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연애 RPG게임 이용동기가 여성 플레이어들의 낭만적 환상에 미치는 영향

Title
연애 RPG게임 이용동기가 여성 플레이어들의 낭만적 환상에 미치는 영향
Other Titles
Effects of dating RPG game use motivation on female players' romantic beliefs: Focusing on Avatar Identification and Parasocial Relationship
Authors
ZHENG, YUANXIN
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
문화계발이론, 게임 이용동기, 낭만적 환상, 아바타 동일시, 준사회적 관계
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
본 연구는 문화계발이론을 토대로 게임 이용동기가 연애 RPG게임 여성 플레이어의 낭만적 환상에 미치는 영향을 설문조사(N=191)를 통해 살펴보고자 했다. 본 논문은 연애 RPG 게임에서 게임 동기가 여성 플레이어의 낭만적 환상에 미치는 영향을 탐구하는 것을 목적으로 하며, 연애 RPG 게임에서는 여성 플레이어와 캐릭터 아바타와의 상호작용을 출발점으로 하여 플레이어 본인의 캐릭터 동일시와 남성 NPC 캐릭터와의 준사회적 관계를 연구의 중심으로 삼는다. 게임 산업의 급속한 발전과 함께 여성 플레이어를 대상으로 개발된 다양한 연애 RPG 게임도 앱 스토어의 게임 차트에 올라왔다. 점점 더 많은 여성들이 게임에 참여하고 있으며 게임에서의 경험과 감정 인식에 대한 연구가 매우 중요해지고 있다. 이 연구는 문화계발이론의 이론적 틀을 기반으로 게임 동기, 낭만적 환상, 여성 플레이어 본인 캐릭터 동일시 및 남성 NPC 캐릭터와의 준사회적 관계를 주요 변수로 삼고 체계적인 연구를 수행했다. 우선, 연구는 게임 이용동기 관련 이론을 검토하고 사교, 성취감 및 몰입감과 같은 여성 플레이어가 게임에 참여하는 다양한 동기를 탐구했다. 다음으로 여성 플레이어 본인의 캐릭터 동일시가 여성 플레이어의 낭만적 환상에 미치는 영향에 초점을 맞췄다. 롤 플레잉 게임의 참여를 통해 여성 플레이어는 가상 환경에서 이상적인 이미지를 만들어 낭만적인 관계에 대한 환상에 영향을 줄 수 있다. 나아가 이 연구는 여성 플레이어와 남성 NPC 캐릭터, 즉 가상 연인 캐릭터 간의 감정적 상호작용을 탐구했다. 이러한 준사회적 관계는 실제 낭만적 환상에 대한 여성 플레이어의 태도에 영향을 미칠 수 있다. 이 연구는 온라인 조사를 통해 여성 플레이어에 대한 데이터를 수집하고 관련 통계 방법을 사용하여 데이터 분석을 수행하는 양적 연구 방법을 사용했다. 연구에 따르면 게이머가 연애 RPG 게임을 어떤 동기로 시작하든 여성 플레이어의 낭만적 환상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여성 플레이어들은 연애 RPG 게임을 하면서 자신이 맡은 캐릭터에 대한 동일시를 높일 뿐만 아니라 남성 NPC 캐릭터와의 준사회적 관계를 심화시켜 여성 플레이어들의 낭만적 환상에 긍정적인 영향과 이상화에 대한 기대감을 높인다. 그러나 실제 생활에서 여성 플레이어의 실제 경험은 낭만적 환상에 대한 게임 이용동기의 긍정적인 영향을 크게 향상시킬 수 없다. 게임에서 가상 캐릭터는 플레이어의 실제 감정 결핍을 어느 정도 메웠지만 연구 마지막에 다른 외부 매체가 개입한 후 이러한 감정 연결에 영향을 미칠 수 있는지에 대한 의구심도 제기했다.;This study aims to explore the influence of game motivation on female players’ romantic beliefs in dating RPG games, starting from the interaction between female players and character avatars in Otome games, and taking the player’s own role identity and para-social relationship with male NPC characters as the center of research. With the rapid development of the game industry, various dating RPG games developed for female players have also begun to appear on the game list of the application market. More and more women are participating in the games. The study of emotional cognition has become crucial. Based on the theoretical framework of cultivation theory, this study takes game motivation, romantic beliefs, player's own role identity and para-social relationship with male NPC characters as the main variables, and conducts systematic research. First, the study reviews gaming motivation theories and explores different motivations for female players to participate in gaming, such as social interaction, sense of accomplishment, and immersion. Then, the research focuses on the influence of player's own role identity on female gamers' romantic beliefs. Through participation in role-playing games, female players can shape their ideal image in a virtual environment, thereby influencing their beliefs about romantic relationships. Further, the research also explores the para-social relationship between female players and male NPC characters, that is, the emotional and social interactions between them and virtual male characters. This para-social relationship may affect female players' attitudes and beliefs about real-life romantic relationships. This study will use quantitative research methods, collect data on female players through online surveys, and use relevant statistical methods for data analysis. The study found that no matter what motivations players start using dating RPG games, it will have a positive impact on female players' romantic beliefs. In the process of playing dating RPG games, female players will not only enhance their sense of identity with the game characters they play, but also deepen the para-social relationship with male NPC characters, and ultimately increase the positive impact on female players’ romantic beliefs and Idealized expectations. However, the actual experience of female players in real life cannot significantly enhance the positive effect of game use motivation on romantic beliefs. The virtual characters in the game fill in the emotional lack of players in real life to a certain extent, but at the end of the study, the doubts about whether the intervention of other external media will affect this kind of emotional connection are also raised.
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