View : 239 Download: 0

평가염려 완벽주의가 진로결정 자기효능감에 미치는 영향

Title
평가염려 완벽주의가 진로결정 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
A study on the Effect of Evaluative Concerns Perfectionism on Career Decision Self-Efficacy: The Moderated Mediation Effect of Intolerance of Uncertainty and Cognitive Flexibility
Authors
임희영
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Keywords
평가염려 완벽주의, 불확실성에 대한 인내력 부족, 인지적 유연성, 진로결정 자기효능감, 진로상담
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남지은
Abstract
본 연구의 목적은 대학생의 평가염려 완벽주의와 진로결정 자기효능감 간 관계에, 불확실성에 대한 인내력 부족과 인지적 유연성의 조절된 매개효과가 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이를 통해 변인 간의 관계를 명확하게 이해하고 대학생 대상 진로상담에 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 전국 대학생 340명(여성: 170명, 남성: 170명)을 대상으로 평가염려 완벽주의, 진로결정 자기효능감, 불확실성에 대한 인내력, 인지적 유연성 척도를 활용해 자료를 수집하였다. 수집된 자료 분석을 위해 SPSS 29.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 그리고 상관분석을 실시하였으며, Process macro 4번과 7번 모델을 사용하여 매개효과와 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 평가염려 완벽주의, 불확실성에 대한 인내력 부족, 인지적 유연성, 진로결정 자기효능감 사이 유의미한 상관관계가 확인되었다. 둘째, 평가염려 완벽주의와 진로결정 자기효능감 간의 관계에서 불확실성에 대한 인내력 부족의 매개효과를 검증한 결과, 불확실성에 대한 인내력 부족이 부분적인 매개효과를 가진 것으로 나타났다. 이는 평가염려 완벽주의와 진로결정 자기효능감 간의 관계에서 불확실성에 대한 인내력 부족이 유의미한 간접효과를 가지고 있음을 의미한다. 셋째, 평가염려 완벽주의가 불확실성에 대한 인내력 부족을 매개로 진로결정 자기효능감에 미치는 간접효과에 인지적 유연성의 하위변인인 통제가 조절하는 것을 확인하였다. 즉, 통제의 유연성 수준에 따라 평가염려 완벽주의가 불확실성에 대한 인내력 부족을 통해 진로결정 자기효능감에 미치는 영향이 유의미하게 달라졌다. 반면, 인지적 유연성의 다른 하위변인인 대안의 조절효과는 유의미하지 않았다. 이러한 연구결과를 통하여, 대학생의 평가염려 완벽주의가 불확실성에 대한 인내력 부족을 증가시켜 진로결정 자기효능감을 감소시키는 것이 확인되었으며, 이러한 영향은 인지적 유연성 중 통제 유연성이 높을수록 줄어드는 것으로 나타났다. 따라서 대학생 진로상담 시, 불확실성에 대한 인내력 부족을 감소시키는 것이 중요하며, 동시에 통제 유연성을 향상하는 접근이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점, 그리고 향후 연구를 위한 제언을 논의하였다.;The purpose of this study was to verify the moderated mediation effect of intolerance of uncertainty and cognitive flexibility in the relationship between evaluative concerns perfectionism and career decision self-efficacy among college students. The study aimed to gain a clear understanding of the relationships between these variables and provide implications for career counseling that targets college students. For this purpose, data were collected from 340 university students nationwide (170 females and 170 males) using scales of evaluative concerns perfectionism, career decision self-efficacy, intolerance of uncertainty, and cognitive flexibility. The collected data were analyzed using Process Macro Models 4 and 7 of the SPSS 29.0 program, including frequency analysis, descriptive statistics analysis, and correlation analysis. The mediating and moderating effects were verified. The main findings of this study are as follows: First, there were significant correlations among evaluative concerns perfectionism, intolerance of uncertainty, cognitive flexibility, and career decision self-efficacy. Second, in verifying the mediation effect of intolerance of uncertainty in the relationship between evaluative concerns perfectionism and career decision self-efficacy, intolerance of uncertainty was found to have a partial mediation effect. This indicates a significant indirect effect of intolerance of uncertainty in the relationship between evaluative concerns perfectionism and one's career decision self-efficacy. Third, it was confirmed that control, a sub-variable of cognitive flexibility, moderates the indirect effect of evaluative concerns perfectionism on career decision self-efficacy through intolerance of uncertainty. In other words, the mediation effect of intolerance of uncertainty in the relationship between evaluative concerns perfectionism and one's career decision self-efficacy varied significantly depending on the level of control flexibility. On the other hand, the moderating effect of the alternative, another sub-variable of cognitive flexibility, was not significant. The results of this study demonstrated that college students' evaluative concerns perfectionism increases their intolerance of uncertainty, which in turn decreases their career decision self-efficacy. This effect was found to diminish as their level of control flexibility increases. Therefore, it is important in the context of career counseling for college students to reduce intolerance of uncertainty. At the same time, an approach to improve control flexibility is needed. Finally, the significance and limitations of this study were discussed, along with suggestions for future research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE