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중국 문화형 예능 프로그램의 시청이 박물관 방문 의도에 미치는 영향

Title
중국 문화형 예능 프로그램의 시청이 박물관 방문 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Watching Chinese Cultural Entertainment Programs on the intention to visit museums
Authors
Yang, Luyao
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
문화형 예능 프로그램, 문화정체감, 방문 의도, 사회적 시청, 조절 효과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
중국 문화형 예능 프로그램은 최근에 시청자들에게 중국 역사 유물이나 박 물관에 관한 관심을 불러 이르켜 간단한 스토리텔링 방식과 흥미로운 내용으 로 표현하기 때문에 방송할 때마다 화제가 되었다. 중국 우수한 전통문화와 박물관 지식을 전달하면서 시청자들의 문화정체감을 쉽게 유발할 수 있으며 그 동시 박물관 방문 의도에 대한 영향을 미치는 것이다. 이에 따라 본 연구는 중국 문화형 예능 프로그램 시청하면서 생기는 문화 정체감과 박물관 방문 의도 간 어떠한 관계가 갖고 잇는지를 살펴본 고자 한 다. 또한 문화정체감과 박물관 방문 의도 간 관계에서 사회적 시청 행위의 조 절 효과가 밝히고자 한다. 본 연구는 중국 예능 프로그램<국가보장>을 본 적 이 있는 15~31세 중국 시청자를 연구 대상으로 온라인 살문조사 방법으로 실시하였다. 연구가설을 검증하기 위해 상관관계분석, 요인분석과 위계적 회 귀분석을 실시하여 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시청 빈도가 높을수록 문화정체감을 많이 증가할 수 있으며, <국가보 장>을 많이 시청할수록 방문 의도가 높아지게 됨을 확인하였다. 둘째, 문화정 체감이 방문 의도에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 다시 말하자면, 문화정체감이 클수록 문화형 예능 프로그램의 시청자들의 박물관 방문 의도는향상 시킨다는 것이다. 셋째, 사회적 시청 행위의 조절 효과를 검증한 결과 는 사회적 시청 행위가 문화정체감과 박물관 방문 의도 간의 관계에 조절 효 과가 있다는 것을 실증하였다. 즉, 사회적 시청 행위가 문화정체감과 박물관 방문 의도 간에 있었던 영향을 강화시켰다. 넷째, 현재 <국가보장>에서 나온 도시에 거주하고 있는 시청자들은 다른 지역에 시청자에 비해 박물관 방문 의도가 높다는 결과가 나타났다. 본 연구는 중국 문화형 예능 프로그램을 대상으로 하여 시청자들의 심리적인 측면을 고려하여 문화정체감과 박물관 방문 의도 간의 관계를 확인하고, 이를 통해 사회적 시청의 조절 효과를 탐구하고자 한다. 이 연구는 문화형 예 능 프로그램의 시청이 시청자들에게 어떠한 심리적인 영향을 미치는지를 확인 하는 측면에서 중요한 의미를 가지고 있다. 더불어, 이 연구는 전통문화나 역 사 박물관을 새로운 홍보 방식으로 소개하는데 있어 문화형 예능 프로그램이 긍정적인 영향을 가질 수 있다는 점에서도 의의가 있다. 따라서 본 연구는 문 화형 예능 프로그램이 시청자들의 심리에 미치는 영향을 파악함으로써, 전통 문화와 박물관에 대한 이해와 참여를 촉진하는데 기여할 수 있는 중요한 연구 이다.;Chinese cultural entertainment programs have recently become a hot topic among viewers due to their simple storytelling and interesting content about Chinese history and historical artifacts in museums. These programs can easily convey the knowledge of outstanding Chinese traditional culture and museums to the viewers, while also evoking cultural identity among them. Therefore, this paper aims to examine the relationship between cultural identity and intention to visit museums among viewers of Chinese cultural entertainment programs, as well as the moderating effect of social viewing behaviors. The study was conducted through an online survey of Chinese viewers aged 15-31 who had watched the program "National Security". The hypotheses were tested using correlation analysis, factor analysis, and hierarchical regression analysis. The analysis results are as follows: Firstly, findings show that higher frequency of viewing leads to greater cultural identity and that higher frequency of watching "National Security" leads to an increased intention to visit museums. Secondly, cultural identity has a static effect on intention to visit museums. In other words, as cultural identity increases among viewers of Chinese cultural entertainment programs, their intention to visit museums also tends to increase. Thirdly, the study found evidence of social viewing behaviors moderating the relationship between cultural identity and intention to visit museums. That is, social viewing strengthens the effect of cultural identity on intention to visit museums. Fourth, viewers who reside in cities where "National Security" is filmed have higher intention to visit museums compared to viewers in other areas. This study explores the psychological factors that influence cultural identity and intention to visit museums among viewers of Chinese cultural entertainment programs and investigates the moderating effect of social viewing behaviors. It is also meaningful in confirming the psychological impact of cultural entertainment programs on viewers, as well as identifying cultural entertainment programs as a positive channel to promote traditional culture and history museums.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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