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조직 커뮤니케이션 특성이 기업 명성에 미치는 영향

Title
조직 커뮤니케이션 특성이 기업 명성에 미치는 영향
Authors
Zhao, Xintong
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차희원
Abstract
인재 시장의 경쟁이 치열해짐에 따라 많은 중국 기업들이 구직자의 학력과 해외에서의 경험에 더 많은 관심을 기울이기 시작했고, 이는 높은 학력과 해외 학력을 갖춘 구직자의 추세를 촉진하였다. 동시에 많은 젊은이가 직장에 일찍 진입하기 시작하여 구직자들의 저 연령화 현상이 점점 더 분명해지고 있다. 이러한 추세는 중국 현대 사회에서 두드러지게 나타나고 있는 특징이며, 중국 노동 시장의 변화를 반영하고 있다. 또한 구직자는 직원과 일반 공중 사이에 있는 특수한 집단으로서 기업에 있어 중요한 역할을 하지만, 구직자 관점에서 기업 명성을 평가한 선행 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구는 조직-구직자 간의 관계성과 기업 명성 간 관련성을 연구하는 것을 목적으로 구직자와 조직간 커뮤니케이션에 초점을 맞춰 기업 명성을 측정하고자 하였다. 또한 구직자 저 연령, 고학력, 해외 유학 경험 등 최근 중국 기업의 채용 상황을 고려하여 이러한 중국 구직자 특성이 조직 커뮤니케이션 특성과 조직-구직자 관계성에 영향을 미치는지 검증하고자 하였다. 따라서 본 연구는 중국 기업 화웨이에 입사하지 않은 중국 구직자 322명을 대상으로 한 온라인 설문 조사를 통해 실시되었다. 연구의 가설과 문제를 확인하기 위해 SPSS 27.0를 활용하여 신뢰도, 타당도, 상관관계 분석 및 인과관계 분석을 수행하였다. 또한, 데이터 분석에서는 프로세스 매크로 모델 4, 7을 활용하여 매개효과와 조절된 매개효과를 검증하였다. 연구 결과는 조직 커뮤니케이션이 쌍방향으로 균형 있게 이루어질수록 조직-구직자 관계성과 기업 명성이 더 긍정적이고 커뮤니케이션 만족도, 정보 공유도, 알고리즘의 기술적 정확성은 조직-구직자 관계성과 기업 명성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 한편 신뢰성, 만족성, 헌신성, 상호통제성, 상호교환적 관계성은 모두 기업 명성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 연구문제에 대한 검증은 조직-구직자 관계성이 조직 커뮤니케이션 특성과 기업 명성의 관계에서 부분 매개효과의 역할을 확인하고 중국 구직자 특성(저 연령, 해외 유학, 고학력)도 조직 커뮤니케이션 특성과 조직-구직자 관계성의 관계에서 조절하였다. ;As the talent market becomes more competitive, many Chinese companies have begun to pay more attention to job seekers' education and overseas experience, which has fueled the trend of job seekers with higher education and overseas education. At the same time, many young people have begun to enter the workforce earlier, and the phenomenon of job seekers' younger age is becoming increasingly evident. This trend is a prominent feature of modern society and reflects the changes in China's labor market. In addition, job seekers, as a special group between employees and the general public, play an important role for enterprises, but few studies have evaluated corporate reputation from the perspective of job seekers. Therefore, this study aims to investigate the relationship between organization-job seeker relationship and corporate reputation, focusing on the communication between job seekers and organizations to measure corporate reputation. In addition, considering the recent recruitment situation of Chinese companies, such as younger age, higher education level, and overseas study experience, we wanted to test whether these characteristics of Chinese job seekers have an impact on organizational communication characteristics and organization-job seeker relationship. Therefore, this study was conducted through an online survey of 322 Chinese job seekers who were not employed by the Chinese company Huawei. Reliability, validity, correlation, and causality analyses were conducted using SPSS 27.0 to test the research hypotheses and questions. In addition, process macro models 4 and 7 were used in the data analysis to test mediated and moderated effects. The findings suggest that the two-way symmetrical communication between organizations had a positive effect on the organization-job seeker relationship and corporate reputation. And satisfaction with communication, degree of information sharing, and technical accuracy of the algorithm had also a positive effect on the organization-job seeker relationship and corporate reputation. On the other hand, exchange relationship, trust, satisfaction, commitment, mutual controllability all had a positive effect on corporate reputation. The results of this study confirmed the partial mediating role of organization-job seeker relationship in the relationship between organizational communication characteristics and corporate reputation, Chinese job seekers' characteristics (younger age, studying abroad, and higher education) also moderated the relationship between organizational communication characteristics and organization-job seeker relationship.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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