C대학, D대학, E대학의 교육실습 프로그램 과정 공식 문서를 수집하여 분석하였다. 또한, 미국 교원양성기관 사회과 교수 5인과의 심층 면담을 통해 미주리, 메릴랜드, 조지아, 버지니아, 일리노이 각 주에 소속되어 있는 A~E 대학을 비교 분석하여 각 대학의 교육실습 프로그램에 대한 교수 인식 및 만족도, 실습 지도 교수의 역할 및 중요성, 사회 교과 특수성 반영 정도, 학생들의 만족도 및 교직 이수에 미치는 영향 등을 살펴보았다. 연구 결과는 우리나라 교육실습의 보완점과 향후 2028년에 도입이 예정된 우리나라의 교육실습 개혁의 효과 및 전망성을 추측하는데 유의미한 정책 수립 근거를 통한 시사점과 함의를 제공해 줄 것으로 기대된다. ;The purpose of the study is to analyze the social studies education practicum program system and operation process through a qualitative case study at a university teacher training institution in the United States. Through this, we seek to find implications for training experts in subject education that take into account the special characteristics of social studies subjects in American educational practice. The study was conducted through literature research and in-depth interviews. In the United States, since each state has different teacher qualification requirements and teaching practice hours and courses, this study examined documents from the Ministry of Education of Missouri, Maryland, Georgia, Virginia, and Illinois, as well as University A, University B, and University C affiliated with each state. , official documents of the educational practice program courses of D University and E University were collected and analyzed. In addition, through in-depth interviews with five social studies professors from U.S. teacher training institutions, we compared and analyzed A~E universities affiliated with each state of Missouri, Maryland, Georgia, Virginia, and Illinois to determine professors' perception and satisfaction with each university's educational practice program. , the role and importance of practical guidance professors, the degree to which social studies specialties are reflected, and the impact on students' satisfaction and completion of teaching positions were examined. The results of the study are expected to provide implications and implications through the basis for establishing meaningful policies in inferring the points of improvement in Korea's educational practice and the effectiveness and prospects of Korea's educational practice reform, which is scheduled to be introduced in 2028.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE