View : 136 Download: 0

전문상담교사가 인식한 교권침해 상황 및 심리적 반응에 대한 개념도 연구

Title
전문상담교사가 인식한 교권침해 상황 및 심리적 반응에 대한 개념도 연구
Other Titles
A Concept Map Study on the Perception and Psychological Response to the Infringement of Professional School Counselor Teachers' Rights
Authors
정지원
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
전문상담교사, 교권침해, 비교과교사, 상담자 안전
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
‘교사가 행복해야 학생이 행복하다’라는 말이 있는 것처럼 교권은 교사행복의 기초가 될 뿐만 아니라 건강한 교육을 위한 필수조건이다. 하지만 최근 교권 뒤에는 침해, 상실, 경시 등 교사의 권리를 존중하지 않는 단어가 붙는 경향이 있다. 다양한 교원 구성 중 전문상담교사는 학생들의 정신건강 문제를 예방하고 직·간접적으로 개입하며 학교 적응을 돕는 역할을 한다. 전문상담교사는 상담 장면에서 주로 부적응 학생을 만나게 되며 학부모, 교직원과 협력하여 부적응 학생의 학교 적응을 지원한다. 학생의 건강한 학교생활을 위해서 학생의 문제 행동에 대해 학생, 부모, 교직원이 인정하고 변화를 위해 협력하는 것이 필수적이다. 하지만 이 과정에서 학생, 부모, 교직원과 전문상담교사와의 소통이 원활하지 않을 수 있고, 그 정도가 지나쳐 전문상담교사의 교권이 침해될 가능성도 있다. 전문상담교사는 교사와 상담자의 정체성을 갖고 있고 교사와 상담자는 침해의 대상이 되기 때문에 이에 더 취약하다. 또한 전문상담교사는 교권침해 피해로 고통받고 있지만, 이들이 처한 환경에 대한 학교 공동체의 이해가 부족하여 주목받지 못하고 있다. 이러한 관점에서 전문상담교사의 교권침해에 대한 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 전문상담교사가 인식한 교권침해 상황이 무엇인지와 그에 대한 심리적 반응을 개념도 연구를 통해 탐색하는 것이다. 이를 통해 전문상담교사는 어떤 상황을 교권침해라고 인식하는지, 그에 대한 심리적 반응은 어떠한지 주관적 인식을 탐색하여 전문상담교사의 교권침해 경험을 밝히고자 한다. 이를 통해 교권침해 효과적 예방 및 개입을 위한 시사점 및 제언을 도출하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 첫째, 전문상담교사가 인식하는 교권침해 상황은 무엇인가?, 둘째, 교권침해 피해 전문상담교사는 어떤 심리적 반응을 경험하는가? 이다. 본 연구는 전문상담교사의 교권침해 경험을 밝히기 위해 개념도 연구법을 활용하였다. 이를 위해 교권침해 경험이 있는 전문상담교사 11명을 인터뷰한 내용을 바탕으로 전문상담교사가 인식한 교권침해 상황에 대한 진술문 37개, 그에 대한 심리적 반응 진술문 26개를 도출하였다. 이후 인터뷰 참여자를 포함하여 총 30명의 전문상담교사가 진술문 유사성 분류 및 심각도 평정 연구에 참여하였고 SPSS 29.0을 활용하여 다차원 척도분석과 위계적 군집분석을 진행하였다. 이 자료를 바탕으로 각 군집을 생성하고 개념도를 도출하였다. 분석 결과, 전문상담교사가 교권침해로 인식한 상황은 6개의 군집으로 도출되었다. 군집 1은 ‘상담교사에 대한 언어적, 신체적, 성적, 관계적 폭력 행동’, 군집 2는 ‘학부모, 교직원의 부당한 책임 전가’, 군집 3은‘상담교사의 전문성 의심 및 상담 및 교육활동의 가치 평가절하’, 군집 4는 ‘상담교사의 교육활동 방해 및 자율성 침해’, 군집 5는 ‘관리자의 부당한 업무 부과 및 압력 행사’, 군집 6은 ‘관리자와 학부모의 지나친 요구’로 나타났다. 반면, 교권침해 상황에 대해 전문상담교사가 경험한 심리적 반응은 6개의 군집으로 도출되었다. 군집 1은 ‘교권침해 이후 경험한 심각한 정서적 어려움’, 군집 2는 ‘상담 및 교육활동 수행에 대한 어려움 및 그것을 대하는 태도 변화’, 군집 3은‘자존감과 자신감 저하 및 교직에 대한 회의감’, 군집 4는‘교권침해 대처 및 보호요인 부재로 인한 어려움’, 군집 5는 ‘교권침해 주체에게 느끼는 분노, 배신감, 수치심 등 부정적 감정’, 군집 6은 ‘교권침해 재발 및 2차 가해에 대한 불안’으로 나타났다. 본 연구의 결론은 첫째, 전문상담교사 또한 일반교사들과 같은 상황을 교권침해로 인식하고 있고 동일한 심리적 반응을 경험한다는 것이다. 둘째, 전문상담교사만이 특수하게 교권침해로 인식하는 상황과 심리적 반응이 존재하였다는 것이다. 본 연구는 전문상담교사의 교권침해에 대해 최초로 연구하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 전문상담교사의 교권침해에 대한 경험적 자료를 수집하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구자료는 교육현장에서 전문상담교사의 교권침해 예방과 그 개입에 대한 대책을 수립하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.;Teachers’rights are not only the basis of teacher happiness, but also a prerequisite for a healthy education. However, there are words that do not respect the right, such as infringement, loss, and neglect, behind the recent teachers’rights. Among the various teacher composition, professional school counselor teachers prevent students' mental health problems, intervene directly or indirectly, and help them adapt to school. professional school counselor teachers mainly meet maladaptive students in the counseling scene and cooperate with parents and faculty to support school adaptation. For students' healthy school life, it is essential that students, parents, and faculty agree on their problematic behavior and cooperate for change. However, in this process, communication with students, parents, faculty, and professional school counselor teachers may not be smooth, and the degree may be excessive and infringe on the teachers’rights of professional school counselor teachers. In fact, professional school counselor teachers are suffering from damage from infringement of teaching authority, but they are not receiving attention due to lack of understanding of the environment they are in. Therefore, it is necessary to study the infringement of the teachers’rights of professional school counselor