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스터디 위드 미 라이브 방송 시청자의 자기 효능감원천이 학습 효과에 대해 미치는 영향

Title
스터디 위드 미 라이브 방송 시청자의 자기 효능감원천이 학습 효과에 대해 미치는 영향
Other Titles
Effects of study with me live stream viewers' self-efficacy source on learning effect
Authors
HUANG, JIAYING
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
스터디 위드 미, 자기 효능감원천, 학습 효과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
인터넷 라이브 방송이 발전함에 따라 관련 콘텐츠도 풍부해지면서, 인터넷 라이브 방송 게임, 인터넷 라이브 방송 판매, 인터넷 라이브 방송 노래, 인터넷 라이브 방송 식사 뿐 만 아니라, 심지어는 수면 라이브 방송까지 등장할 정도로 각약 각색의 인터넷 라이브 방송이 출현하고 있다. 학습 분야에서 스터디 위드 미 학습 라이브를 나타났고 점점 인기가 많아지고 있다. ‘스터디 위드 미' 라이브 방송의 이용층이 확대됨에 따라, 이는 라이브 방송 카테고리 분야에서 무시할 수 없을만한 수준이 되었고 문화적 의미와 연구 가치가 풍부하다. 이 새로운 매체의 형태에 대해, 스터디 위드 미 라이브 방송을 시청하는 것이 실제로 학습효과를 향상시키는지, 혹은 어떤 심리적 경으로 영향을 주는지에 대한 연구는 아직 부족한 실정이다. 본 연구를 그리고 스터디 위드 미 라이브 방송 시청을 통해 얻은 4가지 자기 효능감 원천이 자기 효능감과 학습효과에 미치는 영향을 탐구한다. 본 연구는 스터디 위드 미 라이브 방송을 시청 경험이 있는 사람들을 설문 대상으로 조사를 실시하였다. 총 557면의 응답 데이터를 활용해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 자기 효능감의 4가지 원천 성공적 경험, 대리적 경험, 언어적 설득, 생리적 상태은 자기효능감에 모두 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과로 시청자가 그동안 라이브 방송을 보면서 얻은 학습의 성공 경험, 크리에리터로부터 대리적 경험을 얻어 성공할 수 있다고 생각한다는 점, 채팅장중 사람들의 서로격려와 영상을 보는 과정에서 자신에게 맞는 학습 상태를 찾을 수 있다는 점 등이 자기효능감을 높일 수 있을 것으로 판단된다. 둘째, 학습효과는 학업 성취도와 학습 만족도로 측정했다. 자기 효능감의 4가지 원천 성공적 경험, 대리적 경험, 언어적 설득, 생리적 상태와 자기 효능감이 학업 성취도에 미치는 영향을 분석한 결과는 모두 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성공적 경험, 대리적 경험, 생리적 상태 모두 자기 효능감을 통한 학습 만족도에 유의미한 영향을 미쳤지만, 언어적 설득에는 유의미한 영향이 없다. 스터디 위드 미 라이브 방송에는 채팅창과 댓글을 통해 서로 격려하는 등 상호작용이 있지만 다른 라이브 방송과 구별되기 때문에 상호작용성이 약할 수 있어서 만족감을 느끼기 어려울 수 있다. 셋째, 스터디 위드 미 라이브 방송에서 얻는 자기 효능감의 4가지 원천 중 자기 효능감 자기 효능감을 통해 학업 성취도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 생리적인 상태이고 학습 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 대리적 경험이다. 스터디 위드 미 라이브 방송의 가장 큰 특성은 어디서든, 언제 어디서나 다른 사람과 함께 공부하는 분위기를 느낄 수 있으며, 자신의 상황에 따라 학습 내용이나 진도가 비슷한 크리에이터를 찾아가 함께 공부할 수 있으며, 배경음 및 화면의 내용을 수시로 조절할 수 있다. 자신의 편안한 학습 상태에 장기간 있으면 자기 효능감이 향상된다는 신념, 동기 및 그에 따른 성취가 있고 판단한다. 사람들은 보통 study with me 크리에이터를 자신과 비슷한 점을 가진 롤모델을 보고 사람의 패턴을 모방하면서 자신이 원하는 만큼 배울 수 있다고 느낄 때 큰 만족감을 느낄 수 있는 판단한다. 이런한 본 연구의 결과를 활용하여 라이브 방송과 미디어 커뮤니케이션 분야의 자기 효능감의 원천 관련 연구를 다채롭게 하고 급속한 과학기술 발전 과정에서 새로운 형태의 미디어가 일상생활에 어떻게 영향을 미치는지 탐구하는 데 학술적 참고 자료로서 도움을 제공한다. 이는 학습 패턴과 관련된 후대 학자들의 연구 이론 및 실무와 관련해 중요한 의의가 있다.;As Internet live streaming develops, related content becomes abundant, and Internet live streaming games, Internet live streaming g sales, Internet live streaming songs, Internet live streaming meals, and even sleep live streaming have appeared. There were all kinds of live streaming. In the field of learning, Study with Me Learning Live has emerged and is becoming more and more popular. As the user base of 'Study with Me' live streaming expands, it has become a level that cannot be ignored in the field of live broadcasting and is rich in cultural meaning and research value. Regarding this new form of media, there is still a lack of research on whether watching study with me live streams actually improves learning effects or what psychological path it affects. This study explores the effects of the four sources of self-efficacy obtained through watching Study With Me live streaming on self-efficacy and learning effect. In this study, a survey was conducted with people who had experience of watching