View : 223 Download: 0

준사회적 상호작용과 개인적 관련성이 샤오홍슈 사용자가 쾌락적 제품 관련 게시물에 대한 정보 가치 인식 및 클릭 의도에 미치는 영향

Title
준사회적 상호작용과 개인적 관련성이 샤오홍슈 사용자가 쾌락적 제품 관련 게시물에 대한 정보 가치 인식 및 클릭 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Para-Social Interaction and Personal Relevance on Users' Intention to Click on Hedonic Products: A Study on Xiaohongshu
Authors
YIN, XIAO
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
현재, 인터넷과 셀프미디어의 빠른 발전으로 쾌락적 제품 시장에서 대부분 기업들은 소셜미디어 콘텐츠를 통해 홍보하는 전략이 많아지고 있다. 샤오홍슈는 그의 많은 사용자 수와 독창적인 광고 형식이 점차 많은 기업과 브랜드의 주목을 받고 있다. 점점 더 많은 쾌락적 제품 기업이 유명인-사용자의 준사회적 상호작용 및 맞춤형 알고리즘을 통해 좋은 홍보 효과를 얻고 있으며, 이는 소비자의 상품 관련 게시물에 대한 정보 가치 인식과 클릭 의도에 영향을 미치고 있다. 준사회적 상호작용과 지각적 가치 이론에 대한 많은 연구가 있었지만, 둘 사이의 관계를 탐구하는 연구는 많지 않다. 본 연구의 목적은 준사회적 상호작용과 개인적 관련성의 관점에서 광고 계층 효과 이론과 정보 가치 인식 이론을 결합하여, 샤오홍슈 사용자의 정보 가치 인식과 쾌락적 제품 정보 클릭 의도에 영향을 주는 내부 메커니즘을 탐구하는 것이다. 기존 문헌을 바탕으로 사용자의 개인적 관련성, 유명인-사용자의준사회적 상호작용, 정보 유용성 가치 인식, 정보 오락성 가치 인식, 사용자 개인의 프라이버시 우려 수준, 쾌락적 재품 콘텐츠에 대한 클릭 의도, 이렇게 총 6 가지 요소를 연구모델을 구성하여 사용자와 상품 홍보 정보 간의 관계를 탐구하였다. 또한, 기존 연구를 바탕으로 관련 측정 항목을 설정하여 총 402명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하였다. 분석 결과 첫째, 준사회적 상호작용은 샤오홍슈 사용자의 정보 가치 인식에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 샤오홍슈 인플루언서-샤오홍슈 일반 이용자 간 준사회적 상호작용 수준이 높을수록 정보 가치에 대한 인식은 더 긍정적인 것을 알 수 있다. 둘째, 개인적 관련성은 샤오홍슈 사용자의 정보 가치 인식에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 쾌락적 제품 관련 게시물의 형식과 내용이 샤오홍슈 플랫폼 오리지널 콘텐츠와 비슷한 정도나 자신과 관련된 정도가 높을수록 사용자의 정보 가치에 대한 인식은 더 긍정적인 것을 나타났다. 셋째, 본 연구에서는 정보 유용성 가치 인식과 정보 오락성 가치 인식을 독립변수로 삼아 클릭 의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 분석 결과가 사용자의 정보 가치 인식이 높을수록 쾌럭적 제품 정보 클릭 의도는 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 프라이버시 우려는 개인적 관련성과 정보 가치 인식 사이 조절 효과를 검증한 결과 개인적 관련성과 정보 유용성/오락성 가치 인식 간에 프라이버시 우려는 모두 유의한 부(-)의 조절 효과를 나타냈다. 이러한 본 연구의 결과가 추후준사회적 상호작용, 개인적 관련성과 정보 가치 인식 등에 관한 연구 참고와 향후 쾌락적 제품의 마케팅 전략을 개발하는 데에 의미가 있다. ;The study aimed to investigate the underlying mechanisms influencing Xiaohongshu users' perception of information value and their intention to click on hedonic product information. Drawing upon hierarchy of effects theory and information value recognition theory, the research focused on the role of para-social interaction and personal relevance. Six factors were examined: users' personal relevance, influencer-user para-social interaction, perceived usefulness value, perceived pleasure, users' level of privacy concern, and click intention for hedonic product content. An online survey was conducted with 402 participants, and the data was analyzed accordingly. The findings revealed that para-social interaction had a significant positive impact on Xiaohongshu users' perception of information value. Higher levels of para-social interaction between Xiaohongshu influencers and general users were associated with more positive perceptions of information value. Personal relevance also had a significant positive effect on users' perception of information value. When the content and form of posts related to hedonic products resembled the original content on Xiaohongshu or were personally relevant, users' perceptions of information value were more positive. Moreover, the study examined the impact of perceived usefulness value and perceived pleasure on click intention. The analysis revealed that higher perceptions of information value corresponded to greater intentions to click on product information. Additionally, privacy concerns were found to negatively moderate the relationship between personal relevance and information value perception. These findings provide valuable insights for the development of marketing strategies for hedonic products and contribute to the existing literature on para-social interaction, personal relevance, and information value recognition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE