View : 111 Download: 0

K-Pop Exposure and Appearance Anxiety in Young Women

Title
K-Pop Exposure and Appearance Anxiety in Young Women
Authors
Qiao, Lei
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안순태
Abstract
This study tested the utility of a modified version of the Tripartite Influence Model to explore the impact of exposure to K-pop content in social media on appearance anxiety among young women, based on an online survey of 302 female users on the Chinese social media Xiaohongshu. The findings indicated that there was no direct link between K-pop content exposure and appearance anxiety. However, under the mediation of internalization of beauty ideals and upward social comparison, K-pop exposure showed a significant positive association with appearance anxiety. These findings emphasize the potential mechanisms by which exposure to K-pop content on social media can influence young women's appearance anxiety. ;본 연구는 중국 소셜 미디어 샤오홍슈의 여성 사용자 302명을 대상으로 한 온라인 설문조사를 바탕으로 소셜 미디어에서 케이팝 콘텐츠 노출이 젊은 여성들의 외모 불 안에 미치는 영향을 알아보기 위해 수정된 버전의 삼자 영향력 모델의 유용성을 테스 트했습니다. 연구 결과, 케이팝 콘텐츠 노출과 외모 불안 사이에는 직접적인 연관성이 없는 것으로 나타났습니다. 그러나 이상미의 내면화와 상향 사회적 비교를 매개로 케 이팝 노출은 외모 불안과 유의미한 양의 상관관계를 보였습니다. 이러한 연구 결과는 소셜 미디어의 케이팝 콘텐츠가 젊은 여성들의 외모 불안에 영향을 미치는 메커니즘을 보여줍니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE