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위기 시 위기 이슈유형, 연예인 명성유형과 성별이 사과 진정성과 용서 그리고 미래 지지 의도에 미치는 영향

Title
위기 시 위기 이슈유형, 연예인 명성유형과 성별이 사과 진정성과 용서 그리고 미래 지지 의도에 미치는 영향
Other Titles
How Crisis Issue Type, Entertainer's reputation Type, and Gender Affect Apology Sincerity, Forgiveness, and Future support intentions During a Crisis: Focus on apologies posted by Chinese entertainers on Weibo
Authors
WANG, YAXIN
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
진정성 , 용서, 미래 지지 의도, 중국 연예인,사과,웨이보
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차희원
Abstract
소셜 미디어의 편리성과 정보 전달의 빠른 속도로 인해 점점 더 많은 연예인들이 자신의 부적절한 행동에 대한 사과문을 소셜 미디어를 통해 발표하고 있다. 본 연구는 위기 상황에서 연예인들이 소셜미디어를 통해서 사과문을 발표할 때의 위기 커뮤니케이션 효과를 살펴보는 것을 목적으로 설정하였다. 독립 변인은 위기 이슈 유형(CA/CSR), 명성 유형(CA/CSR), 성별(남성/여성)의 세 가지로 설정하여 총 8 개 집단을 통해 각각의 변인들이 사과의 진정성 인식, 용서, 미래 지지 의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 연구 결과에 따르면 첫째 위기 유형의 경우, 위기 유형의 경우 CA 위기은 CSR 위기보다 사과의 진정 인식, 용서 및 미래 지지 의도가 더 높은 것으로 나타났다. 명성 유형의 경우 CA 명성이든 CSR 명성이든 위기 이후 대중은 사과에 대한 진정성 인식과 용서, 그리고 미래의 지지 의도 사이에는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 성별의 경우 여성의 사과가 남성의 사과보다 사과의 진정성 인식이 더 높은 것으로 나타났며, 또 용서와 미래 지지 의도를 받는 데 있어 남녀 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째 세 가지 독립변인이 상호작용하여 종속변인인 사과의 진정성 인식과 미래 지지 의도에 미치는 효과는 확인되지 않았다. 종속 변인인 용서에 대한 결과에서, 명성 유형과 성별은 서로 상호작용한 후 용서에 영향을 미쳤다. 마지막으로 명성 유형의 경우 매개 효과가 나타나지 않으며, 위기 유형과 성별은 각각 사과의 진정성 인식과 용서를 매개하여 미래 지지 의도로 유의한 간접효과를 유발하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 위기 상황에서 중국 연예인이 사용하는 위기 커뮤니케이션 전략이 최종 결과에 어떤 영향을 미치는지에 초점을 맞춘다. 본 연구 결과의 실무적인 시사점은 연예인은 CSR 위기가 발생하면 연예인의 이미지가 더 많이 손상되고 이미지 회복이 더 어려워져 커리어에 부정적인 영향을 미칠 수 있으므로 이를 피하기 위해 최선을 다해야 한다는 것이다. 또한 여성 연예인의 사과가 남성 연예인보다 사과의 진정성 인식이 더 높다는 것을 시사하므로, 남성 연예인이 이미지를 유지하기 위해 더 열심히 노력해야 한다는 실무적인 시사점을 제공한다. 또한 미래 지지 의도를 받기 위해서는 먼저 사과의 진정성을 높이고 용서를 구하는 것이 필요하다.;Due to the convenience of social media and the fast speed of information transmission, more and more entertainers are issuing apologies for their inappropriate behavior through social media. The purpose of this study is to examine the effectiveness of crisis communication when entertainers issue apologies through social media in crisis situations. The independent variables were crisis issue type (CA/CSR), reputation type (CA/CSR), and gender (male/female), with a total of eight groups to examine how each variable affects the perception of apology sincerity, forgiveness, and Future support intentions intention. The results of the study showed that, first, in terms of crisis type, CA crises were associated with higher perceived sincerity of apology, forgiveness, and future support intentions than CSR crises. In terms of reputation type, there is no significant difference between the public's perception of apology sincerity, forgiveness, and Future support intentions after a CA or CSR reputation crisis. In terms of gender, women's apologies were more likely to be perceived as sincere than men's apologies, and there were no statistically significant differences between men and women in receiving forgiveness and future support intentions. Second, there was no effect of the interaction of the three independent variables on the dependent variables, perceived apology sincerity and future support intentions. In the results for the dependent variable, forgiveness, prestige type and gender had an effect on forgiveness after interacting with each other. Finally, no mediation effect was found for fame type, and crisis type and gender mediated apology sincerity perception and forgiveness, respectively, leading to significant indirect effects on Future support intentions. This study focuses on how crisis communication strategies used by Chinese entertainers in crisis situations affect the final outcome. The practical implication of our findings is that entertainers should try their best to avoid CSR crises as they will damage their image more and make it more difficult for them to recover their image, which may have a negative impact on their careers. We also suggest that female entertainers' apologies are more likely to be perceived as sincere than male entertainers' apologies, which provides a practical implication that male entertainers should work harder to maintain their image. In addition, it is necessary to increase the sincerity of the apology and ask for forgiveness before receiving Future support intentions.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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