Study With Me live streaming. A hierarchical regression analysis was conducted using a total of 557 response data. First, it was found that the four sources of self-efficacy, Mastery experience, vicarious experience, Social persuasions, and Physiological state all had positive (+) significant effects on self-efficacy. As a result, the viewer's experience of success in learning while watching live streams, the fact that they think they can succeed by gaining vicarious experience from creators, and the learning status that suits them during the process of encouraging each other and watching videos in the chat room It is believed that self-efficacy can be enhanced by being able to find it. Second, learning effects were measured by academic achievement and learning satisfaction. As a result of analyzing the effects of the four sources of self-efficacy, Mastery experience, vicarious experience, Social persuasions, Physiological state, and self-efficacy on academic achievement, all of them had a positive (+) significant effect. Mastery experience, vicarious experience, and Physiological state all had a significant effect on learning satisfaction through self-efficacy, but no significant effect on Social persuasions. Study with me live streams have interactions such as encouraging each other through chat windows and comments, but since they are different from other live streams, interactivity may be weak, so it may be difficult to feel satisfaction. Third, among the four sources of self-efficacy obtained from Study with Me live streaming, the physiological state has the greatest impact on academic achievement through self-efficacy and self-efficacy, and the vicarious experience has the greatest impact on learning satisfaction. The biggest characteristic of Study With Me live streaming is that you can feel the atmosphere of studying with others anywhere, anytime, and you can find creators with similar learning content or progress according to your situation and study together. Content can be adjusted at any time. Beliefs, motivations, and achievements that result from being in one's comfortable learning state for an extended period of time improve one's self-efficacy. People usually judge study with me creators because they can feel great satisfaction when they see a role model with similarities to themselves and feel that they can learn as much as they want while imitating human patterns. Using the results of this study, it is used as an academic reference material to diversify research related to the source of self-efficacy in the field of live streaming and media communication and to explore how new forms of media affect daily life in the process of rapid scientific and technological development. Offer help. This has important significance in relation to the research theories and practices of later scholars related to learning patterns. Using the results of this study, it provides academic reference materials to diversify research related to the source of self-efficacy in the field of live broadcasting and media communication and to explore how new types of media affect daily life in the process of rapid science and technology development. This has important significance in relation to the research theory and practice of later scholars related to learning patterns.
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