teachers. Therefore, the purpose of this study is to explore the perception and the psychological response the infringement of professional school counselor teachers' rights through concept map study. Through this, we tried to explore the perception of what situation the professional school counselor teachers perceives as infringement of teachers’rights and what the psychological response is to reveal the experience of infringement of teachers’rights of professional counselors. The research question set up in this study is, first, what is the situation of infringement of teachers’rights perceived by professional counseling teachers? Second, what kind of psychological response does a school counseling teacher who has been infringed on teachers’rights experience? This study analyzed the perception and psychological response of school counseling teachers to the infringement of teachers’rights based on the experience of the study subjects using the concept map study method. To this end, based on interviews with 11 school counseling teachers who had experience in infringement of teachers’rights, 37 statements of perception on the situation of infringement of teachers’rights and 26 statements of psychological response were derived. Since then, a total of 30 school counseling teachers, including interview participants, have participated in statement similarity classification and assessment studies. And multidimensional scale analysis and hierarchical cluster analysis have been conducted using SPSS 29.0. Based on this data, each cluster was created and a concept map was derived. As a result of the analysis, the situation that professional school counseling teachers perceived as infringement of teachers’rights was derived into six clusters. Cluster 1 was found to be ‘verbal, physical, sexual, and relational violent behavior toward counseling teachers, cluster’, cluster 2 was ‘unfair transfer of responsibility of parents and faculty members’, cluster 3 was ‘suspected professionalism of school counseling teachers and devaluation of their counseling and educational activities,’cluster 4 was‘interference with school counseling teachers' educational activities and infringement of autonomy’, cluster 5 was ‘unfair imposition and pressure of managers’, and cluster 6 was ‘excessive demand from managers and parents’. In addition, the psychological response experienced by professional school counseling teacher to this infringement of teachers’rights was derived into six groups. Cluster 1 was found to be ‘serious emotional difficulties experienced after the infringement of teaching rights’, Cluster 2 was ‘difficulties in conducting counseling and educational activities and changing attitudes toward their activites’, Cluster 3 was‘difficulties due to the lack of protective factors and coping with teachers’rights violations’, Cluster 4 was ‘difficulties due to the lack of protective factors’, Cluster 5 was ‘negative emotions such as anger, betrayal, and shame toward the subject of the infringement of teachers’ rights’, and Cluster 6 was‘anxiety about the recurrence of the infringement of teaching rights and secondary harm’. This study is significant in that it was the first to study the infringement of teachers’rights of professional school counseling teachers who were in the blind spot in the study of teachers’rights infringement. In addition, we identified what situations professional counselors perceive as infringement of teachers’rights. In addition, it is significant in that it revealed the subjective experiences of professional school counseling teachers by exploring psychological responses to infringement situations. This research data can be used as basic data to prevent infringement of teachers’rights of professional school counseling teachers in the educational field and to establish their intervention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE