View : 224 Download: 0

중학생이 지각한 부모의 지지가 학교폭력 가해 경험에 미치는 영향

Title
중학생이 지각한 부모의 지지가 학교폭력 가해 경험에 미치는 영향
Other Titles
Mediating Effect of Self-Control and Moderating Effect of Prior Victimization in the Relationship between Parental Support and Bullying Perpetration
Authors
신민경
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
학교폭력 가해경험, 지각된 부모의 지지, 자기통제력, 학교폭력 피해경험
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신태섭
Abstract
본 연구는 중학생의 학교폭력 가해 경험에 영향을 미치는 요인으로 지각된 부모의 지지, 자기통제력, 이전 학교폭력 피해 경험을 선정하고 이 요인들의 관계를 탐색함으로써 중학생의 학교폭력을 근절하기 위한 연구의 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서는 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 부모의 지지, 학교폭력 가해 경험, 자기통제력, 이전 학교폭력 피해 경험 간의 관계는 어떠한지 확인하였다. 둘째, 부모의 지지가 학교폭력 가해 경험에 미치는 영향은 자기통제력에 의해 매개되는지 알아보고자 하였다. 셋째, 부모의 지지가 학교폭력 가해 경험에 미치는 영향은 자기통제력에 의해 매개되고 이전 학교폭력 피해 경험에 의해 조절되는지 살펴보고자 하였다. 본 연구는 위의 연구 문제를 검증하기 위해 서울교육종단연구 2010의 5차, 6차 패널데이터를 사용하였다. 이를 통해 수집된 자료 중 중학교 2학년과 3학년 조사시기에 모두 응답한 3397명의 자료를 사용하였다. 설문조사는 서울교육종단연구 2010의 부모-자녀와의 관계, 학교폭력 가해 경험, 자기통제력, 학교폭력 피해 경험 문항을 사용하였으며 수집한 결과를 SPSS 29.0 프로그램을 사용하여 기술통계분석과 상관분석을 실시하였고 SPSS Process Macro의 Bootstrapping 방법을 사용하여 매개효과와 조절된 매개효과 분석을 실시하였다. 연구 결과는 아래와 같다. 첫째, 중학생의 지각된 부모의 지지, 학교폭력 가해 경험, 자기통제력, 학교폭력 피해 경험 간의 관계를 확인하기 위해 상관분석을 실시하였다. 상관분석 결과, 중학생의 지각된 부모의 지지는 학교폭력 가해 경험과 부적 상관, 자기통제력과는 정적 상관, 학교폭력 피해 경험과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이 모든 변인은 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 자기통제력이 지각된 부모의 지지와 학교폭력 가해 경험의 관계를 매개하는지 확인하였다. 분석 결과, 높이 지각된 부모의 지지는 학교폭력 가해 경험에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모의 지지가 높을수록 자기통제력 또한 높은 수준이었으며 높은 수준의 자기통제력은 학교폭력 가해 경험에 유의미한 부적 영향을 미쳤다. 자기통제력은 지각된 부모의 지지와 학교폭력 가해 경험 간의 관계에서 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생의 지각된 부모의 지지가 자기통제력을 통해 학교폭력 가해 경험에 미치는 관계가 이전 학교폭력 피해 경험에 따라 조절되는지 확인하였다. 분석 결과, 지각된 부모의 지지는 피해 경험 수준이 높을수록 자기통제력에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 높이 지각된 부모의 지지는 높은 자기통제력을 통해 학교폭력 가해 경험에 부적 영향을 미치는 데 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이전 학교폭력 피해 경험은 지각된 부모의 지지가 자기통제력에 주는 긍정적 영향을 부적 영향으로 전환했으며, 학교폭력 피해 경험이 자기통제력의 간접효과를 낮춘다는 것을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.;With the purpose of exploring the relationship between variables that affect bullying perpetration, this study selected parental support, self-control, and prior victimization which are known to affect perpetration. Through exploring the relationship between variables, this study purports to contribute preliminary research information to reduce bullying perpetration in Korea. Thus, this research established three research questions. First, what are the relationships between parental support, bullying perpetration, self-control, and prior victimization? Second, is the relationship between parental support and bullying perpetration mediated by self-control? Third, is the relationship between parental support and bullying perpetration through self-control moderated by prior victimization? This study utilized data from wave 5 and 6 in Seoul Education Longitudinal Study (SELS 2010), which was composed of 3397 middle school students who responded in both waves. Also, this study utilized survey questions from parent-adolescent relationship, bullying perpetration, self-control, and victimization to answer the research questions. After collecting the secondary data, this study utilized SPSS 29.0 to conduct descriptive statistics, correlation matrix, and Process Macro to conduct mediation and moderated mediational analysis. The results are in the following. First, this study conducted correlation matrix to verify the relationship between parental support, bullying perpetration, self-control, and victimization. The result showed that parental support has negative relationship with bullying perpetration, positive relationship with self-control, and negative relationship with victimization. All these correlations were statistically significant. Second, this study verified whether self-control mediated the relationship between parental support and bullying perpetration. The result showed that high parental support significantly lowered bullying perpetration, and self-control also played as a mediator to lower the perpetration. Therefore, this study verified that self-control plays a significant role as a mediator in the relationship between parental support and bullying perpetration. Third, this study verified if there is significant moderating effect of prior victimization in the mediation relationship above. Prior victimization showed significant moderating effect in the relationship between parental support and self-control. In specific, even though adolescents perceived high parental support, the level of prior victimization brought adverse effects on self-control. To summarize, the result of this study is as follows. Parental support significantly reduces bullying perpetration through self-control, and parental support lowers perpetration even without self-control. Prior victimization significantly affects the impact of parental support on self-control. Lastly, this study concluded with its significance, limitations, and suggestions for follow-up study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE